بررسى مشكلات ناوگان فرسوده حمل و نقل كرمان در گفت و گو با مسئولين شهردارى و شورا

حمل و نقل عمومی در سطح شهر مسئله‌ی بسیار مهمی است که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود. بی توجهی به امر نوسازی و به روز رسانی ناوگان شهری موضوع قابل توجهى است. شهروندان به رفاه بیشتری در سطح شهر نیازمند هستند و این از حقوق مسلم آنهاست. در این زمینه از همشهریان کرمانی سوالاتی پرسیدم که جوابهای آنها حاکی از نارضایتی مردم در زمینه خدمات حمل و نقل عمومی در بعضی از نقاط شهر است. همشهریان بسیاری از فرسودگی، کمبود خدمات، نبود اطلاع رسانی مناسب و ایجاد ترافیک به وسیله این ناوگان گفتند و از وضع موجود ناراضی هستند. دغدغه شهروندان در این باره با مسئولين بخش‌های مرتبط  در ميان گذاشته شد که در ادامه می‌خوانیم.

درصد بالایی از اتوبوس‌های شهر فرسوده‌اند

000000000000000644
محمود ایرانمنش، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرمان گفت اکنون ۲۷۰ دستگاه اتوبوس در کرمان فعال است که ۱۱۱ اتوبوس مربوط به بخش خصوصی و مابقی دولتی هستند. همچنین ۱۶ خط اصلی در کرمان داریم و ۴ تا از شهرهای اطراف هم سرویس‌دهی می‌شوند.

محمود ایرانمنش مى‌گويد با توجه به جمعیت کرمان تعداد وسائل نقليه عمومى در کرمان کم است و حداقل باید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم تا بتوانیم تمام نقاط شهر را پوشش دهیم.

به گفته وی میانگین عمر اتوبوس‌های کرمان ۱۲ سال است. در حالی که بر طبق استاندارد‌های ایران اتوبوس‌‌های با عمر بالای ۸ سال فرسوده محسوب می‌شوند و ما فقط ۵۳ اتوبوس را بازسازی کرده‌ایم.

وی معتقد است قبلا یارانه‌ای برای نوسازی به اتوبوسرانی تعلق می‌گرفت اما این یارانه با توجه به بالا رفتن قیمت اتوبوس قطع شده است. علاوه بر این امسال یارانه بلیط، یارانه سوخت، یارانه بازسازی هیچ کدام را دریافت نکرده‌ایم.

ایرانمنش اشاره مى‌كند كه اتوبوس‌رانی کرمان از لحاظ قانونی هیچ وظیفه‌اى در خدمات دادن به شهرهای حومه ندارد چون آن شهرها خود شهرداری دارند اما این کار را انجام می‌دهیم و حتی به بعضی روستا‌ها هم سرویس می‌دهیم.

وی در رابطه با ساعت کار اتوبوس‌ها گفت تا جایی می‌توانسته‌ایم سعی کردیم تا بیشترین سرویس را در مسیرها قرار دهیم. در حال حاضر اتوبوس‌ها در خطوط خود با حداکثر نیم ساعت و حداقل دو دقیقه« خط اصلی از آزادی تا شهدا» فاصله زمانی سرویس می‌دهند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی با اشاره به اینکه تمامی اتوبوس‌ها مجهز به سیستم GPS هستند گفت در صورت بروز هرگونه مشکل همشهریان می‌توانند به شماره ۱۰۰۰۰۹۲۱ پیامک بدهند، این خط مستقیم به تلفن بنده وصل شده و شخصا موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی تصریح کرد قرار است تا پایان سال خط ویژه آزادی در مسیر برگشت هم در نظر گرفته شود. همچنین در کرمان سه دستگاه ویژه معلولین و ناشنوایان داریم که بر روی این خط فعال هستند و يك دستگاه هم به صورت اختصاصی به آنها تعلق گرفته است.

تاکسی‌ خودروی شخصی است نمی‌توان مجبورشان کرد

img 5915
مجید عسکری، مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمان گفت در حال حاضر حدود ۴۷۰۰ تاکسی ثبت شده داریم که روزانه ۳۷۰۰ تا ۳۵۰۰ تا از آنها فعالیت می‌کنند. همچنین ۵۶ خط اصلی فعال در شهر وجود دارد.

