دکتر انوشه کارشناس مسائل خانواده:هر ساعت ۱۹ طلاق ثبت می‌شود

دکتر انوشه در ابتدای بحث به مشکلات خانوادگی امروز جامعه اشاره دارد  و می‌گوید که طبق آخرین آمار که اردیبهشت ۹۴ اعلام شد، هر ساعت ۱۹ طلاق  اتفاق می افتد. لذا باید در انتخاب دقت کرد، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و انتخاب همسر، اینها سنگ بناهای مهمی هستند. اگر اشتباه اتفاق بیفتد، اصلاح و جبران سختی در پیش خواهیم داشت. پایه‌های گرایش دختر و پسر به همدیگر دو مولفه هست: علاقه و اعتماد.

در صورتیکه طرفین  به هم علاقه و اعتماد داشته باشند، مشکلی در این رابطه نیست. هنگامی که یکی از طرفین اظهار می‌کند نه بهش علاقه دارم و نه اعتماد، در این حالت راهکار جدایی است.  گاهی می‌گوید از شدت علاقه اعتماد هم پیدا کردم، در این مورد هم جدایی بهتر است. گاهی هم از شدت اعتماد علاقه پیدا کردم، اینجا ازدواج درست است. نیروی کسی که به چیزی اعتماد دارد برابر است با نیروی ۹۹ نفر که به همان چیز علاقه دارند.

دکتر انوشه
دکتر انوشه

خانواده ها در جریان آشنایی‌ها باشند

این مشاور خانواده در ادامه اظهار داشت که راههای آشنایی دختر و پسر زیاد است، از جمله  دانشگاه، اداره، شبکه های اجتماعی و معرفی دیگران. آشنایی از هر طریقی باشد، اشکال ندارد. به شرط اینکه خانواده های طرفین در جریان باشند. موارد زیادی هست که چند ماه از ارتباط می گذرد سپس پسر از مخالفت خانواده اش می‌گوید و این برای دختر غیرقابل تحمل است. دختر جامعه ما نمی داند به کجا دارد می رود، تمام تصوری دارد این است که وارد یک زندگی موفق و خوشبخت می شود. نمی داند این قضیه دارد او را به کجا می کشاند. ما در انتخابمان آزاد هستیم، اما در عواقب حاصل از این انتخاب دیگر آزاد نیستیم. گاهی مراجعه کننده دارم که می‌گوید می‌دانم فرد مناسبی نیست، اما چکار کنم دوستش دارم. اما باید دل کند تا مجبور به جان کندن نشویم.

وی افزود که وقتی با احساسات یک فرد بازی می‌کنیم، انگار او را می کشیم. کشتن صرفا به قتل رساندن یک فرد نیست. وقتی که به  فرض خودمان با کسی که با احساسات ما بازی کرده است، قطع رابطه می کنیم، ولی تعداد این روزها را می‌شماریم. یعنی این رابطه قطع نشده است و این وضعیت خوبی نیست.

فقط روزها با یکدیگر گفتگو کنند

دکتر انوشه راهکاری را برای موفقیت بیشتر ارائه میدهد و می‌گوید که تمام دختر و پسرهایی که با اطلاع خانواده باهم در حال آشنایی هستند، این جمله من را به خاطر بسپارند. بعد از ساعت ۶-۵ بعداز ظهر دیگر تماس تلفنی نداشته باشند. وقتی هوا به سمت غروب می رود،  پای موضوعاتی وسط می آید که عقلانیت را کمرنگ می‌کند و به  احساسات نقش پررنگی می‌بخشد.

وی بر صداقت تاکید دارد و می گوید که اولین شرط ازدواج موفق صداقت است. پسرها قبل ازدواج سعی دارند به طرف بفهمانند، خیلی پول دارند. اما پس از ازدواج خود و همسرشان با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه می شوند، در صورتیکه همسرشان انتظار متفاوتی داشته است.

