#روایت_کرمان | اینجا درد و رنج تمام شدنی نیست

هجدک و کوهبنان دو نقطه‌ای هستند که آذر امسال بر اثر زمین لرزه آسیب دیدند.

دهم آذر امسال زمین لرزه‌ای 6.1 ریشتری در هجدک رخ داد و پس از آن دو زمین لرزه دیگر در روزهای 21 و 22 آذر به بزرگی 6.2 و 6.1 ریشتر رخ داد. بر اثر این زمین لرزه‌ها اگرچه تلفات جانی گزارش نشد اما اغلب خانه‌های روستایی تخریب شدند یا آسیب جدی دیدند.

30 آذر امسال و در حالی که کوهبنانی‌ها مشغول گرفتن جشن یلدا بودند، زمین‌لرزه‌ای 5.2 ریشتری در این شهر رخ داد و روستاهایی مانند جور با مشکل روبرو شدند. این زمین لرزه هم تلفات جانی نداشت.

یک ماه پس از این زمین لرزه‌ها، گروهی از خبرنگاران با سفر به این مناطق سعی کردند روایتی از زندگی مردم این مناطق داشته باشند. روایتی توییتر که این روزها با #روایت_کرمان حسابی سر و صدا کرده و درد و رنج تمام نشدنی مردم روستاهای شمال استان کرمان را نشان می‌دهد.

مهدی شیری، عارف چراغی و سید میلاد ناظمی کسانی هستند که این محرومیت را روایت کردند.

عارف از گلایه‌های مردم نسبت به مسوولان نوشت که «فقط لبخند می‌زنند و کاری نمی‌کنند.» او در توییتی دیگر هم نوشت که

در حاشیه سفر، به روستای فیدکویه رسیدیم. یکی از اهالی دِه میگفت: ”اینجا موبایل آنتن نمیده. آنتن تلویزیون هم فقط یک شبکه رو‌ میگیره،ناچارا ماهواره خریدیم که اونم دولت اومد از روی پشت‌بوم خونه‌هامون جمع کرد!!!”

به گفته میلاد ناظمی «خانه‌های از داخل آسیب‌ جدی دیده‌اند و اهالی حاضر نیستند در آن‌ها ساکن شوند. اکثر اهالی وضعیت مالی بسیار ضعیفی دارند و قادر به بازسازی خانه‌شان نیستند.»

عارف همچنین در توییتی دیگر از نارضایتی برخی مردم نسبت به توزیع اقلامی که از سوی خیران ارسال شده، روایت کرد. او نوشت که

با اهالی چند روستا از به گپ و گفت نشستیم. چیزی که خیلی به چشم میومد خرد شدن عزت نفس‌شون بود. تحقیر و توهین حین دریافت کالاهایی که از طرف خیرین ارسال شده بود ولی توسط فلان‌نهاد توزیع می‌شد!

اگرچه پس از زلزله‌های اخیر تسهیلاتی برای مردم مناطق زلزله زده تصویب شد اما انگار مردم چندان راضی نیستند. مهدی شیری در این خصوص توییت کرد که

“بنام نیازمندا و به کام گردن‌کلفتاشون میشه” “به اون پولدارا تسهیلات میدن، به مای بدبخت هیچی نمیدن” گلایه پرتکرار اهالی همه مناطق محروم، به این همه و سوءمدیریت!

درد و رنج ناتمام

سفرکنندگان به مناطق زلزله زده می گویند قصدشان از سفر کمک بوده اما آنقدر درد و رنج مردم زیاد بوده که تصمیم گرفتند صدای آن‌ها را به گوش مسوولان برسانند.

میلاد  در روزهای اول سفرش به شمال کرمان، درباره روستای جور کوهبنان که بیش از 80 درصد خانه‌هایش بر اثر زلزله تخریب شدند، نوشت:

زلزله در و روستاهای اطرافش تک و توک خرابی‌هایی به بار آورده اما این خرابی‌ها درمقابل مشکلاتی مانند ، و که در اینجا به وفور یافت می‌شود چیزی شبیه شوخی است.

در همین زمینه عارف هم توییت کرد که «ما رفتیم کرمان که به مناطق زلزله‌زده کمک کنیم اما وقتی رسیدیم اونجا دیدیم مردم از سونامی بیشتر ضربه دیدن تا زلزله‌ی ۵ریشتری!»

DTq n0MVwAA3XUT

میلاد با انتشار این تصویر نوشت که «۶۰سال کار کرده بود وبه جز یک بدن از کار افتاده هیچی نداشت. خواهش کردم بیاد جلوی دوربین و از مشکلاتش بگه اما”نه”ی محکمی گفت و ادامه داد:”مثل شما قبلا هم اومدند وحرف زدم اما وضعمون فرقی نکرد.هزار بار هم حرف بزنم اوضاع مافرقی نمی‌کنه چون برای کسی مهم نیستیم” شرمنده شدم.»

 

به گفته او سبز و اصلی‌ترین غذای برخی مردم در این روستاهاست.

 

DTrWRRJXcAAPb8g

عارف هم این عکس را منتشر کرد و نوشت که

به اندازه‌ سقوط یک امپراطوری بزرگ؛ قامت خمیده‌ی این زن در فقر، دهشتناک و کشنده است.

 

 

واکنش کاربران

#روایت_کرمان با واکنش دیگر کاربران توییتر هم مواجه شد.

میرزا فرهیخته در این خصوص نوشت که

هشتگ رو دنبال کنید تا ببینید در سرزمین معدن و نعمت و ثروت، مردم با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و صدای مظلومیتشون به هیچ‌کجا نمی‌رسه! صدای مردم کرمون باشید تا شاید، شاید، شاید، مسولین از خواب خرگوشی بیدار شوند!

او همچنین این سوال را پرسید که «اینهمه درامد کجا میرن!!؟ چرا با وجود اینهمه ثروت، بحران فقر و بیکاری در استان پهناور بیداد می‌کنه!؟»

حبیب هم در این خصوص نوشت که

فقط آنجا که مردم ثروتمند ترین استان ایران در گوشه کنار استان کپر نشینند

در این میان برخی کاربران هم به ساخت 9 پل در شهر کرمان اشاره کردند که «500 میلیارد تومان» هزینه داشته و حالا برخی اعضای شورای شهر ساخت آن‌ها را بی‌فایده می‌دانند.

مصطفی هم توییت کرد که « فقط بهشت معادن ایران و کپر نشینی و محرومیت.»

یکی دیگر از کاربران هم #روایت کرمان را روایت شرمندگی دانست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15787
1 نظر
  1. محمد می گوید

    متاسفانه هیچ کس به فکر مردم نیست
    جای بسی تاسف است که با داشتن این همه معادن باز هم فقر داشته باشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.