رشد فزاینده بیابان زایی در کشور نگران کننده است

مهدی سرچشمه پور روز سه شنبه در اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست در دانشگاه باهنر کرمان ، بیابان زایی و جنگل زدایی را از جمله بحران های زیست محیطی دانست و افزود: تنها 22 درصد از خشکی های زمین قابل کشت هستند و حدود 11 درصد از خاک های حاصلخیز جهان به اندازه ای آلوده شده اند که احیا مجدد آن ها تقریبا غیرممکن است.
وی با بیان اینکه طی 40 سال گذشته مساحت جنگل های ایران حدود یک میلیون هکتار کاهش یافته ،اظهار داشت: در حال حاضر میزان فرسایش خاک در ایران حدود 16.7 تن در هکتار است که با میانگین جهانی پنج تا 6 تن در هکتار فاصله زیادی دارد و خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک سالانه حدود سه هزار و 500 میلیاردریال برآورد شده است.
رئیس اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست با اشاره به افزایش آلاینده های جوی و توفان های گرد و غبار در در طول پنج سال اخیر تصریح کرد: اکنون توفان ریزگردها برای تولید محصولات کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و سلامت عمومی یک معضل جدی است که به نظام زیستی ، رابطه با همسایگان و اقتصاد کشور صدمه می زند ونمونه بارز آن تعطیلی مکرر مدارس و ادارات و سازمانها است.
وی تهدید و نابودی تنوع زیستی را از دیگر چالش های زیست محیطی خواند و تصریح کرد: هر ساله نسل زیادی از گونه هایی که حتی تاکنون بشر کشف نکرده است از بین می رود و ایران بیش از یکهزارو ۱۳۰ گونه مهره دار و هفت هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی دارد اما انقراض انواع و گونه های گیاهی و جانوری آن افزایش یافته و هم اکنون ۱۰ درصد جمعیت جانوری و ۲ درصد گونه گیاهی در لیست قرمز سازمان ملل قرار دارند.
سرچشمه پور بحران انرژی، افزایش فشار بر منابع طبیعی و هزینه های زیست محیطی و تولید انبوه و دفع نامناسب زباله ها را از دیگر عوامل تخریب محیط زیست برشمرد .
وی تصریح کرد: وسعت قابل توجه اراضی کویری و بیابانی، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در مقابل بارندگی کم و تبخیر و تعرق بسیار بالا، کیفیت نامطلوب آب های کشاورزی و روند رو به رشد شور شدن اراضی در کشور و استان کرمان وجود دارد که باید توجه بیشتری شود.
رئیس اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست ادامه داد: شوری های نامتعارف در باغ های پسته و کمبود آب شور نیز در استان کرمان و مصرف بسیار بالای سموم و کودهای شیمیایی از دغدغه های مهم این استان در حوزه کشاورزی است.
وی برگزاری این قبیل همایش ها را به طور منظم یکی از راهکارهای کاهش خطرات زیست محیطی برشمرد و افزود: خوشبختانه کشور ایران از منابع و ظرفیت های خوبی برای کاهش خطرات و تهدیدهای زیست محیطی برخوردار است اگرچه مشکلات کم آبی ما جدی و رو به افزایش است اما بخش عمده ای از مشکلات فعلی ما مربوط به ‘نحوه مدیریت آب’ است.
سرچشمه پور تصریح کرد: کرمان یکی از پهناورترین و بزرگترین استان های کشور است که به لحاظ سطح زیرکشت محصولات کشاورزی از جایگاه بالایی برخوردار است و رتبه اول محصولات کشاورزی پسته و خرما را دارد که می طلبد در راستای کاهش خطرات زیست محیطی بیشتر کار شود.
وی گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش بین اللملی بتوانیم زمینه افزایش مشارکت بین مراکز مختلف دانشگاهی، صنعتی و معدنی و بهره برداران بخش های مختلف دولتی و خصوصی را فراهم کنیم و دستاوردهای آن در تدوین برنامه های آینده زیست محیطی و احیا و حفظ زیست بوم و بهره برداری پایدار از خاک و محیط زیست مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
وی همچنین تغییرات آب و هوایی جهان را یکی از چالش های جدی نسل آینده برشمرد و گفت : این مهم موجب بروز انواع خشکسالی، سیل، توفان های شدید، افزایش سرعت ذوب یخ های قطبی، بالا آمدن دریاها و اقیانوس ها و به زیر آب رفتن بسیاری از مناطق ساحلی و اراضی مستعد می شود.
سرچشمه پور ادامه داد: این تغییرات منجر به فقر گسترده میلیاردها انسان، ناامنی غذایی، افزایش بلاهای طبیعی و به دنبال آن جابجایی گسترده جمعیت و میلیون ها آواره بالقوه، افزایش جرم و جنایت، مناقشات قرقه ای و رونق تروریسم خواهد شد.
وی تاکید کرد: بحران آب بزرگترین محدودیت منابع آب و یک خطر جدی زیست محیطی در کشور همواره در کمین است که باید در شیوه و رویکرد مدیریت مصرف آن تجدیدنظر کرد.
سرچشمه پور با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سالانه کشور در حال کاهش و به حدود 230 میلی متر رسیده ، گفت: این میزان کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و میزان تبخیر آن حدود سه برابر میانگین جهانی است.
به گفته این کارشناس در شرایط کنونی برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت سفره های زیرزمینی شده و مصرف آب شرب نیز بین 40 تا 70 لیتر که بالاتر از متوسط الگوی مصرف شهروندی است .
آنطور که ایرنا می‌نویسد اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست که از امروز 13 شهریور اغاز شده تا فردا (چهارشنبه )در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19486
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.