در بحران کم آبی به جای پسته زعفران بکاریم

شهرستان انار با وجود مشکل کم آبی، دارای باغ های پسته زیادی است که به آب فراوان نیاز دارند. جهاد کشاورزی این شهرستان با برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه کشت زعفران، در تلاش برای صرفه جویی در مصرف آب است. در همین رابطه با مدیر باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان انار گفت و گو کردیم.
علوی گفت که ما در شهرستان انار با مشکل کم آبی و کیفیت آب رو به رو هستیم و بیشترین

علوی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی انار
علوی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی انار

سطح زمین های کشاورزی زیر کشت پسته قرار دارد. سازمان جهاد کشاورزی سیاست جایگزینی کشت محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند و در عین حال پردرامد و پربازده هستند را دنبال می کند.
وی افزود جهاد کشاورزی انار در دومین سال زراعی که برنامه جایگزینی کشت را دنبال می کند، حدود ۷-۶ کارگاه آموزشی در زمینه کشت زعفران و گیاهان دارویی برگزار کرده است. در حال حاضر ما ۱۲ هکتار زعفران زیر کشت داریم که ۸ هکتار آن امسال به بهره وری اقتصادی رسیده و نسبتا محصول خوبی برداشت شده است. در زمینه فروش این محصولات کشاورزان هیچ دغدغه ای نخواهند داشت. شرکت ها و کارخانه هایی هستند که با ما مکاتبه کردند و خواهان خرید همه محصول زعفران با قیمت پیشنهادی کشاورز هستند. ایران جز بزرگ ترین صادر کنندگان زعفران است و سال گذشته هم کشاورزانی که کشت زعفران داشتند عنوان کردند بعد از خشک شدن محصول فرصت بسته بندی پیدا نکردیم. متقاضیان به صورت فله ای همه محصول ما را با قیمت خوب خریداری کردند.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی انار در رابطه با جایگزینی کامل زعفران با پسته عنوان کرد که در حال حاضر به کشاورزی که کشت پسته دارد و از شرایط نسبتا نرمالی هم برخوردار است نمی شود گفت که کاملا پسته کاری را تعطیل کند و به کشت زعفران رو بیاورد. این صرفه اقتصادی ندارد. ما الان از زمین های خالی استفاده می کنیم و سعی می کنیم کم کم کشاورزان را به این کشت جایگزین ترغیب کنیم. زعفران محصول کم هزینه و پردرآمدی است. فقط سال اول برای خرید پیاز زعفران باید هزینه کنند، هزینه داشت پایینی دارد. هزینه برداشت آن هم کم است. مقدار مصرف آب زعفران با پسته اصلا قابل قیاس نیست، تقریبا یک دهم پسته آب مصرف می کند. فعلا در شهرستان انار به دلیل شوری آب امکان جایگزینی کامل وجود ندارد. باید بتوانیم در بحث اصلاح کیفیت آب و شیرین کردن آب وارد شویم تا بتوانیم همه چاهها و تلمبه ها را به کشت زغفران و جایگزینی کامل سوق دهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=3708
1 نظر
  1. […] در بحران کم آبی به جای پسته زعفران بکاریم – پایگاه خب… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.