مجید عسکری با تاکید بر اینکه تاکسی خودروی شخصی است و سازمان نمی‌تواند آنها را اجبار به کار در یک خط بکند گفت تاکسی‌ها به صورت گردشی در سطح شهر خدمات می‌دهند اما اینکه در بعضی نقاط کم هستند به دلیل کمبود مسافر است چون برایشان صرف نمی‌کند در این مسیرها کار کنند.

وی در ادامه مى گويد مشکل دیگر رانندگان تاکسی مسافرکش‌های شخصی است. بسیاری از رانندگان ما به دلیل وجود این مسافرکش‌ها سر ایستگاه‌های خود نمی‌روند. این موضوع را باید پلیس راهور پیگیری کند که متاسفانه همکاری نمی‌کنند و حق رانندگان ما که سرمایه و زمان خود را می‌گذارند پایمال می‌شود.

به گفته وی در بعضی از خطوط مانند پل چهاراه احمدی به دلیل کمبود فضاى فيزيكى ماشین‌ها دچار مشکل می‌شوند. زیرا تاکسی‌های چند مسیر در زیر این پل جمع می‌شوند و نمی‌توان برای ارائه خدمات بهتر تعداد آنها را زیاد کرد.

وی خبر مى‌دهد كه در خصوص شهرک‌های نوساز مانند مسکن‌های مهر ایستگاه‌هایی در نظر گرفته‌ است که خدمات به آنها نیز داده شود.

عسکری در رابطه با آوردن خدمات الکترونیکی به “کرمان نو “گفت :”این موضوع در دو مقوله پیگیری می‌شود، پرداخت الکترونیک و کنترل الکترونیکی بر روی تاکسی است که شامل تاکسی متر و سامانه پرداخت که با کارت‌های الکترونیک شهروندی که قطعا مشترک هستند و به صورت آنلاین و آفلاین می‌توان انجام داد.”

وى ادامه مى دهد:”دیگری تاکسی یاب است که هنوز در تهران هم مجوز لازم را نگرفته و به تازگی آژانس‌ها تشویق شده اند تا ماشین‌های خود را به این سیستم مجهز کنند. در کرمان نیز یکی از آژانس‌ها پیگیر این موضوع است. البته که این نوع خدمات نیازی به داشتن پارکینگ هم ندارد.  پرداخت هزینه هم  تحت کنترل قرار می‌گیرد و تخلف‌ها کمتر می‌شود.

وی در خصوص تخلف‌های رانندگان تاکسی گفت شهروندان با دیدن هرگونه تخلف از طریق شماره پیامک ۱۰۰۰۱۷۹۸ و یا خط ثابت ۳۳۳۴۲۲۱۴ تماس بگیرند و ما حتما رسیدگی خواهیم کرد.

عسکری معتقد است در بعضی مواقع خود مردم مقصر هستند. آنها بدون توجه به علائم روی ماشین از خدمات آژانس‌ها استفاده می‌کنند و گاهی هم تخلف‌ها را گزارش نمی‌کنند مانند گرفتن کرایه بیشتر در ساعت‌های پایانی شب که هیچ قانونی برایش وجود ندارد.

 به گفته وی یکی از بزرگترین مشکلات حاضر صدور پروانه کسب برای آژانس‌ها توسط بعضی از صنف‌ها است و این در آینده یک معضل بزرگ خواهد شد. این کار باعث شده تعداد راننده‌های غیر مجاز در آژانس‌ها افزایش بیابد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی از مردم خواست به آرم تاکسیرانی توجه کنند و ماشین‌های بدون آرم رو سوار نشوند.

وی از راه اندازی تاکسی‌های مخصوص گردشگری خبر داد و گفت این موضوع از طریق اتاق بازرگانی هم در حال پیگیری است.

امکانات کم است اما ۷۰ درصد هم مردم مقصر هستند

ال
علی زنگی‌آبادی، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک به “کرمان نو” مى گويد دلایل متعددی از جمله نداشتن خطوط ویژه در سطح شهر بر روی خدمات حمل و نقل عمومی تاثیرگذار است.