با این افراد نباید وارد رابطه شد

این مشاور خانواده نسبت به کسانی که نباید با آنها ازدواج کرد، هشدار داده و می‌گوید که فرد افسرده، شکاک، معتادی که بخاطر تو می‌خواهد ترک کند، فردی که در تماسهای تلفنی بحث مسائل جنسی را پیش می‌کشد، کسی که دائم دستور می دهد، فردی که بیشتر رفتارش شبیه جنس خود شماست،  کسی که در طی ۳ ماه بیش از ۱۴ بار با شما دعوا راه انداخته، کسی که مدام با خانواده خود در گیراست ، فرد خسیس، رفیق باز و کسی که به شدت تابع مادرش است، این افراد اصلا گزینه مناسبی برای ازدواج نیستند.

دوران عقد را طولانی نکنید

دکتر انوشه در مورد دوران عقد می گوید که طول دوران عقد از ۵-۴ماه نباید بیشتر باشد، بعد از این زمان بیشترین تنش متوجه دختر خواهد شد. در دوران عقد معاشرت زیاد از حد نداشته باشید، مرد موجود قیاس‌گری است. بهتر است همواره تا قبل از ازدواج رسمی موضوعی برای سورپرایز وجود داشته باشد. انسان متاهلی که هنوز با منطق تجرد دارد زندگی می کند، بسیار در حال اشتباه است.
وی افزود حساسیتهای همسرمان را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم. اگر در دوران عقد متوجه مساله ای شدید که برایتان غیرقابل قبول است، در جدا شدن تردید نکنید. چون باید یک عمری را به سختی بگذرانید.

اول خود را بشناسید

این مشاور خانواده بر خودشناسی تاکید دارد و می گوید فرد باید ابتدا خودش را بشناسد، با خودش به صلح برسد، فشار عصبی نداشته باشد، بعد تصمیم به ازدواج بگیرد. افسرده ها مدل ذهنی ما را افسرده می کنند. مواظب باشیم به افکار منفی نزدیک نشویم، برای پاک شدن امواج منفی باید  ۵۵ دقیقه زیر دوش آب سرد، ۱۲بار طول استخر را بروید و برگردید،  ۲۰ دقیقه در آب رودخانه قدم بزنید.  قرآن هم به یاس به عنوان گناه کبیره تاکید دارد.

از الفاظ محبت آمیز استفاده کنید

همواره به دیگران بگوییم محبوب، محترم، مفید، مهم، می‌توانی، می فهمی، مخصوصا به بچه‌ها.  هرگز به کسی تنبیه، توهین، تهدید، تحقیر، تبعیض، ترس و تنفر نداشته باشیم. هیچ حادثه ای را در ذات خود تعبیر به خوب یا بد نکنیم، اتفاقات در کنار یکدیگر معنا بدست میآورند. توکل: کار خدا را به خودش بسپریم، ما فقط کار خود را انجام دهیم. ما یک سهم داریم، خدا هم یک سهم. مهم این هست مرز این دو را تشخیص دهیم، به خدا بسپارید، شاد باشید.

وی خطاب به همسران افزود که احترام یکدیگر را حفظ کنید، برای یکدیگر وقت بگذارید. زمانی را نه متوجه شبکه‌های اجتماعی، نه تلویزیون، نه کار، فقط متوجه همسرتان باشید. کودکان شما نیاز دارند حس کنند شما یکدیگر را دوست دارید. سعی کنید یکدیگر را درک کنید، نیازها و خواسته‌های خود را بیان کنید، نگویید خودش می داند. حدس نزنید، سوال کنید.

