امتناع کرمانی‌ها از گرفتن کارت ملی هوشمند

طبق قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان سال 1400 تمامی خدمات دولت به صورت الکترونیک ارائه می‌شود و هرگونه خدمات الکترونیکی دولت نیز بر مبنای دارا بودن کارت هوشمند ملی افراد صورت می‌گیرد.
شنبه 18 خردادماه بود که مدیر کل اداره ثبت احوال استان کرمان اعلام کرد: اکثریت مردم شهر کرمان کارت ملی هوشمند ندارند. به گزارش تسنیم ، حسین زین‌الصالحین در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان کرمان که با حضور محمدجوادفدایی استاندار کرمان در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد اظهار داشت: همه دستگاه‌های استان به ثبت احوال متصل هستند و خدمات احراز هویت دریافت را می‌کنند. علاوه بر این تمام خدمات ادارات ثبت احوال استان بر اساس ارائه کارت ملی هوشمند است.
افزایش جمعیت به دلیل مهاجرت
در ادامه گزارش تسنیم از این جلسه نوشته شده بود: سالانه حدود 60 هزار نفر هم به جمعیت استان کرمان اضافه می‌شود و اگر کارت ملی هوشمند به سرعت به اتمام نرسد جمعیت زیادی پیش رو خواهیم داشت.
حسین زین الصالحین در در خصوص اعداد اعلام شده و همچنین چرایی امتناع مردم از دریافت کارت هوشمند به ما گفت: آمار افزایش جمعیت با آمار تولد متفاوت است، اگرچه میانگین تولد شهر کرمان 60هزارنفر است، اما تعدادی هم به دلیل مهاجرت افراد(کارگران فصلی، انتقال محل شغل) به شهر کرمان اضافه می‌شوند علاوه بر این هرساله تعداد 15ساله‌ها هم افزایش پیدا می‌کند، که دو مورد آخر باعث می شود بسیاری از افراد کارت ملی هوشمند نداشته باشند.
500هزار نفر بدون کارت
این مقام مسئول ادامه داد: تعداد افرادی که در حال حاضر کارت ملی هوشمند دریافت نکرده اند 500هزار نفر است، مشکلات تحصیلی و یا افرادی که می ترسند گرفتار شوند عواملی هستند که مردم را از گرفتن کارت ملی بازداشته است، از آنجایی که بررسی این موضوع به صورت تخصصی در حوزه کاری ما قرار نگرفته، نمی توانیم نظری مطلقی نسبت به مراجعه نکردن مردم ارائه دهیم.
امتناع بیشتر در شهرهای بزرگ
زین الصالحین می‌گوید: شهری مانند زرند که در نزدیکی کرمان قرار گرفته 97 درصد مردمش کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند و یا شهر کهنوج با وجود مهاجرانی که داشته، باز هم 140 درصد جمعیت شهرش کارت ملی هوشمند را دریافت کرده‌اند، این در حالی است که شهرهای بزرگی مانند بم، جیرفت، سیرجان، رفسنجان با وجود بافت و خدمات شهری که دارند باز هم از گرفتن این کارت امتناع کرده اند.
آن طور که کرمان نو در بهمن ماه نوشته بود، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری رفسنجان اعلام کرده بود: در شهرستان رفسنجان نزدیک به ۵۹ هزار نفر فاقد کارت هستند که این میزان، ۲۸ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال را شامل می‌شود. در این سایت خبری نوشته شده بود یکی از عمده‌ترین دلایل امتناع برخی ساکنان شهرستان رفسنجان از ثبت‌نام و اخذ کارت هوشمند ملی، ترس از تعلق نگرفتن یارانه نقدی به واسطه در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی، درآمدی و مالی این خانوارهاست.
فرصت را مغتنم بشمارید
مدیر کل اداره ثبت احوال استان از مردم خواست تا نسبت به گرفتن کارت ملی هوشمند اقدام کنند و فرصت باقی مانده را از دست ندهند زیرا خدمات دولتی در صورت داشتن کارت هوشمند و ثبت نام اولیه انجام می شود.
نکته
3خرداد سال جاری سخنگوی سازمان ثبت‌احوال از صدور بیش از ۴۵ میلیون کارت ملی هوشمند در کشور خبر داد.
سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند تکمیل ثبت‌نام کردند اظهار کرد: تا ۲۰ اردیبهشت امسال ۵۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲۷ نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمندشان را انجام داده‌اند که از این تعداد برای ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ نفر کارت ملی هوشمند صادر شده و ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰ کارت نیز تحویل صاحبانشان داده شده است. پیش‌بینی می‌شود که حدود هشت تا ۱۰ میلیون نفر نیز هنوز برای دریافت کارت‌های ملی هوشمند خود اقدام نکرده اند.
کارت ملی هوشمند به جای کارت بانکی
6اسفندماه بود که سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از توافق صورت گرفته این سازمان با مدیرعامل بانک ملی برای استفاده از “کارت‌ ملی هوشمند” به جای کارت‌های بانک ملی خبر داد. ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به توافق صورت گرفته سازمان ثبت احوال کشور با مدیرعامل بانک ملی درباره استفاده از کارت‌های ملی هوشمند اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته از امروز زیرساخت استفاده از کارت‌های ملی هوشمند در بانک های ملی در سراسر کشور فراهم شده‌است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28842
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.