رنج قلعه گنجی‌ها در نبود پزشک متخصص

جنوب کرمان، خصوصا قلعه‌گنج، در صدر مناطق محروم قرار گرفته است. هرچند با انتخابش به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی، اوضاع و احوال بهتری پیدا کرده است؛ به طور مثال یک سال پیش در قلعه‌گنج هیچ مرکز روان‌شناسی برای مردم وجود نداشت، اما به گفته «عطا ناوکی»، فرماندار این منطقه، مرکزی از طرف بهزیستی به همین منظور در این شهر احداث شد و ۸ ماهی نیز از فعالیت آن می‌گذرد؛ با این حال بسیاری از مردم از نبود پزشک متخصص و وجود امکانات خدماتی پزشکی بی‌بهره هستند. این طور که مشخص است در حال حاضر قلعه‌گنج یک بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی دارد و در روستاهای اطراف آن هم درمانگاه و مراکز جامع سلامت وجود دارد که فقط پزشک عمومی دارند. این منطقه از نبود پزشک متخصص و امکانات پزشکی بیشتر رنج می‌برد.

نبود دستگاه دیالیز در بیمارستان قلعه‌گنج

یکی از فعالان اجتماعی قلعه‌گنج از کمبود پزشک عمومی گلایه می‌کند و می‌گوید: کمبود پزشک عمومی و متخصص در قلعه‌گنج کاملاً مشخص است. خانه بهداشتی که در مسیر کهنوج تا سرخ‌قلعه (حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر) قرار دارد، یک پزشک عمومی هم ندارد. حتی یک خانه بهداشت هم از سرخ‌قلعه تا قلعه‌گنج مستقر است که آن هم پزشک عمومی ندارد. پزشکان به صورت دوره‌ای در منطقه حضور دارند. روستاها هم به صورت تجمیعی پزشک دارند.

«علی اکبرزاده» می‌افزاید: با وجود این‌که چاه‌دادخدا مرکز بخش است، فقط یک پزشک عمومی و یک دندان‌پزشک دارد و تا رمشک هیچ پزشکی مسقر نیست. مارز هم فقط یک پزشک عمومی دارد که اگر به مرخصی برود تا جایگزینی پزشکی دیگر بدون دکتر معالج می‌ماند. حتی به دلیل جاده خرابی که دارد (در گذشته روزنامه همشهری به آسفالت نبودن ۸ کیلومتر از جاده مارز پرداخته است) پزشکی به آن سمت نمی‌رود. این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: بیمارستان قلعه‌گنج خیلی از امکانات را ندارد؛ به طور مثال حدود ۲۱ بیمار کلیوی در این منطقه وجود دارد، اما یک دستگاه دیالیز و دستگاه سونوگرافی و تجهیزات آزمایشگاهی هم ندارد.

زنان مارزی همه دردمند هستند

دهیار روستای مارز می‌گوید: زنان در روستای مارز دچار بیماری‌های زیادی هستند؛ از کمردرد گرفته تا عفونت و مشکلات زنانگی. اما با این حال یک پزشک متخصص زنان در این منطقه حضور ندارد. هرچند در گذشته یک پزشک ماهر به مشکلات زنان رسیدگی می‌کرد، در حال حاضر فقط یک پزشک عمومی و ماما در مرکز سلامت در حال فعالیت است. «فرخنده کامرانی» می‌افزاید: زنان این منطقه مشکلاتی دارند که به گذشته آن‌ها برمی‌گردد؛ به طور مثال تا قبل از لوله‌کشی، زنان مجبور بودند برای آوردن آب یا شست‌وشوی لباس یک کیلومتر تا رودخانه پیاده‌روی کنند و سبد لباس را هم به همراه داشته باشند. خیلی از زنان هم بهداشت را رعایت نمی‌کردند و الآن دچار بیماری هستند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما نبود یک جاده آسفالت است. همین ۸ کیلومتر عاملی شده که پزشک از آمدن به این منطقه صرف نظر کند. با مسئولان که این موضوع را در میان می‌گذارم می‌گویند اگر تا به حال می‌خواستند کاری کنند، انجام می‌دادند؛ خودتان باید دست به کار شوید. در مارز درمانگاه و آمبولانس وجود دارد ولی هیچ پزشک متخصصی حضور ندارد. اگر مشکل فوری پیش بیاید و در مرکز سلامت نتوانند کاری برای شخص انجام دهند آن شخص باید به قلعه‌گنج مراجعه کند.

پاسخ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مشکلات

از رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، چرایی نبود پزشک متخصص و امکانات پزشکی را در شهر قلعه‌گنج جویا می‌شویم که پاسخ می‌دهد: بیمارستان قلعه‌گنج یک بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی است که طبق قانون باید ۴ الی ۵ متخصص اصلی داشته باشد ولی تخصص‌های مختلف در آن پیش‌بینی نشده است. ما درصدد توسعه آن هستیم. «اصغر مکارم»  ادامه می‌دهد: قرار است برای بیماران کلیوی هم یک دستگاه دیالیز به کمک یکی از خیران تهیه شود.

این بیمارستان رادیولوژی و سونوگرافی هم دارد و اگر متخصص باشد سونوگرافی هم انجام می‌شود. به هر حال هر آنچه لازمه یک بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی است را در اختیار گذاشتیم. حتی به تازگی اتاق عمل آن هم تجهیز شده و عمل جراحی هم در این بیمارستان انجام می‌شود. وی اضافه می‌کند:  امید ما این است که این بیمارستان کم‌کم توسعه پیدا کند و با افزایش تخت‌های آن امکانات آن هم افزایش یابد.

از مکارم می‌پرسیم چرا اطراف قلعه‌گنج از امکانات پزشکی بی‌بهره است که پاسخ می‌دهد: باید توجه داشت قلعه‌گنج از صفر به این مرحله رسیده است. در هر صورت قلعه‌گنج جزو مناطق محروم بوده که به مرور زمان بهتر می‌شود.  وی در خصوص نبود پزشک عمومی نیز می‌گوید: خانه بهداشت‌ها نباید پزشک داشته باشند، بلکه مراکز جامع سلامت باید یک پزشک عمومی داشته باشند که همه این مراکز دارند. همه پزشکان در ماه یک هفته مرخصی دارند و روزهایی هم که پزشکان نیستند، مراکز به صورت هر ۲ مرکز یک پزشک منطقه را پوشش می‌دهند. اما مشکل پزشک متخصص داریم.

ساخت زایشگاه در بیمارستان قلعه‌گنج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می‌گوید: از بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی قلعه‌گنج نمی‌توان توقع داشت همه پزشکان متخصص را داشته باشد، بلکه فقط پزشک زنان، اطفال، جراح عمومی، بیهوشی و یک متخصص دیگر را دارد. زایشگاه این بیمارستان هم در حال ساخت است تا پزشک زنان بهتر بتواند در حوزه کاری خود فعالیت کند. همه امکانات به حد نیاز هست، اما آنچه ما می‌خواهیم نیست.   «اصغر مکارم» در خصوص مارز هم می‌افزاید: طبق قانون مارز مانند دیگر روستاها نباید پزشک زنان داشته باشد و فقط مرکز جامع سلامت دارد؛ زیرا متخصص فقط در بیمارستان حضور دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28933
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.