مدیر ابفا کرمان:بیش از دومیلیون نفر تحت پوشش خدمات آبفا کرمان هستند

«محمد طاهری» در کنفرانس مطبوعاتی خود اذعان کرد: سال‌ها پیش  ما این اداره را با ۶۶ هزار اشتراک از شهرداری تحویل گرفتیم و در حال حاضر به ۲۲۷ هزار واحد مسکونی و تجاری فقط در کلان‌شهر کرمان سرویس می‌دهیم اما قطعی آب حتی در زمان پیک مصرف به حداقل ممکن رسیده است.

طاهری افزود: در استان کرمان ۵۷۲هزارو 337 مشترک آب‌داریم که آحاد (مجتمع‌های آپارتمانی با یک انشعاب آب با ده واحد) این‌ها تقریباً نزدیک به ۷۰۰ هزار است. در این مقوله شرکت آب و فاضلاب بیش از ۲۶ هزار و ۳۴۷ سیفون و انشعاب فاضلاب در شهرهای کرمان و کهنوج وصل کرده است.

وی ابراز داشت: بیش از ۵۷ هزار و ۵۹۲ واحد مسکونی  از خدمات جمع‌آوری و دفع فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل آبفا اضافه کرد: در ۶۸ شهر استان به‌ جز دو شهر بلوک و گنبکی که از شرکت آب و فاضلاب روستایی تحویل ما شدند و در حال تعمیر آن‌ها هستیم به ازای هر مشترک یک مترمکعب مخزن ذخیره‌ی بتنی استاندارد در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های ۷۰ در قلعه دختر مخازن سنگی وجود داشت که از نظر بهداشتی ایزوله نبودند تأکید کرد: هم‌اکنون ۷ آزمایشگاه آب در سطح استان فعال است و ۹۱۶۸ کیلومتر طول شبکه توزیع استان است و ۱۹۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب‌داریم.

وی از خرید و نصب یک دستگاه جذب اتمی با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد تومان خبر داد و افزود: این دستگاه در آزمایشگاه مرجع نصب و راه‌اندازی شده تا بتوانیم آزمایش‌های فلزات سنگین را که جزو آزمایشات روتین هم نیست به پارامترهای خودمان اضافه کنیم.

این مسئول اضافه کرد: در استان ۴۶ دستگاه کلرزنی گازی و ۷۶ دستگاه کلرزنی مایع نصب است که مواد گندزدا را وارد شبکه آب می‌کند.

ایشان خاطرنشان کرد: ۵۳۸ کیلومتر شبکه فاضلاب ۱۱ کیلومتر خط انتقال آب با قطرهای هزار و ۲۰۰ در کرمان، کهنوج، ماهان و سیرجان داریم. سه تصفیه‌خانه که یکی در کرمان در مدار بهره‌برداری قرار دارد، تصفیه خانه کهنوج با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی همچنین تصفیه‌خانه دوم کرمان با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

مدیرکل آب و فاضلاب استان از مجهز بودن سیستم آب و فاضلاب در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که اکثر افراد از این موضوع خبر ندارند.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی و سال اقدام و عمل نام‌گذاری شد ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان کرمان مقوله‌ی اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرارداد زیرا مقام معظم رهبری اعتقاددارند که شرکت‌ها باید کمتر به منابع دولت وابسته باشند و ماهم تلاش می‌کنیم تا در این راستا پیش برویم.

ایشان تأکید کرد: در سطح استان بیش از ۲۰ پروژه‌ی مخزن سازی از طریق مناقصه در اختیار پیمانکاران قرارگرفته که رو به اتمام هستند اما متأسفانه تاکنون قادر به تأمین بودجه‌ی پیمانکاران نبودیم.

طاهری بیان داشت: ما دو بحث درآمدزایی شرکت، جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و به‌روز کردن انشعابات و بحثی دیگر مدیریت کردن هزینه‌ها را در دستور کار قرار دادیم زیرا اعتقاد نداریم تا تعرفه را اضافه کنیم و این هزینه را از جیب مردم برداریم.

وی تأکید کرد: ما به دنبال کاهش هزینه و افزایش درآمد هستیم و مدیریت کردن هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است.

او یادآور شد: تبلیغ کردن و کاهش مشترکین بالای ۲۰ مترمکعب آب از دیگر اهداف ما بوده است. ما آب را در هر شرایطی که برای مرم تأمین کنیم نمی‌توانیم قیمت تمام‌شده‌اش را از مردم بگیریم زیرا مردم ما از بنیه مالی خوبی برخوردار نیستند.

