مبارزه با بیابان زایی در جازموريان اولویت دارد

عصر چهارشنبه ١٤ مهرماه عباس کارگر در بازدید از اقدامات طرح اقتصاد مقاومتی شهرستان قلعه گنج و تالاب جازموریان با بیان این مطلب که متوسط بارندگی کشور ٢٥٠ میلیمتر است اعلام كرد كه متاسفانه میزان بارندگی جنوب کرمان نیز از مقدار کشوری کمتر بوده و با توجه به خشکسالی های اخیر و وضعیت نامطلوب تالاب جازموریان، بیابان زدایی از اولویت های این منطقه است.

وی مى گويد طی یکسال اخیر به منظور جلوگیری از تشکیل ریزگردها و حرکت ماسه های روان اقدام به احداث بادشکن غیر زنده توأم با کشت نهال با هدف افزایش پوشش سبز در مناطق بحرانی بویژه در روستای توریگ قلعه گنج شده است.

وی معتقد است كه این طرح با مشارکت مردم محلی موفق عمل کرده است و مردم با مشاهده عینی نقش موثر گیاهان و درختان در کاهش اثرات مخرب بیابان زایی با همکاری منابع طبیعی اقدام به توسعه فضای سبز محل سکونت خود حتی با راه اندازی باغچه های روستایی در منازل خود کرده اندو طرح توان افزایی پیشرفت و آبادانی شهرستان قلعه گنج در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که باید از آن به عنوان الگوی سراسری در کشور استفاده کرد.

مشارکت بیش از هشت هزار و ٨٨٠ نفر از مردم این شهرستان در راه اندازی صندوق های توسعه روستایی با مشارکت بنیاد مستضعفان این صندوق ها تقويت شده اند.

کارگر مى گويد طی یکسال گذشته  ١٦٣٢ فقره وام اشتغالزایی به مردم پرداخت شده است لذا در بازدیدی که از این طرح ها داشتم صاحبان طرح ها راضی بوده اند و خاطرنشان کرد: ساماندهی ٦٤٦ گروه توسعه روستایی به همراه تشکیل ٦٠ صندوق توسعه روستایی طی یکسال از فعالیت این طرح در ٦٠ روستای هدف شهرستان قلعه گنج نشان از نشاط، خلاقیت و مشارکت حداکثری مردم در این پروژه است.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از طرح های اقتصاد مقاومتی شهرستان قلعه گنج و تالاب جازموریان بازدید کرد.
کرمان در سفر اردیبهشت ماه امسال رئیس جمهوری به این استان به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شد.
طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی نیز با پیگیری استاندار کرمان و محوریت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با تکیه بر ظرفیت های بومی و توانمندی مردمی در شهرستان محروم قلعه گنج در دست اجراست.

تالاب جازموریان در موقعیت جغرافیایی بین استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان واقع است. جازموریان ما بین كوه های مكران و شاهسواران قرار دارد كه از خاور به باختر تقریبا به درازای 300 كیلومتر و از شمال به جنوب به پهنای 100 كیلومتر گسترده شده است. در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز می نامند و انبوهی و كثرت آن را موریان می گویند. به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است. این دریاچه فصلی، در باختر بلوچستان قرار دارد و نیمی از آن در استان كرمان واقع شده است. مساحت حوزه ی آب ریز آن 69000 كیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 300 متر است این تالاب با کم ابی شدید مواجه است،علت اصلی بروز این پدیده خشکسالی و کم آبی شدید رودخانه هلیل رود است که رفع این مشکل برای ادامه حیات جازموریان ضروری است. از سوی دیگر مسئولان محلی نیز نگران ادامه زندگی در آبادیها و حضور عشایر اطراف این تالاب هستند آنچه که هم اکنون روی داده است آغاز موج مهاجرت از اطرف این حوزه آبریز است که مهمترین مرکز تولید دام و علوفه دامی منطقه است می باشد مراتع اطراف جازموریان سالها منبع اصلی تغذیه دامها هستند و در واقع ادامه اقتصاد خانوارهای بومی به حیات این تالاب بستگی دارد.ای کاش صدای نابودی جازموریان کمی بیشتر به گوش میرسید حداقل یک صدم دریاچه ارومیه !

 

عباس کارگر.مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها
عباس کارگر.مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4206
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.