به مناسبت روز روستا| روزگار روستاییان در پیچ وعده‌های دولت

نقش روستاییان و عشایر را در تولید زنجیره غذایی و صنایع‌دستی، اقتصاد و گردشگری استان نمی‌توان نادیده گرفت.
اما طی سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی زندگی تعدادی از روستاییان و عشایر دستخوش تغییراتی قرارگرفته که توجه نکردن به نیازهای آن‌ها موجب می‌شود معضلی مثل حاشیه‌نشینی شهرها را تهدید کند و اقتصاد استان را هم با کم شدن این جامعه تحت تاثیر قرار دهد.
یکی از اقداماتی که در راستای حفظ جمعیت روستاییان و عشایر طی سال‌های گذشته انجام شد، اعطای تسهیلات برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال روستایی و عشایری بود که در دی‌ماه 96 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این قانون را به استانداری‌ها ابلاغ کرد.
معرفی 608 طرح به بانک برای دریافت تسهیلات
در این خصوص با رضا اسماعیلی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تماس گرفتیم.
او تعداد قراردادهای منعقد و معرفی‌شده به بانک در راستای اجرای طرح فوق را از سوی اداره کار استان 608 طرح عنوان کرد و گفت که اعتبار موردنیاز برای این طرح‌ها 121 میلیارد تومان است و با اجرای آن‌ها برای یک هزار و 696 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایی که می‌توانند در روستا فعالیتی را انجام دهند درخواست کرد که برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی از این تسهیلات که از آن به‌عنوان فرصتی استثنایی یادکرد، استفاده کنند.
یکی دیگر از مواردی که موجب می‌شود جمعیت‌های روستایی و عشایر به سمت شهرها سوق داده شوند، نبود بخش‌های زیربنایی است که در این خصوص نیز با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان تماس گرفتیم.
رضا ایرانمنش به «کرمان نو» گفت که 41 درصد جمعیت استان کرمان را روستاییان تشکیل می‌دهند و جمعیت روستایی ما با میانگین جمعیت روستایی کشور فاصله زیادی ندارد.
وی در ادامه به اقدامات انجام‌شده در بخش زیربنایی روستاها تا شهریورماه سال جاری اشاره کرد و گفت که 63.5 درصد از جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند و این عدد بر اساس برنامه ششم توسعه بایستی در استان به ۸۰ درصد برسد. درصد باقی‌مانده از63.5 درصد از قنات و چشمه و پا چاه همان روستا مشروب می‌شوند و در صورت لزوم کلر موردنیاز به جهت بهداشتی شدن آب در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان با اشاره به اینکه کلیه روستاهای بالای ۱۰ خانوار در استان از برق بهره‌مند هستند.
ایرانمنش خاطرنشان کرد: هرساله ممکن است به هر دلیلی روستاهای جدیدی به لیست ۱۰ خانوار استان اضافه شود، بدیهی است این روستاها در همان سال در دستور کار برق‌دار شدن قرار می‌گیرند. منظور از ۱۰ خانوار روستاهای دارای کد آبادی و ۱۰ ساختمان (نه کپر) است.
او در ادامه به اقدامات انجام‌شده در زمینه گاز اشاره کرد و گفت که ۳۸ درصد از خانوارهای روستایی استان از شبکه گاز بهره‌مند هستند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری کرمان به اقدامات انجام‌شده در شمال استان در زمینه راه روستایی اشاره کرد و گفت که راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار استان ۸۵ درصد آسفالته هستند و راه‌های روستای بالای ۲۰ خانوار استان 6.1 درصد آسفالته هستند. در شمال استان کرمان ۵۷۱ کیلومتر راه در حال احداث است که طول كل راه‌های روستایی شمال استان 101 هزار و 45 کیلومتر و طول كل راه‌های آسفالته ۴ هزار و ۵۲۱ کیلومتر است.
ایرانمنش ادامه داد: در جنوب استان هم راه‌های روستاهای بالای ۵۰ خانوار ۸۰ درصد آسفالته هستند، راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار هم ۷۰ درصد آسفالته هستند. در جنوب کرمان ۸۵۰ کیلومتر راه در حال احداث است که طول کل راه‌های روستایی هفت هزار کیلومتر، طول کل راه‌های آسفالته دو هزار کیلومتر است.
او كل مبلغ قراردادهای منعقده پرداخت تسهیلات یارانه دار به طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زایی حوزه روستایی را یک‌میلیون و 405 هزار و 825 میلیون ریال اعلام کرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری کرمان تاکید کرد که دستگاه‌های متولی باید بر روی راهکارهای مدرنی که مبتنی بر علم و فناوری هستند در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و بهره‌وری از منابع روستایی متمرکز شوند.
ایرانمنش می‌گوید: لازم است برای اینکه جهش، ارتقا و پایداری را در حوزه روستایی داشته باشیم از روش‌های جدید و به‌روز استفاده کنیم و از روش‌های سنتی گذار کنیم.
وی با اشاره به اینکه متولیان باید شهرهای میانی را هم تقویت کنند، گفت: هرقدر که شهرهای میانی بین روستاها و شهرهای بزرگ تقویت شوند، وابستگی روستاها به شهرهای بزرگ کم و آرامش و ماندگاری در سکونت‌گاه‌های روستایی بیشتر می‌شود.

