اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید؛ همین امروز واکسن بزنید

با شروع نیمه دوم سال و خنک شدن نسبی هوا اغلب دچار سرماخورگی می شویم و معمولا با کمی استراحت و درمان خانگی سرحال شده و به سرکار برمی گردیم. اما با توجه به شیوع ویروس آنفلوانزا پارسال درکرمان که متاسفانه منجر به مر گ تعدادی از همشهریان شد . امسال توجه بیشتری به سرماخوردگی می شود.از هم اکنون بعضی نگرانیم افرادی که برای مراسم اربعین به خارج از کشور می روند به این ویروس آلوده نشده و باعث شیوع در جامعه نشوند. روز گذشته معاون اداره کنترل بیماریهای واگیر دار وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز موجی از بیماری آنفلوانزا در کشور نداریم، اظهار کرد که بیماری آنفلوآنزا هر سال در همه جای دنیا و در فصل سرد شایع می‌شود. در ایران نیز معمولا از نیمه دوم آبان تا اول آذر موج اول آنفلوآنزا آغاز می‌شود. موج‌های دوم و سوم نیز تا اسفند و فروردین ممکن است ادامه پیدا کند. او افزود که واکسن آنفلوآنزا از نیمه دوم شهریور و تا اواخر مهر ماه باید تزریق شود. چون تاثیرگذاری آن دو هفته زمان می‌برد، بیمار می‌تواند نسبت به آنفلوآنزایی که اواخر آبان شروع می‌شود ایمن باشد. اما اگر کسی که ضعف ایمنی دارد و تا این زمان واکسن تزریق نکرده است، بعد از آن هم می‌تواند از آن استفاده کند؛ چرا که سه موج آنفلوآنزا در کشور داریم و ممکن است در موج‌های بعدی به این بیماری مبتلا شود. اما تزریق واکسن به افراد سالم و عادی ضرورتی ندارد. معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تزریق واکسن را به کسانی که دچار بیماری‌های‌ ضعف ایمنی مانند برونشیت مزمن،آسم و دیابت شدید هستند و همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، زنان باردار و همچنین سالمندان توصیه کرد. با توجه به اهمیت مسئله گفتگویی با مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان داشتم. مهدی شفیعی می گوید که ویروس آنفلوانزا با ویروس سرماخوردگی فرق میکند در آنفلوانزا به علت درگیری  ویروس با ریه یا سایر اندامها ممکن است که فرد در بیمارستان بستری شود توصیه می کنیم افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند واکسن تزریق کنند.

وی افزود که پارسال در کرمان با  یک موج شدید روبرو شدیم البته با توجه به آمادگیهایی که وجود داشت به محض مشاهده منتظر دستورالعملهای کشوری نماندیم وموفق به کنترل شدیم.امکان داشت موج آنفلوانزا خیلی شدیدتراز آنچه اتفاق افتاد پیش آید.

شفیعی می گوید که معمولا افراد جوانتر نمونه های خفیف بیماری را می گیرند و بستری نمی شوند با داروهای گیاهی خود درمانی می کنند اینها ویروس را به چرخش در می آورند، آنفلوانزا بچه ها و جوانان را درگیر،مسنها را از پا  در می آورد.

به گفته شفیعی فوتیهای پارسال بیماری زمینه ای داشتند و به فرم شدید آنفلوانزا دچار شدند. گروه هدف باید واکسن تزریق کنند. امابیشتراز واکسیناسیون توصیه های بهداشتی داریم، درست هست که ویروس آنفلوانزا جز ویرسهای تنفسی طبقه بندی می شود و راه انتقالش تنفسی است اما اغلب از طریق دست آلوده منتقل می شود.

او می گوید  فرد مبتلا که عطسه می کند ترشحات حلقیش در هوا پخش می شود این ترشحات در فاصله کمتر از دو متر در هوا قدرت جابجایی دارند. افرادی که در این فاصله قرار دارند مستقیم مبتلا می شوند اما اتفاقی که معمولا می افتد این است که این ذرات روی سطوح دستگیره در، گوشی تلفن، میز کار و …می نشینند،افراد دیگر که به این سطوح دست می گیرند دستهاشان آلوده می شود و با لمس دهان و بینی و چشم ویروس به راحتی از این مخاط جذب بدن می شود.

  بنا به توصیه شفیعی وقتی دچار بیماری تنفسی هر چقدر خفیف هم می شویم سعی کنیم آداب عطسه و سرفه را رعایت کنیم از دستمال تمیز یک بار مصرف استفاده کنیم و دستمال را در سطل زباله حاوی پلاستیک قرار دهیم. بدترین کار این است هنگام عطسه و سرفه دست را جلوی دهن و بینی بگیریم. هنگام نبود دستمال افراد از چین آرنج یا یقه لباس استفاده کنند، در این حالت ذرات در هوا پخش نمی شود. فقط کمی ازلباس که در مجاورت دیگران نیست آلوده می شود. پس از دو یا سه ساعت هم ویروس از بین می رود.

 افراد و به ویژه دانش آموزان اگر احساس سرماخوردگی دارند، در مجامع عمومی حاضر نشوند به پزشک مراجعه کنند.

به گفته شفیعی در فصل سرد آنفلوانزا اپیدمی می شود چون فضاها بسته است، افراد هوای بسته را مرتب تنفس می کنند، ویروس پخش می شود. در طول روز کمی پنجره ها را باز بگذاریم. با بکاربستن این موارد اپیدمیهای بزرگ را کمتر تجربه می کنیم.

 شفیعی راجع به امکان وقوع همه گیری می گوید پارسال ویروسی که موجب ایجاد آنفلوانزا شد H1N1 بود که نمونه انسانی بود شایعات آنفلوانزای خوکی رد می شود. معمولا سازمان جهانی بهداشت می گوید همه گیری های بزرگ آنفلوانزا بین ۳ تا ۵ سال یکبار اتفاق می افتد، چون اکثر افراد جامعه به ویروس مبتلا می شوند اما علامت دار نمی شوند. بنابراین اکثر مردم پارسال در مواجهه با این ویروس بودند و مقاوم شدند. معمولا دو یا سه سال طول می کشد تا ویروسها خودشان را تغییر دهند و ویروسهای تاثیر گذار جدیدی بتوانند افراد حساس جامعه را مبتلا کنند. بنابراین انتظار این است در استان و کشور موج شدیدی از آنفلوانزا را تجربه نکنیم. اما در کل حرکات ویروس قابل پیش بینی نیست. مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند و گروههای هدف واکسن بزنند.

 وی افزود تا الان نمونه های ارسالی به آزمایشگاه در مورد آنفلوانزا در کرمان هنوز موارد جدی از آنفلوانزا را نشان نداده که بخواهیم نگران این باشیم که طی هفته های آینده موج آنفلوانزارا داشته باشیم. اگر هشداری دریافت کردیم در این مورد حتما اطلاع رسانی می کنیم.

لازم به ذکر است بنا به گفته شفیعی واکسن در داروخانه های سطح شهر و داروخانه هلال احمر موجود است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=5462
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.