افزایش ۱۶ برابری سایت های نسل سوم و چهارم تلفن همراه

اکنون چه اقداماتی در زمینه حقوق شهروندی و تحقق عدالت اجتماعی در حوزه ICT انجام شده است؟

دسترسی آزاد به اطلاعات یك مطالبه عمومی و جزیی از حقوق شهروندی محسوب می شود.. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تحقق عملی و عینی این حقوق، اقدام به اتخاذ تدابیر و اقدامات فنی برای توسعه و ارتقا ساختارها، مكانیسم ها و زیرساخت های ارتباطی و فناورانه کرده است.

امروزه مردم برای انتخاب مسیر حركت، هواشناسی، بررسی ترافیك و سایر از شبكه های ارتباطی استفاده می كنند. در ابتدای دولت امكان چنین امری میسر نبود به همین منظور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همزمان سه سیاست را در كل كشور اتخاذ و راهبری كرد كه اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده عالی وزارت در استان نسبت به هماهنگی و انجام امور ذیل اقدام کرده است.
ارائه خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه؛ در حال حاضر با تلاش های خانواده ارتباطات وو فناوری اطلاعات، كلیه شهرهای استان(71 شهر) از پوشش شبكه نسل سوم (3G) و ۱۷ شهر استان از پوشش شبكه نسل چهارم (4G) برخوردارند. همچنین تعداد سایت های شبكه نسل سوم و چهارم استان از ۵۱ سایت در ابتدای دولت به ۸۵۵ سایت رسیده كه نشان از رشد چشمگیر این شاخص ارتباطی دارد.
در بحث توسعه زیرساخت های ارتباطی؛ تعدادكاربران اینترنت استان از ابتدای دولت تا كنونن بیش از سه برابر شده و از ۴۱۰ هزارو ۹۹۵ به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۷۳۹ كاربر رسیده، طبیعی است كه با افزایش تعداد و حجم ترافیك مصرفی كاربران، توسعه زیرساخت های ارتباطی نیز بایستی به صورت متوازن تحقق یافته باشد؛ این امر با اجرای پروژه های متعددی از جمله توسعه شبكه فیبرنوری استان از سه هزارو ۲۰۰ به سه هزارو ۷۰۰ كیلومتر، افزایش ظرفیت شبكه انتقال از 9/28 Gbps به 124 Gbps، میزان پهنای باند ورودی استان از 19/13 Gbps به 110 Gbps و میزان پهنای باند بهره برداری شده استان از 9/1 Gbps به 35/22 Gbps با پشتكار و همت همكاران مجموعه شركت ارتباطات زیرساخت محقق گردیده است.
همچنین در بحث كاهش هزینه های ارتباطات برای مردم؛ هزینه های ارتباطی با توجه به افزایشش كیفیت، كاهش نیز داشته است به نحوی كه قیمت یك بسته ترافیك نسل دوم در سال 92، ده هزار تومان بوده و در حال حاضر همان بسته با كیفیت و پهنای باند نسل سوم یا چهارم و سرعتی بیش از 10 برابر سرعت نسل دوم، به همان قیمت ارائه می گردد.

در حالی كه اپراتورها برای ارائه نسل بالاتر متحمل هزینه های سنگین سرمایه گذاری شده اند. همچنین هم كدسازی تلفن ثابت موجب کاهش چشمگیر هزینه های ارتباط تلفنی درون استانی شده است.
در بحث ایجاد فضای رقابتی سالم و حق آزاد انتخاب اپراتور برای مردم اقداماتی از جمله اجرایی طرح های ملی نظیر رومینگ ملی، ترابردپذیری شماره تلفن همراه، هم كدسازی تلفن ثابت، كاهش تعرفه اینترنت در راستای ایجاد فضای رقابتی سالم بین اپراتورها و در نتیجه ارائه خدمات بهتر به مردم صورت پذیرفته است.

به نحوی كه امروز مردم به راحتی می توانند اپراتور خود را براساس كیفیت و قیمت ارائه خدمات انتخاب كرده و اجباری برای استفاده از یك اپراتور خاص وجود ندارد و این به معنای ایجاد فضای رقابتی سالم و احترام به حقوق شهروندی و رفع انحصار می باشد.

