خواسته های بخش خصوصی از جهانگیری

طبیب زاده می گوید که گر چه بانک مرکزی ارائه تسهیلات را اعلام می‌کند اما بانک‌ها شرط می‌گذارند و عنوان می‌کنند که باید برای جبران تفاوت نرخ سود، درصدی از این میزان پول را سپرده کنید؛ متاسفانه این اقدام در حالی صورت می گیرد که صراحت قانون و مصوبه شورای پول و اعتبار را به دنبال دارد.

وی درخواست کرد در این نشست مصوب شود بانک ها کار اجرایی برای تملک را حداقل در زمان اجرای طرح خروج از رکود انجام ندهند او افزود بانک ها با این بهانه که ممکن است تملک شود، از اعطای وام خودداری می‌کنند و این با طرح خروج از رکود منافات دارد. طبیب زاده در ادامه، تامین مالی را اصلی‌ترین نیاز برای اجرای پروژه ها دانسته و گفته  در حال حاضر امکان جذب ۵۰۰ میلیون دلار فاینانس خارجی در جیرفت وجود دارد اما چون ضمانت دولتی به آنها داده نمی شود، جذب آنها امکان‌پذیر نیست،درخواست تصویب کردن این میزان فاینانس خارجی با ضمانت دولتی را برای منطقه داریم.

طبیب زاده خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استان کرمان و شهرستان جیرفت پتانسیل بسیاری در معدن دارد، می گوید که کار کارشناسی و سیستماتیک برای اکتشاف در منطقه انجام نشده و یا ناقص انجام شده که درخواست می‌کنیم سازمان زمین شناسی بر روی منطقه تمرکز کند. طبیب زاده افزود که پهنه معدنی بحر آسمان این منطقه، محل مناقشه سازمان محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت است که به دلایلی غیرکارشناسی این پهنه منطقه حفاظت شده معرفی شده و منابع عظیمی را از دسترس خارج کرده است که باید فعال شود.

وی در بخش دیگری در مورد احداث گلخانه ها در جنوب استان، اظهار داشت  که همکاری بانک کشاورزی برای توسعه گلخانه ها در این رابطه ضروری است. رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه انتخاب اتاق به عنوان معین منطقه دو بسیار هوشمندانه صورت گرفته،گفت:«در این منطقه انبوه تولیدات وجود دارد و اتاق می بایست ساماندهی تولید محصول خوب و عرضه مناسب آنها را انجام دهد». طبیب زاده، با بیان اینکه اتاق سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای جیرفت و عنبرآباد در نظر گرفته، افزود که در فاز کوتاه مدت، محصول تولیدی امسال از مزرعه تا محل مصرف داخلی و خارجی رصد، گلوگاه ها شناسایی و برای حمل و نقل برنامه‌ریزی شده که در پیک بار مشکلی پیش نیاید و همچنین برای ساماندهی بازارهای خارجی نیز برنامه هایی در دست بررسی است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد که در فاز میان مدت نیز از شرکت های صاحب برند و بزرگ کشوری برای حضور در منطقه دعوت شده، قرار است در اینجا پایگاه ایجاد کنند و استان نیز بتواند از برند آنها استفاده کند. وی تصریح کرد که در فاز سوم برای اصلاح الگوی کشت، بهینه سازی مصرف آب، افزایش راندمان و کاهش میزان باقی مانده سموم کشاورزی با کارشناسان مباحثی مطرح شده که در حال پیگیری آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد که مردم و جوانان منطقه گروه­هایی را در حوزه های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات و تامین مالی تشکیل داده­ اند، طرح­های بسیاری از سوی این جوان­ها مطرح شده و بر اساس این پروژه­ ها زمینه­ های فعالیت بسیاری تعریف کرده‌ایم. او ادامه داد که در اواخر آذر یا اوایل دی ماه امسال سمینار جذب فرصت های سرمایه گذاری منطقه را برگزار و آنها را معرفی خواهیم کرد که امیدواریم موجب ایجاد تحول جدید شود.

 لازم به ذکر است  که این نشست با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون سازمان برنامه و بودجه و برخی معاونان وزرا  برگزار شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=6472
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.