علی زنگی‌آبادی معتقد است همه ما به استفاده از خودروهای شخصی و درنهایت تاکسی عادت کرده ایم، چون راحتتر است و در زمان آنها صرفه جویی می‌شود. بطور مثال خط برگشت آزادی به مشتاق گاهی ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا مسیر را طی کند پس ترجیح می‌دهیم سوار نشویم.

او ادامه داد که برای تبدیل مسیر برگشت آزادی تا مشتاق به خط ویژه به دلیل عرض کم خیابان شهید بهشتی دچار مشکل هستیم، اما سعی داریم این مسیر را کلا به حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم و دسترسی خودروهای شخصی را حذف کنیم.

به گفته وی قرار است شهرداری با جذب سرمایه‌گذار مسیر فرودگاه تا آزادی را به خطوط منوریل مجهز کند.

او همچنین در خصوص اینکه چرا از سرویس‌های ارزانتری مثل Brt در این مسیرها استفاده نمی‌کنند گفت سرمایه‌گذاران ما بخش خصوصی‌اند و بیشتر بر روی بحث منوریل علاقه‌مند به همکاری هستند.

زنگی‌آبادی افزود:”بعد از اتمام پل آزادی قرار است پایانه اتوبوس‌رانی اول بلوار جمهوری و جاده تهران به زیر پل فرهنگیان منتقل شوند.”

وی در رابطه با اینکه ساخت همزمان پلها منجر به ترافیک شده است مى گويد شاید  در یک زمان خاص ایجاد ترافیک مردم را اذیت کند اما در آینده خوب می‌شود و یکی از دلیل‌هایی که این پلها همزمان آغاز شد بودجه‌ای است که توسط استاندار برای ساخت آنها گرفته شد و بهترین فرصت برای استفاده از آن است. زیرا دولت برای این پروژه­‌ها بودجه می دهد اما برای خرید اتوبوس جدید بودجه‌ای نمی‌دهند.

یارانه‌های مربوط به این ناوگان پرداخت نمی‌شود

139211211533231382096824
زهرا لری، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به “کرمان نو” گفت:”توجه دولت به سازمان اتوبوسرانی کم شده است و با توجه به اینکه ما افزایش نرخ سوخت داشته‌ایم اما یارانه‌های این سازمان از طرف دولت پرداخت نمی‌شود.”

زهرا لری افزود قبلا ۱۷.۵ درصد بهای خرید اتوبوس را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت می‌کرد اما الان با توجه به بالا رفتن قیمت اتوبوس‌ها این مبلغ از طرف دولت پرداخت نمی‌شود. شهرداری هم با توجه به حجم بالای پروژه‌های شهری توان پرداخت آن را ندارد.

وی بیان کرد كه ما این مشکلات را در طی جلسه‌هایی با نمایندگان مجلس مطرح کرده‌ایم و قول‌هایی هم در این زمینه داده شده است اما اینکه تا چه حد محقق شوند بستگی به آنها دارد. ما آنچه که از دستمان بر می‌آمد را انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر تلاش‌های سازمان اتوبوسرانی ادامه داد که اگر نقدینگی و اعتبار بیشتری به این سازمان تعلق بگیرد و نگاه مسئولین بالا دست تقويت شود بدون شک شاهد بهتر شدن وضعیت کنونی می‌شویم.

لری با اظهار امیدواری بر بهبود وضعیت اقتصادی در سطح کلان گفت قطعا کرمان هم از آن بهرمند می‌شود و مزایای این امر به ما هم می‌رسد.

از صحبت‌های مسئولان اینگونه به نظر می‌رسد که ناوگان حمل و نقل عمومی کرمان با توجه به گستردگی این شهر مورد کم لطفی قرار گرفته است. مردم این شهر نیاز دارند تا از خدمات با کیفیت شهری استفاده کنند و قطعا با توجه به مقرون به صرفه بودن حمل و نقل عمومی و با بالا رفتن سطح کیفیت این خدمات، شهروندان بیشتر از پیش از خدمات بهرمند می‌شوند و قطعا به پایین آمدن حجم ترافیک شهر کمک شایانی خواهد شد. امیدواریم که این امر تحقق یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=10182
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.