بازاریان واصناف نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارند

محمد باقر اسلامی در نشست با جمعی از روسای اتحادیه‌ها، بازاریان و اصناف استان کرمان که در راستای تعامل و بهره گیری از ظرفیت اصناف و بازاریان در ترویج فرهنگ پیشگیری و ارتقاء آگاهی‌های عمومی برگزار شد، گفته با توجه به اینکه هر فرد بازاری در کار خود متخصص امر است می‌توان با راه اندازی نهاد داوری در هر صنف مشکلات و اختلافات احتمالی فی مابین فروشنده و خریدار را حل و فصل کنند.

وی خاطر نشان می‌کند: تجربه نشان داده است جایی اقدامی مفید خواهد بود که از دل مردم و با حضور مردم و همکاری آنها باشد لذا با تشکیل نهاد داوری صنفی می‌توان از تشکیل پرونده‌های حقوقی و قضایی در دادگاه‌ها جلوگیری و به نوعی یاور دادگستری در این زمینه باشند.

این مقام قضائی با اشاره به نقش بازاریان در عرصه فرهنگی و تربیتی افزوده از همان زمانی که جرقه انقلاب اسلامی زده شد تا زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بازاریان در میدان عمل حضورداشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد بعد از شکل گیری انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در عرصه دفاع مقدس نیز این قشر شریف و زحمت کش فداکاری‌های بسیاری از خود به جای گذاشتند.بازاریان علاوه بر تقدیم شهید در راه دفاع از اسلام و میهن،پشتیبانی‌های مادی و معنوی زیادی در پشت جبهه‌ها انجام داده که برای همیشه در اذهان ملت ایران باقی خواهد ماند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به نقش بازاریان در پیشگیری از وقوع جرم تاکید بسیاری می‌کند و می‌گوید: بازاریان قشر عظیمی از جامعه را شامل می‌شوند و به خاطر ماهیت کارشان که با اکثریت افراد جامعه در ارتباط هستند، نقش به سزایی در ساماندهی مسائل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دارند.

محمد باقر اسلامی در پایان تصریح کرده که اصناف می‌توانند در مباحث مبارزه با قاچاق کالا، ترویج عفاف و حجاب با تولید و توزیع البسه مناسب با فرهنگ اسلامی و همچنین در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نقش مهمی ایفا کنند.

اما نکته مهم این است که بطور کلی پیشگیری از وقوع جرم با افزایش امنیت در جامعه ارتباط مستقیم دارد به نظر می رسد برای این منظور نیز بایستی بر روی موارد زیر تأکید و اصرار نمود:
۱- تولید امنیت
۲- حفظ امنیت
۳- مبارزه با عناصر ضد امنیت

به طور مثال برای تحقق عملی افزایش امنیت و در نتیجه پیشگیری از وقوع جرم توسط اصناف و بازاریان می‌توان به دو روش:
۱- کلیه صاحبان حرف مختلف و مجامع امور صنفی را موظف نمود تا قبل از اتخاذ تمهیدات لازم، جهت حفاظت فیزیکی (حرز مناسب) مکان فعالیت خود، و اخذ تأییدیه از کارشناسان زبده و اهل فن اقدام به بازگشایی و استفاده از محل کسب و کار خویش ننمایند.
۲ـ شهرداری‌ها و مراجع ذی‌ربط قبل از صدور پروانه بهره‌برداری جهت اماکن تجاری مهم – پاساژها، کارخانه‌ها صنعتی و تولیدی و یا حتی در حین ساخت این اماکن، مالکین و مجریان ساخت چنین بناهایی را موظف نمایند با کارشناسان و متخصصین امنیتی – انتظامی در خصوص مسائل حفاظت فیزیکی (محل تعبیه درب‌های ورودی کارکنان، کالا، مشتریان، خودرو و غیره) مشاوره و پس از تأیید توسط این قبیل کارشناسان، نسبت به صدور پروانه بهره‌برداری اقدام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4750
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.