در زمینه رسیدگی به شكایات مردمی چه اقداماتی تا كنون در حوزه ICT انجام شده است؟

درراستای افزایش رضایت مشتریان و كاربران سرویس های ارتباطات و فناوری اطلاعاتت نظیر(تلفن همراه، ثابت، اینترنت، خدمات پستی و ….) سامانه پاسخگویی 195 راه اندازی گردیده است. كلیه مشتركین می توانند با مراجعه به سایت www.195.ir، تماس با تلفن گویای 195، شماره پیامك 600195 و یا آدرس پست الكترونیك 195@ict.gov.ir
درخواست/شكایت، انتقاد، پیشنهاد خود را در خصوص خدمات سازمان ها و شركت های دولتیی و خصوصی ذیربط كه دارای مشترك و كاربر نهایی می باشند ثبت نمایند.

در رابطه با رفع نیازهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در روستاها تاكنون چه اقداماتی در استان انجام شده است؟

از آنجا كه شاخص میزان دسترسی شهروندان به اینترنت، یكی از شاخص های نشان دهندهه پیشرفت هر كشور می باشد و از سوی دیگر با توجه به آنكه دولت یازدهم توسعه همه جانبه مناطق دورافتاده و كمتر برخوردار را جزو اولویت های كاری خود قرار داده است، ما نیز همسو با دولت با هدف كاهش شكاف دیجیتالی در مناطق كمتر برخوردار، خدمت رسانی به مناطق محروم را به منظور رفع تبعیض در استفاده از خدمات پایه ارتباطی و فناوری اطلاعات، در صدر برنامه های خود قرار داده ایم.

در این راستا مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با تلاش های بی وقفه توانسته برای 71/95 درصد از روستاهای استان امكان ارتباط و برای تعداد دو هزار و ۱۹۰ روستای استان امكان دسترسی به اینترنت پرسرعت را فراهم آورد. در حال حاضر با افزایش زیرساخت های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات، علاوه بر شهرها، بسیاری از روستاهای استان نیز به سطح وسیعی از خدمات الكترونیكی دسترسی دارند. در برخی روستاهای استان، روستائیان از اینترنت برای فروش محصولات كشاورزی، صنایع دستی و معرفی نقاط گردشگری استفاده می کنند.

اداره كل و وزارت در حوزه ایجاد اشتغال از ابتدای دولت چه اقدامات و برنامه های را انجام دادهه است؟

فناوری های ارتباطی به عنوان پیشران توسعه و توانمندساز در همه بخش های صنعتی تاثیرگذارر بوده و خود نیز مستقیماً به ایجاد اشتغال كمك می كند.

همچنین بیست و یکمین نشست همفکر به میزبانی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان و با حضورتعدادی از صاحبان ایده، علاقه مندان وفعالان استارت آپ استان کرمان برگزار شد. استارتاپ ها و تولید كنندگان نرم افزارها و محتوای بومی از جمله (استارتاپ زوبر، هایپرماركت، فود سنترو…..) در طی این سه سال در استان شكل گرفته اند.

این اداره كل از طریق اعطای وام وجوه اداره شده وزارت متبوع، از ایجاد و توسعه كسب و كارهای نوپای بخشICT حمایت می کند و اقداماتی كه بدین منظور در این اداره كل انجام شده بدین شرح می باشد: فراخوان های وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازه های زمانی مختلف و به تناوب توسط این اداره كل اطلاع رسانی می گردد، مشاوره و پاسخگویی توسط كارشناسان این اداره كل به فعالین وشركت های دانش بنیان حوزه در راستای تقویت توان تولید داخلی، توسعه صادرات و برون گرایی اقتصادی انجام می گیرد.

كارگروه توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی نرم افزارهای كاربردی ایمن و محتوای چند رسانه ای برای تلفن همراه (Mobile-app) متشكل از نمایندگان پارك علم و فناوری، نظام صنفی، صندوق كارآفرینی امید ومتخصصین حوزه به منظور حمایت از ایجاد و توسعه كسب و كارهای نوپای بخش از طریق اعطای وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری در شهریور ماه سال جاری تشكیل و طرح های تائید شده كارگروه به بانك عامل معرفی شدند.

در راستای رونق کسب و کار جدید با پیگیری های این اداره كل مجوز راه اندازی مركز تسهیل گری و كسب و كارهای نوپا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به این استان اعطا شده است.

همچنین پیگیری و رایزنی جهت انعقاد تفاهم نامه های چند جانبه در قالب طرح تكاپو، به منظور سرمایه گذاری، توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار حوزهICT، مشتمل بر دو حوزه توسعه زیرساخت ها، تولید محتوای الكترونیكی و ارائه خدمات با همكاری بخش خصوصی از جمله برنامه در دست اقدام این اداره كل می باشد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=10431
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.