جمعیت استان کرمان رو به پیر شدن

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه منابع انسانی جوان، تحصیلکرده و متخصص یکی از لازمه های توسعه جوامع خواهد بود اظهار کرد: همواره پیشگیری مهمتر از درمان بوده و مسئله جمعیت در ایران نباید بصورت جزیره ای به یک اداره یا سازمان ارجاع شود بلکه همه جامعه متولی این امر هستند.

“حمید ملانوری” در شوراي راهبردي جمعيت به مناسبت ٣٠ ارديبهشت ماه هفته جمعيت با تاکید بر اینکه باید مسئله فراز و فرود در بحث جمعیت با برنامه بلندمدت مدیریت شود تصریح کرد: در این راستا باید به سایر عوامل تاثیر گذار در این فراز و فرود به صورت کارشناسی توجه شود ضمن آنکه برای ساماندهی جمعیت در ایران باید ابتدا امید و اعتماد را در جامعه افزایش داده تا شاهد افزایش جمعیت باشیم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه منابع انسانی جوان، تحصیلکرده و متخصص یکی از لازمه های توسعه جوامع خواهد بود اظهار کرد: همواره پیشگیری مهمتر از درمان بوده و مسئله جمعیت در ایران نباید بصورت جزیره ای به یک اداره یا سازمان ارجاع شود بلکه همه جامعه متولی این امر هستند.

ملانوری با اشاره به اینکه داشتن جامعه ای سالم و پیشرفته در گروی جمعیت جوان و کارآمد است تصریح کرد: ساماندهی جمعیت در ایران نیازمند تعامل و مدیریت قوی در این زمینه است. ایران یک کشور جوان و نوپا می باشد که تهدیدات زیادی دارد و جمعیت جوان شرط پیشرفت این کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه آسیب شناسی جمعیتی در ایران باید در همه مناطق شهری و روستایی صورت پذیرد خاطر نشان کرد: تشکیل جلسات منظم و پیگیری های لازم در راستای جلوگیری از مهاجرت به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش جمعیتی، می تواند سطح نشاط و امید و انگیزه را درجامعه بالا ببرد.

براساس گزارش ایسنا “حسین زين الصالحين مدیرکل ثبت احوال استان کرمان نیز در این جلسه با تشريح برنامه هاي يكصدمين سال افتتاح ثبت احوال در ايران اظهار كرد: برنامه هاي امروز سازمان در راستاي سياست هاي كلي جمعيت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و رييس جمهوري مي باشد.

وي با تشريح وضعيت امار جمعيتي استان كرمان گفت: پيك آمار جمعيتي استان كرمان در سال ٩٥ بين ٢٥ تا ٣٤ سال است كه اين مهم در سال ٩٠ بين ٢٠ تا ٢٩ سال و در سال ٨٥ بين ١٥ تا ٢٤ سال است كه نشان از پير شدن جمعيتي استان را دارد.

وي با بيان اينكه جمعيت استان كرمان از ٣ ميليون و ١٨٨ هزار و ٢٥٣ نفر در سال ٩٥ به ٣ ميليون و ٢٣٤ هزار و ٤٣٨ نفر در سال ٩٦ رسيده است افزود: استان كرمان از لحاظ جمعيتي رتبه نهم كشور را به خود اختصاص داده ضمن آنكه نرخ رشد جمعيت در استان 1.4 درصد است كه بالاتر از ميانگين كشوري است.

زین الصالحین با بيان اينكه بيشترين رشد جمعيت استان در شهرستان هاي رودبار، ريگان، نرماشير و عنبرآباد است اظهار كرد: كمترين نرخ رشد جمعيت استان نيز در شهرستان هاي بردسير، كوهبنان و بافت است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان به امار ولادت و وفات در استان اشاره كرد و گفت: كل ولادت استان كرمان در سال ٩٦، ٥٩ هزار و ٧٣١ نفر بوده كه نسبت به سال ٩٥، با كاهش ٥.٧ درصدي روبرو بوديم ضمن آنكه از اين جمعيت، ٧١ درصد در مناطق شهري و ٢٩ درصد در مناطق روستايي بوده است.

وي با بيان اينكه ١٦٦ نفر در شبانه روز در استان كرمان متولد مي شوند تصريح كرد: سن اميد به زندگي در مردان استان 70.7 سال است كه كه نسبت به متوسط كشوري يعني 71.7 سال پايين تر است ضمن آنكه اين سن براي زنان استان، 73.2سال است كه متوسط كشوري آن در حدود 74.3 سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان به فوت شدگان استان نيز اشاره و تصريح كرد: فوت شدگان استان در سال ٩٦ نسبت به سال قبل آن 5.9 درصد افزايش پيدا كرده بود که بیشترین علل فوت استان کرمان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و دستگاه تنفسی بوده است.

زین الصالحین با بیان اینکه در سال 96 در مقابل تولد هر 100 زن، 105 مرد متولد و در مقابل فوت هر 100 زن، 135 مرد فوتی داشته ایم تصریح کرد: فروانی 5 نام اول دختر استان در سال 96 به ترتیب فاطمه، فاطمه زهرا، زهرا، حلما و نازنین زهرا بوده و از سوی دیگر فروانی 5 نام اول پسر استان امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی و محمد بوده است.

وی با اشاره به نرخ رشد 1.2 درصدی جمعیت ایران در سال 96 اظهار کرد: با ادامه روند کنونی با بحران جمعیت در سال 1429 روبرو خواهیم شد به طوری که پیش بینی شده است جمعیت سالمندان کشور در این سال با جمعیت زیر 15 سال برابری خواهند کرد و جمعیت کشور در سال 1480 به کمتر از 32 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با بیان اینکه در 50 سال آینده به سمت کاهش جمعیتی در حال پیش روی هستیم اظهار کرد: به دنبال تشکل اتاق فکر با نخبگان استان و آسیب شناسی جمعیتی بصورت علمی هستیم زیرا عدم رشد اقتصادی، کمبود نیروی انسانی و آسیب های اخلاقی و تربیتی از عوامل این کاهش جمعیت در سطح کشور و استان خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17955
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.