حاشیه‌نشینی دامن کرمان را گرفته| شهر بزرگتر شد

محمدحسین مومنی گفته مرز بسیار وسیعی از منطقه چهار شهر کرمان به حاشیه‌نشینی تبدیل‌شده که از سمت شهرک صنعتی شروع و تا محدوده کوره‌ها، جاده ماهان، سرآسیاب و اطراف آن و مرز ده بالا ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی اخیرا به محدوده شهری اضافه و به شهرداری ابلاغ شده است، افزود: در این راستا مقرر شده با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی اقداماتی از جمله احداث پارک و آسفالت و بهسازی معابر در این محدوده صورت گیرد تا مردم از حاشیه نشینی فاصله بگیرند.

کرمان سال‌هاست با معضل حاشیه‌نشینی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما شاید بدترین کاری که طی سال‌های گذشته در کرمان انجام شد دادن خدمات آب، برق و گاز در دولت دهم به حاشیه‌نشینان بدون هیچ برنامه‌ای بود.

قطعاً نمی‌توان از این اقدام موثر در افزایش حاشیه‌نشینی در کرمان چشم‌پوشی کرد.

اما به‌هرحال طی سال‌های گذشته مسوولان شهری کرمان سعی بر ریشه‌کنی حاشیه‌نشینی داشته‌اند، اما متاسفانه تاکنون موفق به ریشه‌کنی این معضل نشده‌اند.

اردیبهشت‌ماه 94 علی توحیدی، فرماندار وقت کرمان گفته بود:

مبارزه با حاشیه‌نشینی با جدیت در کرمان ادامه دارد و هدف ما ریشه‌کنی این معضل در منطقه است.

ده ماه بعد هم زهرا موسی پور، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان اعلام کرده بود:

از مهم‌ترین اهداف ما جلوگیری از افزایش روند مناطق حاشیه‌نشین است که باسیاست‌های مداخله‌ای اتفاق می‌افتد و نهایتا شاهد حذف تدریجی حاشیه‌نشینی در کرمان خواهیم بود.

اما امروز می‌بینیم نه‌تنها حاشیه‌نشینی حذف نشده بلکه در مناطقی از کرمان افزایش هم داشته.

چندی پیش علی بابایی، فرماندار کرمان گفته بود:

در شهرستان کرمان ۳۱ نقطه حاشیه‌نشینی شناسایی‌شده.

هزار و ۶۰۰ هکتار حوزه حاشیه‌نشینی شهر کرمان است و نزدیک ۵۰ هزار نفر در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند.

دلایل حاشیه‌نشینی متعدد است و بعضا به دلیل خشک‌سالی‌ها اتفاق افتاده است.

در سال‌های گذشته در دو بخش جلوگیری از حاشیه‌نشینی و توانمندسازی حاشیه‌نشینان فعالیت کردیم.

برای مقابله با حاشیه‌نشینی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

محمد سلیمانی، معاون دادستان کرمان هم دراین‌باره گفته:

هرچند امروز سرعت حاشیه‌نشینی در شهر کرمان کم شده اما این‌گونه نیست که به‌طور کامل متوقف‌شده باشد.

از سال ۹۰ تا ۹۵ یک‌سوم پرونده‌های ارجاعی به دستگاه قضا مربوط به حاشیه‌نشینی و تصرفات عدوانی در حاشیه شهر کرمان بوده است.

منصور ایرانمنش، عضو کمیسیون «عمران و شهرسازی و حاشیه‌نشینی» شورای شهر کرمان هم در خصوص اقداماتی که تاکنون در شورای شهر برای مبارزه با حاشیه‌نشینی انجام‌شده به «کرمان نو» گفت:

در شورای چهارم و پنجم قسمت وسیعی از حاشیه شهر به شهر کرمان الحاق شد و بنابراین حاشیه‌نشینان این مناطق می‌توانند از خدمات و امکانات شهر کرمان استفاده کنند.

پس از این اقدام نیز با طی مراحل قانونی ساکنان این مناطق می‌توانند ساخت‌وساز مجاز داشته باشند.

ایرانمنش در پاسخ به این سوال «کرمان نو» که ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان آیا این معضل را افزایش نمی‌دهد؟ گفت:

درهرصورت این اقدامات یکی از مراحل ساماندهی به مناطق حاشیه‌نشین است و اگر بی‌توجهی کنیم آثار زیان‌بار این موضوع خواه‌ناخواه به شهر وارد خواهد شد.

در بحث جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی هم واحدهای نظارتی باید طی اقدامات جدی از ساخت‌وساز بیشتر در مناطق حاشیه‌نشین کرمان جلوگیری کند.

طی سال‌های گذشته شهرک الله‌آباد، شهرک بنی‌هاشم و به‌تازگی قسمت‌هایی از محله شهرک صنعتی که از نقاط حاشیه‌نشین کرمان بوده‌اند به محدوده شهر اضافه‌شده‌اند.

این اظهارنظرهای ادامه‌دار و تقریبا تکراری طی چند سال اخیر در مورد معضل حاشیه‌نشینی در کرمان نشان می‌دهد نه‌تنها این معضل در این شهر ریشه‌کن نشده، بلکه به وسعت شهر هم اضافه کرده است.

شهری که بیش از این هم عالم زاده، شهردار کرمان از وسعت زیاد ( 13 هزار هکتاری ) آن به‌عنوان چالشی اساسی برای خدمات‌رسانی شهرداری نام‌برده و گفته بود که باید با نگاه کارشناسی این مشکل را برطرف کرد.

حال موضوع این است که با اضافه شدن محدوده‌های حاشیه‌نشینی به محدوده شهری، شهرداری کرمان چگونه می‌خواهد از پس خدمات‌رسانی برآید؟

متاسفانه تماس‌های «کرمان نو» در این خصوص با شهرداری کرمان بی‌پاسخ ماند.

مقابله با حاشیه نشینی عمل می‌خواهد نه حرف!

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19982
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.