ردپای مشکلات اقتصادی در افزایش خشونت

این همایش با حضور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه و رضا محبوبی، مشاور وزیر کشور در حالی برگزار شد که یدالله موحد، رییس کل دادگستری کرمان رییس و حسین میرمحمدصادقی، دبیر همایش بودند.

مشکلات اقتصادی، متهم ردیف اول

چکیده حرف سخنرانان این همایش این بود: «مشکلات اقتصادی باعث افزایش خشونت شده‌اند.» آنجا که معاون اول قوه قضاییه گفت که بر اساس یک نظرسنجی، خشونت در سال‌های اخیر در کشور افزایش پیداکرده است، چراکه درزمینهٔ رفع بیکاری موفق نبودیم و همین امر مشکلات اقتصادی را افزایش داده است.

او بیکاری را از علل اصلی افزایش خشونت عنوان کرد و ادامه داد که از ظرفیت قانون رفع موانع تولید نتوانستیم خوب استفاده کنیم. تولید را بالا نبردیم و نتوانستیم اشتغال ایجاد کنیم.

او بروکراسی اداری و ایجاد مانع برای سرمایه‌گذاران را از دیگر موانع کاهش بیکاری دانست و گفت که قاچاق هم به تولید داخلی فشار آورده و آن‌طور که باید، با این پدیده مبارزه نکردیم. قاچاق از عوامل افزایش بیکاری است. محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش از همکارانش در دادگستری درخواست کرد که درصورتی‌که یک فعال اقتصادی در مظان اتهام قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای عمل شود که کسب‌وکار او با مشکل مواجه نشود تا بیکاری افزایش نیابد و «چرخ اشتغال از حرکت نایستد.»

به اعتقاد معاون اول قوه قضاییه، اشرافی گری و احساس تبعیض بین مردم و مسوولان از دیگر عوامل افزایش خشونت در جامعه است که باید با آن مبارزه کرد.

آمادگی مجلس

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این رابطه گفت که این واقعیت غیرقابل‌انکار است که بخشی از مسائل مربوط به جرم و خشونت مربوط به مسائل اقتصادی است.

او دخیل بودن مشکلات اقتصادی در دلیل زندانی شدن 70 درصد زندانیان در کرمان را گواه این مدعای خود گرفت و گفت: «بر اساس مطالعه یک مرکز معتبر بین‌المللی، 12 درصد از ارزش تولید ناخالص جهانی برای مساله خشونت اختصاص‌یافته و سرانه سالانه هزینه خشونت در دنیا حدود دو هزار دلار است که آثار کلان اقتصادی در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند و این اثر در نظام اقتصادی کشور ما نیز می‌تواند احصاء شود که ببینیم چه هزینه‌هایی ناشی از خشونت می‌پردازیم.

او اضافه کرد که  آمادگی داریم در مسائل مرتبط با مجلس آنچه به‌عنوان بسته پیشنهادی همایش که به کاهش هزینه‌های ناشی از خشونت در اقتصاد کمک می‌کند، همکاری کنیم.

باید مردم را توانمند کنیم

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان دیگر سخنران این همایش بود.

او تأکید کرد که اگر می‌خواهیم با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها مقابله کنیم، راهش توانمند کردن مردم در حوزه اقتصاد و فرهنگ است. همین و بس.

به اعتقاد او ریشه اغلب مشکلات و چالش‌ها به اقتصاد بازمی‌گردد برای حل این مشکلات باید نظام اقتصادی و فرهنگی ناکارآمد را کارآمد کنیم. آن‌وقت است که خشونت کم می‌شود.

افزایش روزافزون خشونت

در این همایش همچنین یدالله موحد رییس کل دادگستری کرمان به‌عنوان رییس همایش گفت که در جامعه جهانی و از جمله کشور ما نرخ انواع رفتار خشونت‌آمیز رو به فزونی است و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

به گفته او سالانه بالغ‌بر یک‌میلیون پرونده مرتبط با حقوق مختلف عناوین خشونت در مراجع قضایی مطرح می‌شود و بیش از نیمی از جرائم اعلامی در 10 جرم اول کشور مربوط به خشونت است.

حسین میرمحمد صادقی، دبیر همایش هم با بیان اینکه در مقابله با خشونت باید مقابله زودهنگام داشته باشیم، حبس و مجازات کسی که به خشونت متوسل شده، دردی از قربانی دوا نمی‌کند درخواست کرد که نهاد پلیس به نهاد پیشگیری از جرم تبدیل شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16498
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.