از مرداب اعتیاد تا بهشت بهبودی

آیا مراکز ترک اعتیاد کارکرد مناسب خود را دارند؟ هدف از ایجاد این مراکز چیست؟ مسئولان کرمانی در این زمینه با «کرمان‌نو» گفت‌و‌گو کرده‌اند

هنگامی که فرد معتاد می شود با مصرف هر بار مواد مخدر در مرداب اعتیاد فرو می رود و رفته رفته از جامعه و خانواده طرد می شود.

او برای تامین پول مواد خود حاضر است دست به هر کاری بزند.
شاید با گذر زمان وی متوجه منجلابی که فرو رفته بشود و تصمیم به ترک گیرد.
جامعه برای افراد معتاد مراکز و کمپ های ترک اعتیاد را در نظر گرفته است تا در آنجا بهبود یابند.
به یکی از کمپ های ترک اعتیاد میرویم و از شرایط نام نویسی جویا می شویم.
در ابتدا باید مبلغ 650 هزار تومان برای ورود به آنجا و اقامت 28 روز واریز شود.
آیا معتادی که تا دیروز برای تامین هزینه هر وعده مصرف مواد مخدر دچار مشکل می شد می تواند،این مبلغ را پرداخت کند؟
در اینجاست که گروهی به دلیل نداشتن هزینه مورد نیاز نمیتوانند ترک کنند و راه پر خطر اعتیاد و گذاراندن پله های مصرف مواد صنعتی و سنتی ادامه می دهد.

کمپ ما را از مواد متنفر نمی کند

رضا ۳۲ ساله و ۱۲ سال مصرف کننده مواد مخدر است .او در گفت‌وگو با کرمان‌نو می‌گوید تا کنون چهار بار به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کردم و هر بار پس از مدتی دوباره به مصرف مواد ادامه دادم.
رضا می گوید:«در آنجا بیشتر سعی می کنند تا ما مواد مصرف نکنیم و موفق هم می شوند اما کاری نمی‌کنند تا ما از مواد متنفر شویم، برای همین است که تا باز می گردیم به کار خود ادامه می دهیم.
“غذا های خوشمزه ، میان وعده های متفاوت و برنامه مختلف هواخوری و تلویزیون اوقات ما را در آنجا خوش و برای دوباره به آنجا رفتن ترغیب می کند.”

بهزیستی در هزینه های کمپ دخالتی ندارد

عباس صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان در پاسخ به سوال «کرمان نو» اعلام می‌کند که مراکز درمانی اعتیاد به دو گروه تقسیم می شوند .
او ادامه می‌دهد: اداره بهزیستی در بخش غیر دولتی مجوز و نظارت بر کمپ های اعتیاد نظارت مستقیم دارد اما در بخش هزینه ها دخالتی ندارد.
صادق زاده در خصوص هزینه ترک اعتیاد در این مراکز گفت که مبلغی مشخص برای درمان فرد معتاد دریافت می شود و هرکدام از کمپ ها که هزینه بیشتری دریافت کند تخلف کرده و پیگیری خواهد شد.
این مسئول ادامه داد:«اگر کسانی که قصد ترک واقعی را دارند در هزینه های درمانی برای ترک اعتیاد مشکل داشته باشند بهزیستی درصدی از هزینه ها را در مقابل بهبودی کامل آنها پرداخت خواهد کرد.»

طرحی ناموفق در مبارزه با مواد مخدر

حسین چناریان،دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نیز در این باره معتقد است که قصد داشتیم تا برای معتادانی که واقعا پشیمان وخواستار بازگشت به جامعه هستند برنامه هایی داشته باشیم و آنها را برای بهبود یاری کنیم اما متاسفانه این برنامه جزء طرح های ناموق در این زمینه بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=883
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.