بهزیستی بم؛ مددجو زیاد و پرسنل کم

نشست تخصصی اعضاءشورای معاونین بهزیستی استان کرمان با حضور مدیرکل بهزیستی، نیکزادی پناه نماینده مردم و فرمانداران شهرستان های شرقی  درسالن کنفرانس بهزیستی بم برگزار شد.

در این نشست رئیس بهزیستی بم  ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید گفت که شرق استان ۱۰۰۷۹مددجو دارد که با احتساب خانوارهایشان قریب ۲۰هزارمددجو در شرق استان تحت پوشش بهزیستی هستند.

علیرضا اشرف زاده افزود که 450 هزارنفرجمعیت چهارشهرستان(بم،فهرج،نرماشیر، ریگان) است که از این تعداد ۵۸۳۱ معلول در منطقه شرق استان مورد حمایت بهزیستی هستند.

وی اضافه کرد که متاسفانه شهرستان ریگان به تناسب جمعیت دراستان بالاترین رتبه را با داشتن ۱۳۹۵معلول، شهرستان فهرج  با داشتن 960 معلول رتبه دوم و شهرستان بم با 2390 معلول رتبه سوم را در استان به خود اختصاص داده اند .

اشرف زاده خاطر نشان کرد که در قسمت توانبخشی 8 مرکز نگهداری از جمله دو مرکز حرفه آموزی معلولان روزانه ذهنی بالای 14سال دختران و پسران، مرکز نگهداری سالمندان، مرکز نگهداری معلولین ذهنی دختران بالای 14 سال ،مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن مردان بالای 14سال، تیم سیار ضایعه نخاعی و معلولین، مرکز روزانه جسمی حرکتی ضایعه نخاعی وجود دارد که در شهرستان خدمات ارایه می دهند.

رئیس بهزیستی ضمن اشاره به مشکلات توانبخشی اظهارداشت که با توجه به آمار بالای معلولین در شهرستان به دو مرکز نگهداری بیماران جسمی و حرکتی دختران و پسران نیازمندیم که بدلیل مشکلات در این حوزه متقاضی در بخش خصوصی کم است همچنین در زمینه توانبخشی معضل پوشش خانوار است یعنی هر معلول خود به تنهایی تحت پوشش نباشد خانواده فرد هم تحت پوشش قرارگیرد.

وی ضمن اشاره به تعداد بالای مددجویان شهرستان بم اضافه کرد که از مشکلات ما در مراکز شبه خانواده راه اندازی خانه کودکان و نوجوانان پسران 13 تا18 سال و نبود خانه های مستقل جهت نگهداری فرزندان بعد از رسیدن به سن 18 سال است.

بدلیل نداشتن مجوز کامل راه اندازی خانه موقت با مشکل مواجه شده ایم زیرا فرزندی که از طریق دادگاه به ما تحویل داده می شود نباید مستقیم وارد مراکز شود اما بدلیل نبود خانه موقت مستقیم وارد مراکز می‌شوند که تبعات خوبی در پیش ندارد.

اشرف زاده خاطرنشان کرد که اورژانس اجتماعی در بم فعالیت بسیار خوبی دارد اما متاسفانه با کمبود شدید نیرو مواجه ایم در حال حاضر با 5 نیرو کارش را انجام می دهد در حالی که اورژانس اجتماعی 17 نیرو نیازمند است. در شهرستان بم یک پایگاه خدمات اجتماعی دایر است و نیاز مبرم به دو پایگاه دیگر در مناطق سید طاهرالدین و اسپیکان است.

اشرف زاده در پایان گفت که مجموعه بهزیستی بم با داشتن قریب به 63 مرکز با استان زاهدان، هرمزگان و یزد مطابقت دارد که نشان دهنده این است با طیف بالایی در حال فعالیت است در سفر قبلی رئیس سازمان بهزیستی به بم قول قائم مقامی اداره کل بهزیستی بم را دادند و امیدواریم این امر هر چه سریعتر تحقق یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14771
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.