با طرح مراقبت الکترونیکی تعدادی از زندانیان کرمانی راهی خانه شدند

طرح مراقبت الکترونیکی به گفته رییس کل دادگستری استان کرمان باهدف کاهش جمعیت کیفری و استفاده از نهادهای جایگزین حبس آغاز به کارکرده است.

آن‌طور که فارس نوشته یدالله موحد می‌گوید: زندانی با استفاده از پابند الکترونیک می‌توانند در منزل به سر برد و کنار خانواده باشد و به این صورت بسیاری از آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه خانواده زندانی باشد، برطرف می‌شود و این تدابیر کیفری مزایای بی‌شماری را دارد.

وی ادامه داد که پابند الکترونیک کاملاً مخفی است و پابند به فرد وصل می‌شود و بلافاصله تحت مراقبت قرار می‌گیرد و به‌محض اینکه از محدوده خارج شود و یا اگر به دستگاه آسیبی وارد شود، دستگاه هشدار می‌دهد و در این شرایط کارشناس فنی مراجعه می‌کند و ایراد در محل و یا در مرکز فنی برطرف می‌شود.

این مقام ارشد قوه قضاییه در استان کرمان گفت که اگر فرد دارای پابند الکترونیک دستورات و تدابیر قضایی را رعایت نکند، دادگاه در حکم خود تجدیدنظر می‌کند و تصمیم جدید را برای برگرداندن وی به زندان اتخاذ می‌شود.

موحد با اشاره به مبانی حقوقی مراقبت الکترونیکی ادامه داد: در ماده 62 قانون مجازات اسلامی مشخص‌شده است که دادگاه در جرائم تعزیری از درجه 5 تا 8 می‌تواند محکوم‌به حبس را بر اساس شرایط و با رضایت وی در محدوده مکانی مشخص زیر نظارت سامانه‌های الکترونیکی قرار دهد.

وی میزان سهمیه‌ای که فعلا برای استان کرمان اختصاص داده‌اند را 12 پابند الکترونیک اعلام کرد و گفت که امروز چهار نفر از افراد واجد شرایط را به‌عنوان نمونه انتخاب کردیم و مرحله اجرایی ماده 62 قانون مجازات اسلامی در مورد این افراد آغاز می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: موافقت متهم یا محکوم برای اجرای طرح پابند الکترونیک لازم است و فرد با درخواست خودش باید تحت مراقبت الکترونیکی قرار گیرد و در غیر این صورت اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان گفت که هرچند دو، سه استان قبل از کرمان استفاده از پابند الکترونیک را تجربه کرده‌اند، اما کرمان نخستین استانی است که به‌صورت رسمی این کار را انجام می‌دهد.

حمید خالقی با یادآوری اینکه بخشی از مراحل مربوط به پایند الکترونیک در حوزه اداره کل زندان‌هاست، ادامه داد که این زندانیان می‌توانند فعلا در محدوده شهر کرمان تردد کنند و زندگی عادی را ادامه می‌دهند و حتی می‌توانند در محل کار خود حضورداشته باشند.

وی می‌گوید: طرح پابند الکترونیک برای بعضی از افراد قبل از اینکه به زندان رود هم قابل انجام است و افرادی که تحت قرار هستند هم می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه سوال و ابهاماتی درباره طرح پابند الکترونیک وجود دارد که این طرح به چه شکلی است و چگونه اجرا می‌شود، اضافه کرد: کنترل پابند الکترونیک را به استان‌ها نمی‌دهند و تهران مستقیم این زندانیان را چک می‌کند.

خالقی گفت که اگر زندانی بخواهد از محدوده مشخص‌شده خارج شود، می‌تواند با مرکز رصد تماس بگیرد و با هماهنگی از محدوده خارج شود.

وی ادامه داد که اگر دیدیم دو، سه بار به فردی که از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند، تذکر دادند و وی توجهی نکرد، این موضوع را به قاضی مربوطه اعلام می‌کنیم و قاضی هم می‌تواند، حکم را پس بگیرد و فرد به زندان برگردد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه حتما باید قاضی دادگاه برای استفاده از پابند الکترونیک حکم صادر کند، گفت که پابندهای الکترونیک شارژ می‌شوند و می‌توانیم افراد را در خانه یا اتاق خاص محدود کنیم، اما در کرمان فعلا محدوده شهر را تعریف کرده‌ایم و افرادی که امروز پابند می‌خورند در محدوده شهر کرمان تردد کند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان هم از تراکم جمعیتی در بعضی از زندان‌ها و آسیب‌های آن سخن به میان آورد و تصریح کرد: استفاده از پابند الکترونیک موجب می‌شود، بعضی از مجرمان وارد زندان نشوند و حدود 700 نفر در استان کرمان داریم که شامل مراقبت الکترونیکی می‌شوند.

رضا امیری می‌گوید: با توجه به پایلوت بودن زندان مرکزی کرمان این برنامه‌ریزی را داریم که اندرزگاه مراقبت الکترونیکی را در زندان مشخص کنیم تا برنامه‌های تعریف‌شده آیین‌نامه‌ای را دنبال کند و اگر مشکلی وجود داشت برای رفع آن تلاش شود زیرا ما باید نقطه‌ضعف دستگاه پابند الکترونیک را به کشور منتقل کنیم تا عیوب کار برطرف شود.

وی گفت که ماهانه 300 هزار تومان هزینه برای استفاده از پابند الکترونیک توسط زندانی پرداخت می‌شود و وی باید سه میلیون تومان وثیقه هم برای بهره‌مندی از این دستگاه ارائه دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19579
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.