[ترغیب زندانیان بیسواد به سوادآموزی]

حامد حسینی پناه _ در اتفاقی کم نظیر و با همکاری معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان های استان کرمان این فرصت فراهم شد تا نویسندگان و هنرمندان بتوانند به پشت دیوارهای بلند ناامیدی راه پیدا کنند و زندگی در زندان را برای ساعاتی با پوست و گوشت خود لمس کنند.
در روزی که قرار بود پرویز سلیمانی مدیریت زندان مرکزی کرمان را تحویل غلامرضا روشان بدهد، هر دو عزیز با بازدید کنندگان همراه شدند تا اطلاعات خوبی در اختیار هنرمندان و نویسندگان قرار گیرد.
بازدید از اتاق مرکزی کنترل که کلیه ی بخش های زندان را با دوربین و سیستم های نظارتی تحت مراقبت 24 ساعته دارد آغاز شد.
سلیمانی گفت: زندان مرکزی کرمان 14 اندرزگاه یا همان بند دارد و یکی از اتفاقات خوب در دوره مدیریت بنده جدا کردن بند یا همان اندرزگاه جوانان از بند زندانیان بزرگسال بود.
دردناک ترین بخش این بازدید دیدن چهره های غالبا جوان نه تنها در بند جوانان که در تمام بخش های مختلف زندان بود.
سلیمانی گفت: چیزی نزدیک 80 درصد ورودی های ما به زندان مواد مخدر مصرف می کنند که اگر موفق به ترک شوند یک ماه مرخصی می گیرند.
او افزود: کلاس های قرائت و حفظ قران به صورت مرتب برگزار می شود و اگر از مددجویان کسی موفق به حفظ یک جز قران شود یک ماه مرخصی تشویقی می گیرد و اگر بتواند پنج جز قرآن را حفظ کند عفو مشروط به وی تعلق می گیرد.
سلیمانی گفت: با این روش تاکنون تعداد زیادی از زندانیان و مددجویان عفو یا تخفیف مجازات گرفته اند.
در ادامه از سالن پخش فیلم و نیز سالن مجهز ورزشی زندان بازدید به عمل آمد.
سلیمانی گفت: طبق برنامه زمانبندی شده در هر روز از هفته برای یکی از بندها نمایش فیلم داریم و نیز طبق برنامه زندانیان می توانند از سالن و تجهیزات ورزشی استفاده کنند.
بعد نوبت به بازدید از پایگاه بهداشت و سلامت رسید که در زندان مرکزی کرمان راه اندازی شده است.
این بخش علاوه بر مشاوره های روانی، به زندانیان و مددجویان خدمات درمانی ارایه می دهد و در صورتی که مددجو نیاز به درمان بیشتر داشته باشد با تشکیل کمیسیون پزشکی اجازه اعزام شخص به بیرون از زندان نیز صادر می شود.
چیزی که در بازدید از بندهای زندان به نظر بسیار جالب می رسید این بود که میله ها و درب های سلول ها برداشته شده بود و افراد درون یک بند بدون محدودیت می توانستند وارد سلول یا از آن خارج شوند.
سلیمانی گفت: این کار نیز از ابتکارات استان کرمان بود تا مددجو بابت میله ها و درب سلول احساس حقارت نکند.
او افزود: در همین راستا تراشیدن موی سر زندانیان نیز در زندان کرمان لغو شده است که این امر در روحیه زندانیان تاثیر مثبتی بر جای گذاشته است.
سلیمانی اضافه کرد: درون هر بخش زندان فروشگاه هایی ایجاد شده است و هر شخص به محض ورود به زندان کارت بانکی دریافت می کند که می شود از بیرون از زندان به آن کارت پول واریز کرد تا زندانی در صورت نیاز از فروشگاه های زندان خرید کند.
سلیمانی برگزاری نمازجماعت و جلسات دعا و و توسل را که مورد استقبال زندانیان قرار می گیرد را از جمله اقدامات خوب در زندان کرمان بر شمرد و نیز ترغیب زندانیان بیسواد به سوادآموزی را از جمله افتخارات زندان کرمان دانست.
او افزود: در حال حاضر در زندان کرمان چندین نفر مشغول تحصیل در مقاطع دانشگاهی هستند؛ در محیط زندان درس می خوانند و امتحانات شان نیز همین جا برگزار می شود.
بعد نوبت به بازدید از کارگاه های آموزش مهارت رسید. این آموزشگاه ها که تحت نظارت اساتید در جهت آموزش مهارت و حرفه به زندانیان فعالیت می کنند در رشته هایی همچون نجاری، قالیبافی، تعمیر یخچال و فریز، خیاطی و بسیاری از رشته های فنی دیگر فعال بودند.
سلیمانی گفت: در صورت فراگرفتن خوب و اصولی کارت مهارت به مددجویان داده می شود تا بعد از پایان محکومیت بتوانند بیرون از زندان با سرعت بیشتر به دامن اجتماع و خانواده برگردند و با داشتن شغل مشکلات کمتری داشته باشند.
او افزود: بسیاری از تولیدات زندانیان نیز در خارج از زندان فروخته می شود و پول آن به خود زندانی پرداخت می شود که این نیز خود در ترغیب و تشویق مددجویان به آموختن مهارت بسیار اثربخش بوده است.
سپس گروه به نانوایی زندان رفتند و در ادامه نیز از آشپزخانه مکانیزه زندان بازدید صورت گرفت.
سلیمانی افزود: بخاطر حفظ نکات امنیتی آشپزخانه زندانیان از آشپزخانه پرسنل جدا شده است.
انبار زندان نیز پر از مایحتاج و اقلام ضروری زندان از قبیل روغن و برنج و چای و قند بود.
سلیمانی گفت: علاوه بر این ها گوشت و میوه و سبزیجات مورد نیاز زندان روزانه از بهترین مواد موجود در بازار تهیه می شود.
پرویز سلیمانی گفت: هزینه روزانه هر زندانی چیزی بالغ بر چند ده هزار تومان می شود که متاسفانه با جمعیت چند هزارنفری زندانیان در استان کرمان این میزان رقم قابل ملاحظه ای از بودجه را به خود اختصاص می دهد.

[مسدودکردن راه توزیع موادمخدر با داشتن دستگاه های پیشرفته برای کشف]

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20339
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.