در جلسه ستاد بحران روز شنبه چه گذشت|از کم کاری بانک‌ها تا برداشت پول از صندوق توسعه ملی

این جلسه در حالی برگزار می شد که از بامداد امروز تا ساعت ۱۵ بیش از ۸۰ زمین لرزه در هجدک رخ داده و که سه عدد از آنها بالای ۴ ریشتر بوده است. همچنین در ۱۵ روز گذشته سه زمین لرزه بالای ۶ ریشتر در شمال کرمان رخ داده است.

۳۷۷۶۰ واحد غیرمقاوم در کرمان و راور

آیت الهی، سخنگوی ستاد بحران در تشریح وضعیت واحدهای مسکونی می گوید ۳۷ هزار و ۷۶۰ واحد مسکونی در کرمان و راور نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند که حدود ۱۶ هزار واحد شهری هستند.

علی بابایی، فرماندار کرمان هم اضافه کرد که ۴۴ مدرسه در شهرستان کرمان نیاز به بازسازی دارند. همچنین حدود ۵۰ مدرسه هم دیگر قابل استفاده نیستند و آن ها را تعطیل کردیم.

او همچنین گفت که ۸۶ هزار واحدی که هفته گذشته به عنوان غیرمقاوم اعلام شد، فقط مسکونی نیستند و مجموع همه ساختمان های غیرمقاوم، از مدارس گرفته تا بیمارستان ها و واحد‌های مسکونی است.

 گلایه از همکاری نکردن بانک ها

سلطانی نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن می گوید در سال ۹۵، سهم استان کرمان برای مقاوم سازی مسکن روستایی، ۱۲ هزار واحد بود اما بانک های مختلف متاسفانه تسهیلات لازم را ابلاغ نکردند و از برنامه عقب هستیم.به گفته او از سهیمه ای که بانک ها باید تسهیلات می دادند در بانک ملی ۹ درصد، بانک تجارت ۲۵ درصد، بانک رفاه ۲۶ درصد، بانک سپه ۲۹ درصد، بانک صادرات ۱۲ درصد و بانک مسکن ۲۱ درصد تسهیلات داده شده است.

او گفت که در شهرهای زیر ۲۵ هزار  مجموع ۲۳۶ هزار واحد در استان مقاوم سازی شده اند. ۱۳۰ هزار واحد نیاز به مقاوم سازی دارند که اگر روند پرداخت همینطور باشد، کار جلو نخواهد رفت.

به فکر مقاوم سازی خانه ها باشید

محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور از ستاد بحران درخواست کرد مصوب شود که هرچه سریعتر مقاوم سازی خانه های غیرمقاوم در شهرها آغاز شود. او این موضوع را نگران کننده توصیف کرد و گفت ستاد بحران باید جلوتر اقدامات مقتضی را صورت دهد.

برداشت از صندوق توسعه ملی

محمدرضا پورابراهیمی، دیگر نماینده کرمان و راور خبر داد طرحی مبنی بر استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، در حدود یک میلیارد دلار، برای بازسازی مناطق مسکونی در استان های زلزله زده با اولویت کرمان و کرمانشاه در دست تهیه است که نیاز به همکاری بنیاد مسکن دارد.به گفته او این موضوع تا حدود یک ماه آینده در مجلس مصوب می شود.پورابراهیمی با ابراز نگرانی از وضعیت استحکام بناهای عمومی گفت که بهتر است ساختمان های غیرمقاوم عمومی تخلیه شوند و از کانکس به جای این ساختمان های غیرمقاوم عمومی استفاده شود.

۱۱۰۰ زلزله در ۱۵ روز

براساس اعلام ستاد بحران کرمان، از ۱۰ آذر تا امروز ۱۱۰۰ زمین لرزه در استان کرمان در حوالی هجدک رخ داده است.۸۲۷ زلزله کمتر از ۳ ریشتر، ۲۳۰ زلزله بین ۳ تا ۴ ریشتر، ۳۶ زلزله بین ۴ تا ۵ ریشتر، ۴ زلزله بین ۵ تا ۶ ریشتر و سه زلزله بیش از ۶ ریشتر بزرگی داشته اند.

پرداخت وام بلاعوض از فردا

علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از پرداخت وام بلاعوض از حساب ۱۰۰ حضرت امام خبر داد و گفت که از فردا پرداخت این وام در کرمان آغاز می شود.او گفت که این کار به این دلیل است که مصوب شدن این وام طول می کشد.

 ۲ هزار کانکس در دست ساخت

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان نیز خبر داد ۲ هزار کانکس تا دو ماه دیگر در استان کرمان توسط سپاه ساخته می شود تا هر زمان که نیاز شد، به جای چادر به طور موقت به مردم کانکس داده شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15454
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.