فرونشست دشت‌های کرمان در وضعیت هشدار

دکتر امیر شمشکی، مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به ایسنا گفته

استان‌های فارس، کرمان و اصفهان بدترین وضعیت از لحاظ فرونشست را دارند ضمن آنکه سایر استان های حاشیه‌ای آنها مانند یزد نیز به مقداری کمتری نسبت به این 3 استان دارای فرونشست هستند.

به گفته او فرونشست به هر نوع حرکت رو به پایین سطح زمین که مولفه عمودی نسبت به مولفه افقی غالب باشد و یا برعکس گفته می‌شود. این پدیده دارای انواع و اقسام مختلفی است.

گزارش پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور نشان می‌دهد دشت‌های کرمان، زرند و رفسنجان سالانه بین 20 تا 30 سانتی‌متر نشست می‌کنند.

آماری که علی رشیدی، رییس مرکز زمین‌شناسی کرمان هم آن را تأیید می‌کند.

به گفته او نخستین فرونشست زمین در حدود 40 سال قبل در دشت رفسنجان دیده‌شده و طی سال‌های گذشته در دشت‌های زرند و سیرجان در شمال استان کرمان به‌وفور این پدیده مشاهده‌شده است.

شمشکی هم با غیرقابل انکار دانستن فرونشست در دشت کرمان می‌گوید:

رشد فزاینده فرونشست در سال های اخیر در استان‌هایی چون فارس و کرمان و دشت استهبان غیر قابل انکار است.

 

محمد برشان، کارشناس مسائل آب معتقد است فرونشست زمین و ایجاد فروچاله­‌ها در شهرهای بزرگ استان در صورت ادامه روند برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی به‌طورقطع رخ می‌دهد.

او می‌گوید که «سونامی فرونشست زمین رخ می‌دهد.»

وی دراین‌باره تردیدی ندارد که بالاخره فروچاله­‌های ایجادشده به مناطق مسکونی هم می‌رسند.

از دید این کارشناس شهرهای سیرجان، رفسنجان، زرند و انار بیشتر در معرض خطر هستند و باید برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی را متوقف کنیم.

زلزله و فرونشست

برشان می‌گوید: «ازآنجایی‌که استان کرمان زلزله‌خیز است، احتمال فرونشست زمین بیش‌ازپیش می‌شود. چراکه وقتی آب نباشد، درون زمین خالی می‌شود با رخ دادن زمین‌لرزه، زمین می‌شکند.»

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هم به تاثیر زلزله بر ایجاد فرونشست اشاره کرده. او گفته

فعالیت گسل‌ها می‌تواند بر ایجاد فرونشست اثرگذار باشد.

او هشدار داده که مهمترین مساله در زمینه زلزله مقاوم سازی سازه‌ها است که ما را در برابر زلزله آسیب پذیر کرده است ولی در فرونشست بیش از 90 درصد راهکارهای سازه ای وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15929
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.