دام، عامل انتقال۵۰درصد بیماری‌ها به انسان

حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام اینکه ارتباطات و جمعیت روزبه روز در حال افزایش است گفت که عوامل بیماری زا بین انسان و حیوانات در حال جابه جایی است و مقوله ی سلامت در مورد همه ی موجودات صدق می کند.
وی با اشاره به اینکه برای تامین سلامت انسان نیازمند تامین سلامت سایر موجودات به ویژه حیوانات است، افزود که هزارو 800 عامل بیماری در انسان ها از جمله عوامل عفونی شامل ویروس، انگل و باکتری شناخته شده است که 50 درصد این عوامل از دام سرچشمه میگیرند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد که دامپزشکی فقط مربوط به دام و حیوان نیست بلکه دامپزشکان در خط مقدم مبارزه با بیماری ها در حال فعالیت هستند.
وی به اقدامات انجام شده در سطح استان و کشور اشاره کرد و گفت که جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی و انجام واکسیناسیون در چند نوبت، پایش آنتی بیوتیک ها ، پایش فلزهای سنگین ، واگذاری کشتارگاه ها به بخش خصوصی و ساماندهی وضعیت کشتارگاه ها از این اقدامات است.
رشیدی افزود که دامپزشکی با کمترین اعتبارات می تواند بیشترین نقش را داشته باشد و اگر یک روز کار ما تعطیل شود، مشکلات عدیده ای در سطح جامعه به وجود می آید.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه امنیت غذایی یکی از نکات قابل توجه در دنیاست گفته تنها اقدام در این زمینه افزایش بهره وری است که از طریق دامپزشکی میسر است زیرا بیماری ها موجب کاهش تولید و خسارات جبران ناپذیری می شود.
وی گفت که در حال حاضر کشور ما رتبه هفتم را در تولید گوشت مرغ و رتبه 11 را در تولید تخم مرغ در دنیا دارد و در گوشت مرغ و محصولات لبنی ظرفیت صادرات را نیز داریم که به بعضی کشورهای مجاور صادر می کنیم.
رشیدی افزود که بخش عمده ای از اشتغال کشور وابسته به فعالیت دامپزشکی است که با اقدامات خود تولید و اشتغالِ ایجاد شده را تضمین می کند که هم بهداشت عمومی و مبارزه با بیماری ها و هم نظارت بهداشتی بر چرخه تولید را شامل می شود.
مدیرکل دامپزشی استان افزود که یکی از معضلات سطح استان، دام قاچاق بود و مشکلاتی را در گذشته ایجاد کرده بود و با کنترل هایی که صورت گرفت توانستیم جلوی جابه جایی دام قاچاق را در استان بگیریم.
رشیدی گفت که یکی از نگرانی های ما مراکز عرضه شیر فله در سطح شهر است که بعضی مراکز شیر خود را از مکان هایی که مورد تایید دامپزشکی نیست تامین می کنند ، این مراکز را تحت پوشش نظارت بهداشتی قرار داده ایم و باید مردم حتی المقدور فرآورده های پاستوریزه را مصرف کنند
وی با اشاره به اینکه مردم به نگهداری حیوانات خانگی روی آورده اند، افزود که باید مراقبت های لازم در زمینه بیماری های این حیوانات صورت بگیرد و خوشبختانه بخش زیادی از فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم
مدیرکل دامپزشکی استان گفته امکانات و اعتبارات بسیار محدودی داریم و این حجم گسترده فعالیت‌ها می طلبد امکانات متناسب با آن وجود داشته باشد و از مسوولان می خواهیم دامپزشکی را دریابند که در غیر این صورت تاثیر منفی در فعالیت ها و نتایج کار ما دیده می شود.
رشیدی افزود که از مسوولان استان می‌خواهیم زنجیره های تولید و زیرساخت‌ها مهیا شود و در برخی شهرستان‌ها شهرداری ها متولی کشتارگاه ها هستند و به عنوان اولویت برای آنها مطرح نیست و باید بخش خصوصی وارد شود که اگر زنجیره کامل شود، به راحتی می توانیم نظارت هایمان را اعمال کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14563
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.