افزایش۱۰ هزار تنی خرید تضمینی گندم در استان

 به گزارش ایرنا مجید نژاد بیگلری می‌گوید که خرید گندم در شهرهای شمالی استان تا پایان شهریور ادامه دارد. وی همچنین افزود که از ابتدای برداشت گندم در سال جاری تاکنون بیش از ۲۱۴هزار تن گندم به سیلوهای استان تحویل داده شده است.

بیگلری ۵۲ هزار تن از گندمهای تحولی را  دوروم و بیش از۱۶۲ هزار تن دیگر را معمولی اعلام کرده است.او رشد قابل توجه خرید تضمینی گندم طی سه سال اخیر در استان  را از دستاوردهای طرح جامع نان سالم و خودکفایی در تولید گندم دانست.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به ظرفیت ۲۸۰ هزار تنی سیلوهای گندم در کرمان گفت:” برای اینکه کشاورزان در تحویل گندم به سیلوها به زحمت نیفتند، مراکز متعدد خرید گندم در سطح استان راه اندازی شده است.”

۲۴ مرکز در استان وظیفه خرید تضمینی گندم از کشاورزان را بر عهده دارد و سطح زیر کشت گندم در شمال و جنوب استان 80 هزار و 500 هکتار است.

گندم دوروم برای تهیه آرد ماکارونی بکار می‌رود. در مقابل خشکسالی و بیماری‌ها مقاوم‌تر است و به صورت گندم پاییزه و بهاره کشت می شود و انواع پاییزه آن در مقابل سرما مقاومند. گندم دوروم دارای دانه های شفاف به رنگ سفید، زرد تا قرمز روشن و نوک تیز ، کشیده ، طویل ، درشت و خیلی سخت بوده و مقطع دانه های آن شیشه ای است. دانه های آن حاوی مقدار زیادی گلوتن با قدرت کششی کم و نشاسته اندک است. چون این گلوتن بسیار ضعیف است آرد آن برای نانوایی مناسب نیست. مغز گندم سنگین و براق است و برای پخت نوعی آرد گرانوله‌ای (حبه ای) برای تولید ماکارونی،اسپاگتی و رشته فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12338
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.