مهدی ابراهیمی، مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان هم به «کرمان نو» گفت:

22 هزار و 500 خانوار در بخش‌های عشایرنشین استان زندگی می‌کنند که جمعیتی 110 هزارنفری را در برمی‌گیرند.
استان کرمان داری 28 ایل و 42 طایفه عشایری است که 9.2 درصد جمعیت عشایر کشور و چهار درصد جمعیت استان کرمان را تشکیل می‌دهند. عشایرنشیان استان در هشت زیست‌بوم و قلمرو فعالیت دارند که 56 درصد از مساحت استان را شامل می‌شود.
عشایر استان کرمان 3 میلیون و 100 هزار راس دام، 70 هزار هکتار زمین کشاورزی دارند و 35 درصد صنایع‌دستی استان را تولید می‌کنند.
14 هزار تن گوشت استان و 30 هزار تن شیر و مواد لبنی، یک هزار تن کرک، یک هزار و 200 تن پشم استان را تامین می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد که نمی‌توان گفت جمعیت عشایر نشین کم شده است، به دلیل اینکه تعدادی از عشایری که چادرنشین بوده‌اند در حاضر یکجانشین شده‌اند. البته سیاست ما نیز بر این است که عشایر در یکی از قطب‌های اسکان دارای سرپناه شوند. وقتی دارای سرپناه شوند عشایر ییلاق یا قشلاق را حفظ می‌کنند.
مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان ادامه داد: خشکسالی بر روی دو موضوع مهم مثل تولید علوفه و منابع آبی عشایر اثر گذاشته درنتیجه سیستم کوچ را عوض کرده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال زراعی 96 – 97 کاهش بارش زیادی داشته‌ایم گفت که تولید علوفه به میزان 70 درصد و دسترسی عشایر به منابع آبی هم حدودا 65 درصد در این سال کاهش داشته است که با آب‌رسانی سیار تا حدودی در حال رفع مشکلات هستیم.
وی گفت که در جهت رفع مشکلات به وجود آمده برای علوفه عشایر 80 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با بهره چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج‌ساله به عشایر داده می‌شود و در سال گذشته هم 55 میلیارد ریال تسهیلات به عشایر تعلق گرفت تا هم علوفه دام‌هایشان را تامین کنند و هم نقشی را که در حفظ زنجیره گوشت استان دارند حفظ کنند.
ابراهیمی همچنین روز ملی روستا و عشایر را تبریک گفت و افزود: نقش روستاییان و عشایر را در زمینه رشد اقتصادی نمی‌توان نادیده گرفت. عشایر جامعه‌ای مولد هستند که فرد بیکار ندارند علاوه بر این نیز نقش امنیتی بالایی در منطقه‌های سکونتشان دارند.
او معتقد است که نقش عشایر را در بحث گردشگری و تولیدات صنایع‌دستی نمی‌توان نادیده گرفت و مطرح‌شدن آن‌ها نیز می‌تواند به ارتقا وضعیت اقتصادی استان کمک کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20352
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.