استاندار:در دولت یازدهم تورم از ۴۰ درصد به۹.۲درصد رسید

علیرضا رزم حسینی صبح چهارشنبه در هشتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری های با طرح این سوال که چرا و چگونه اقتصاد مقاومتی مطرح و نسخه شفابخش اقتصاد کشور شد؟ به بیان تاریخچه ای از تاریخ پس از انقلاب و سیر تحولات توسعه اقتصادی کشور پرداخت.
وی به پیشینه اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت که در دوران دفاع مقدس اقتصاد کشور اقتصاد جنگی بود و بخشی از پول نفت باید برای تقویت بنیه دفاعی کشور و بخشی دیگر نیز برای تامین اقلام مصرفی مردم صرف می شد.

رزم حسینی راجع به دولت سازندگی می گوید که در دولت سازندگی علی رغم تنش های ارزی، برنامه اول و دوم توسعه تدوین و اقدامات زیربنایی خوبی انجام گرفت.وی به اجرای برنامه دوم و سوم توسعه در دولت اصلاحات و رشد ۲.۶ و ۵.۸ در اقتصاد کشور و حتی رشد۸.۲در مقطعی از دولت اصلاحات که بیشترین میزان در همه سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده اشاره کرد و گفت علی رغم اینکه دولتی هایی که در مسند امور قرار می گیرند کاستی هایی داشته اند اما در دولت هفتم و هشتم رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد بودیم.

استاندار  به عدم اجرای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در دولت نهم و دهم اشاره و  افزود که در دولت نهم و دهم  باید سند چشم انداز ۲۰ساله کشور که از سوی مقام معظم رهبری تصویب و ابلاغ شده بود، اجرایی می شد اما دولت گذشته هیچ اعتقادی به اجرای سند چشم انداز ۲۰ساله و برنامه های توسعه ای اقتصادی تدوین شده کشور نداشت و همین موجب افزایش تحریم های کشور، کاهش فروش نفت و فشارهای بین المللی به صورت فزاینده علیه نظام پدید آمد.

رزم حسینی می گوید که براساس سیاست های سند چشم انداز ۲۰ ساله، قرار بود کشور ایران در منطقه و بین ۲۴کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد اما این سند اجرایی نشد و پول حاصل از فروش نفت، صرف پرداخت یارانه شد از جمله سالانه در استان کرمان بیش از ۱۰هزار و ۸۰۰میلیارد تومان یارانه توزیع می شود.

او می گوید که دولت یازدهم در ابتدای تحویل دولت با کاهش فروش نفت مواجه بود،  با اجرای توافقات برجام، بخشی از تحریم های کشور مرتفع و فروش نفت امروز به ۳.۸میلیون بشکه نفت در روز رسید.

به گفته رزم حسینی تورم در دولت یازدهم از ۴۰ درصد به ۹.۲ درصد رسید و هم اکنون بهبود رشد اقتصادی را شاهد هستیم،از دولت های گذشته برای دولت یازدهم با برآوردهای صورت گرفته بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان بدهی باقی مانده است.

وی به احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تدوین برنامه ششم توسعه و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت که  در حال حاضر ۸۶درصد زیرساخت ها (آب، برق، گاز، جاده و …) وارد روستاها شده و همه چیز برای توسعه اقتصادی مردم محیاست.
وی توسعه  را یکی از اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفته  مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها و ایجاد شدن مسئله حاشیه نشینی، افزایش نگران کننده آسیب های اجتماعی و بیکاری بیش از۵.۵میلیون نفر جوان تحصیلکرده نشات گرفته از عدم اجرای سند چشم انداز ۲۰ ساله است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=5407
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.