وی گفت: در حال حاضر در این شرکت یک‌سوم قیمت تمام‌شده آب را از مشترکین دریافت می‌کنیم درحالی‌که سال‌به‌سال از منابع آب فاصله می‌گیریم و قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: از خزانه دریافت کرده‌ایم و این در حالی است که حتی هنوز هیچ‌کدام از پیمانکارن ما موفق به دریافت اوراق هم نشده‌اند.

وی با بیان این مطالب اضافه کرد: با وجود همه مشکلات در حال حاضر ده پروژه بااعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری برای ایام دهه‌ی فجر داریم.

طاهری خاطرنشان کرد: پروژه آب‌رسانی به شهر ارزوئیه که اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد در آن هزینه شده، آب‌رسانی شهر رودبار با حدود ۱۳۰ میلیارد ریال، آب‌رسانی و تکمیل فاز سه شهر زنگی‌آباد با ۱۵ میلیاردريال اعتبار، آب‌رسانی فاز یک شهر قلعه گنج نزدیک به ۱۸۴ میلیاردريال، فاضلاب شهر کهنوج که با ۲۷۰ میلیاردریالوارد مدار شده، آبرسانی به فاریاب ۳۵ میلیاردريال، آب‌رسانی کوتاه‌مدت به شهر کرمان با ۱۹۵ میلیاردریال اعتبار، آب‌رسانی به خرسند شهربابک بااعتبار ۴۳ میلیاردريال، آب‌رسانی به مسکن‌های مهر سیرجان با اعتبار بالغ‌بر ۴۵ میلیاردريال آماده بهره‌برداری هستند.

طاهری با اشاره به اینکه خشکسالی‌های اخیر کیفیت آب را در شهرهای استان دچار چالش کرده است ادامه داد: وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب و استاندار کرمان تأکید کرده‌اند که خط قرمز ما سلامت مردم است، اگر احساس کنیم نقطه‌ای از استان دچار مشکل است حتماً برای آنجا برنامه خواهیم داشت.

وی از نصب دستگاه‌های آب شیرین کن در شهرهای بردسیر، کیان شهر، کوهبنان و ریحان‌شهر خبر داد و عنوان کرد:به‌زودی در شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان نیز بخش خصوصی و سرمایه‌گذار وارد عمل شده‌اند که تا امروز حدود ۲۰ دستگاه در این دو شهر نصب‌شده است.

طاهری یادآور شد: این دستگاه‌ها که دستگاه‌هایهای «Ro» و جاذب هستند آبی بسیار سالم با بالاترین کیفیت را تحویل مردم می‌دهند. این دو شهرستان به‌زودی در فاز اول این پروژه توسعه پیدا می‌کند و در هر کدام ۵۰ دستگاه به‌زودی نصب خواهد شد. همچنین کیفیت آب سایر شهرها نیز در حال کنترل است و اگر احیاناً دچار مشکل بود حتماً در دستور کار قرار خواهد گرفت و اگر یک درصد آب در یک منطقه سلامت مردم را تهدید کند بلافاصله در این خصوص اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۳۶ میلیارد تومان بخش خصوصی در مقوله آب شرب در ۶ شهر استان سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر مردم در حال بهره‌وری از این خدمات هستند. پیش نویس قرارداد فاضلاب سیرجان تمام‌شده و این هفته فاضلاب این شهر با مشارکت شرکت‌های هولدینگ سنگ‌آهن گل گهر سیرجان خاتمه پیدا می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: فاضلاب کرمان و زرند ۹۹ درصد پیشرفت قراردادی دارد که امیدواریم تا پایان دی‌ماه قرارداد سرمایه‌گذاری فاضلاب کرمان را باارزش ۷۰۰ میلیارد تومان و فاضلاب زرند را باارزشی بالغ‌بر ۲۷۰ میلیارد تومان به امضاء برسانیم.

مدیرکل آبفا کرمان عنوان کرد: پروژه فاضلاب رفسنجان به مزایده گذاشته شد اما متأسفانه سرمایه‌گذارها عقب‌نشینی کردند و خواستار مجوز صنعت و کشاورزی هستند که امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این مجوز را از وزیر نیرو اخذ کنیم و پروژه رفسنجان را هم تا پایان سال به نتیجه برسانیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8461
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.