به جای باران، گرد و خاک به کرمان می‌آید| کرمان سومین استان از نظر کم بارشی

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی به مهر گفته

بر اساس بررسی آخرین نقشه های هواشناسی از فردا شاهد آغاز وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک در برخی مناطق شرق، جنوب‌شرق، شمال و شمال‌غرب استان کرمان خواهیم بود، این وضعیت تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

به گفته او شدت وزش باد در جنوب‌شرق استان کرمان، مناطقی مانند ریگان، فهرج، محمدآباد ریگان، علی آبادچاهدگان و اطراف آنها باعث وقوع طوفان شن و خاک خواهد شد.

او همچنین هشدار داده  اختلال در تردد راههای مواصلاتی کرمان و سیستان و بلوچستان خصوصا محور  بم-زاهدان و همچنین مسیرهای رفسنجان- سرچشمه، انار-یزد و سیرجان – رفسنجان طی این مدت دور از انتظار نیست.

کاهش 86 درصدی بارش‌ها در کرمان

براساس آخرین آمار سازمان هواشناسی کشور از میزان بارش‌ها، از ابتدای سال زراعی جاری (یک مهر) تا شنبه، 28 بهمن، متوسط میزان بارش در استان کرمان 8.4 میلی متر بوده است.

در بازه زمانی مشابه سال گذشته، میزان بارش در استان کرمان 6.6 میلی متر بوده که نشان می‌دهد امسال میزان بارش در استان کرمان 86.13 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که متوسط کاهش بارش در کشور نسبت به سال گذشته، 50.41 درصد است.

کم ترین بارش در سال زراعی جاری در استان کرمان مربوط به نرماشیر با متوسط بارش 1.6 میلی متر است و بیشترین بارش مربوط به رابر با 26.3 میلی متر است.

استان کرمان پس از استان‌های سیستان و بلوچستان با 6.1 میلی متر و خراسان جنوبی با 6.7 میلی متر متوسط بارش، سومین استان کشور از نظر کم بارشی است.

در همین حال درصد انحراف میزان بارش در استان کرمان نسبت به میانگین بلند مدت، 89.2 درصد است. این در حالی است که در بازه زمانی یک مهر تا 28 بهمن سال‌های 95 و 94 انحراف نسبت به میانگین بلند مدت 31.3 و 26 درصد بوده است.

در حالی آمارهای بالا حکایت از بغرنج بودن وضعیت کرمان از نظر بارش‌ها است که از امروز تا دوشنبه در 18 استان کشور با بارش باران مواجهیم اما در استان کرمان به جای باران، گرد و خاک در راه است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16231
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.