درخواست برای خروج جنوب از لیست خاموشی

تابستان آمده و خبر قطعی برق به دلیل کمبودش هر روز دست به دست می شود، گرچه بی برقی چاره ای جز صرفه جویی ندارد اما حال و اوضاع مردم جنوبی استان با گرمای بالای 40 درجه شکلی متفاوت است.

بعد از قطعی های برق پی در پی و گاه بی برنامه ای که جنوب در این چند هفته گذشته داشت دو نماینده جنوبی هم یحیی کمالی‌پور هم احمدحمزه از وزیر نیرو خواستار ممنوعیت قطعی برق در این منطقه شدند.

با توجه به این توضیحات احمد حمزه در هفته های گذشته از وزیر نیرو خواستار قطع نشدن برق در این مناطق شد که در مجموع  با پیگیری های انجام گرفته ساعات خاموشی برق مناطق جنوبی این استان از روزانه 2 ساعت به یک الی 2ساعت در شبانه روز کاهش یافت.

اما صبح سه شنبه نماینده مردم جیرفت در صحن علنی مجلس به وزیر نیرو تذکر داد که در فصل گرمای 55 درجه جنوب استان کرمان قطعی برق در این مناطق را ممنوع کند. به گفته او این کار با عقل سلیم سازگاری ندارد که مردم را در گرمای 55 درجه شکنجه دهیم.

دلایل قطعی برق در تابستان 97

این طور که ایسنا نوشته سالانه باید ظرفیت تولید برق معادل ۵۰۰۰ مگاوات در ایران ایجاد شود که سال گذشته و سال قبل از آن کمتر از نیمی از این ظرفیت وارد مدار شد. پر واضح است که با ادامه این روند مشکلات ناشی از خاموشی برق در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد. بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران به ۸۰ هزار مگاوات رسیده اما با توجه به اینکه بارش باران در نیمه دوم سال گذشته در مناطق مختلف به ویژه نواحی که دارای نیروگاه برق آبی هستند کاهش چشمگیری پیدا کرده است، برای تابستان امسال حدود ۳۰ درصد ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را از دست داده‌ایم.

آن طور که مسوولان بارها در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند، برای تابستان امسال امکان استفاده از پتانسیل کامل نیروگاه‌های برق‌آبی وجود ندارد، به گونه‌ای که در پیک مصرف تابستان سال گذشته حدود ۹۳۰۰ مگاوات تولید برق آبی داشته‌ایم در صورتی که کاهش نزولات جوی باعث شده تا این ظرفیت در تابستان امسال به شدت کاهش پیدا کند و ۵۰۰۰ مگاوات کمبود را در بخش نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم.

به طور کلی تامین برق در دو قالب صورت می‌گیرد؛ یک بخش مربوط به تامین بار است که به صورت مگاوات بوده و دیگری تامین مستمری است که در ۲۴ ساعت انجام می‌گیرد و به عنوان انرژی از آن یاد می‌شود. ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کاملا می‌تواند ظرفیت مصارف را پاسخگو باشد منتها کاهش نزولات جوی باعث شده تا امکان استفاده کامل از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی وجود نداشته باشد.

البته باید به این مساله نیز توجه کرد که از دمای ۳۸ درجه به بعد به ازای افزایش هر درجه دما میزان مصرف برق نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند که همین مساله نیز موجب می شود توان شبکه پاسخگو نیاز ها نباشد و وزارت نیرو مجبور به خاموشی های با برنامه شده است. علاوه بر این برخی منتقدان، عدم برنامه‌ریزی کافی برای تامین ظرفیت تولید متناسب با مصرف پیش‌بینی شده برق برای امسال و همچنین راندمان پایین و تلفات بالای برق در شبکه سراسری را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر وضعیت فعلی تامین برق کشور می‌دانند.

با صرفه جویی می توان از قطعی جلوگیری کرد

با به کاربستن راهکارهای ساده، کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق کاملا قابل دسترسی است و می توان برای تخقق این مهم  درساعت های اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده و در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم کرد و لازم است که در ساعات های اوج بار (۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۳) به ازای هر دو ساعت، کولر را نیم ساعت خاموش کنید

علاوه بر این هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی به طور همزمان استفاده نشود و  استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت های غیرپیک منتقل کنیم. همچنین باید گفت که خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است که باید به آن توجه کرد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18835
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.