در ابتدای این مراسم معاونت اجتماعی ناجا در استان به کارکردهای خانواده اشاره و می‌گوید  که خانواده زیربناست، خانواده ما را برای ورود به جامعه آماده می‌کند. در گذشته خانواده نقش و کارکردهای متعددی داشته است ولی در طول تاریخ بسیاری از نقشهایش را از دست داده از جمله نقش آموزش، نقش درمان  و نقش اشتغال، ولی نقش تربیتی همچنان برعهده خانواده است. اگر این نقش را بگیریم، دیگر خانواده معنایی ندارد.

IMG11190941
سرهنگ پریور معاون اجتماعی ناجا

سرهنگ پریور اضافه کردکه  ما در شرایط بحرانی قرار داریم. بخش اعظم افراد جامعه درحوزه خانواده ناتوان هستند. ما برای جامعه امروز، جامعه پیچیده امروز، مهارتهای لازم را کسب نکردیم. در خانواده و مدرسه این مهارتها آموزش داده نمی شوند و نتیجه، ناتوانی در شرایط پیچیده است.

وی به بیان آمار طلاق می پردازد و می گوید الان از جمعیت ۳میلیون نفری در استان کرمان ۵۳۱۸ مورد طلاق در یک سال اتفاق افتاده. اگر مثلا در سال ۹۴ تعداد ۵۳۱۸ مورد طلاق رخ داده،  یعنی۵۳۱۸ نفر  به جمعیت  زنان مطلقه افزوده شده و همین تعداد مرد.  اگر یک چهارم این خانواده ها یک فرزند داشته باشند، حداقل ۱۲۵۰ نفر به فرزندان طلاق جامعه ما اضافه می‌شود. یعنی این گروه آماده این هستند که در معرض آسیبهای اجتماعی قرار گیرند. باید منتظر افزایش اعتیاد و افزایش خشونت باشیم.

سرهنگ پریور به پیوستگی مشکلات خانوادگی و اجتماعی اشاره دارد و میگوید که  ناتوانی در عرصه خانواده بسیاری از آسیبهای اجتماعی را پدید آورده است. اگر به دقت نگاه کنیم، خشونت نگران کننده ای را در جامعه می بینیم. خشونت علیه کودکان، زنان و مردان، خشونتهای اجتماعی. کافی است پشت چراغ قرمزی که سبز می شود، پنج ثانیه صبر کنید. چه اتفاقی می افتد؟ بوقهای ممتد، حرفهای رکیک و خشونت آمیز که بلافاصله خواهیم شنید. محتوای این بوقها  پر از خشونت، هر کدام از ما نسبت به این مسائل باید حساس باشیم

معاون اجتماعی نیروی انتظامی اضافه می کند که ما امروز نگرانیم. از آماری که عرض کردم، ۸۰ درصد آمار طلاق مربوط به تازه ازدواج کرده‌ها است. فقط ۲۰ درصد آمار طلاق مربوط به کسانی است که ۵ سال از ازدواجشان گذشته باشد. یکی از عوامل مهم  از هم پاشیدگی خانواده،  وابستگی بیش از اندازه به شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای و شبکه های اجتماعی است. اکنون با وجود شبکه های اجتماعی، وابستگی های عاطفی بین فرزندان و والدین دارد به حداقل می رسد. ما والدین چقدر برای کودکان خود وقت می گذاریم؟ آیا حاضریم در روز نیم ساعت وقت برای کودک بگذاریم، بدون اینکه دغدغه دیگری داشته باشیم. حاضریم یک ساعت به معنای واقعی کلمه از شبکه های اجتماعی جدا شویم، تلویزیون را خاموش کنیم و این یک ساعت را بطور کامل با خانواده بگذرانیم؟  متاسفانه از بین رفتن روابط بین اعضای خانواده یکی از عوامل تاثیر گذار در از هم پاشیدگی خانواده هاست و دلیلش ناتوانی است. ما مهارت ارتباط را نداریم، توانایی حل مساله  ما حداقل است. توانایی تصمیم گیری در خانواده های ما  به حداقل رسیده است. در مورد مهارتهای زندگی حداقل اطلاعات را داریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2087
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.