رونق تولید و اشتغال در پیشگیری از اعتیاد موثر است

محمدجواد فدایی روز چهارشنبه در نشست همایش بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان افزود: دامنه مشکل مواد مخدر در کشور گسترده است و این گستردگی نشان دهنده آن است که باید تلاش‌های بیشتری داشته باشیم تا همه این خسارت‌ها جبران شود.

وی بر لزوم آگاه سازی برای پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: آگاه سازی به معنای تغییر دانش، نگرش و رفتار افراد در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار کرمان با تاکید بر این مطلب که مواد مخدر موضوعی جهانی است، گفت: این مشکل گریبانگیر بسیاری از کشورها از جمله کشور ماست و آمارها نشان دهنده آن است که در کشور ما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دچار مصرف مواد مخدر هستند.

فدایی با بیان این مطلب که سالانه ۱۲ میلیارد دلار خسارت مالی ناشی از موضوع مواد مخدر به کشور وارد می‌شود، عنوان کرد: نیمی از آن هزینه موادی است که معتادان آن را مصرف می‌کنند، ۲۵ درصد هزینه‌هایی است که دولت صرف مبارزه می‌کند و ۲۵ درصد نیز هزینه‌هایی است که از سوی مردم پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خسارت‌های معنوی و اجتماعی ناشی از موضوع مواد مخدر قابل ذکر کردن نیست، گفت: یکی از دلایل درگیری ما با این بحث همجوار بودن با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است.

استاندار کرمان افزود: براساس گزارشات جهانی در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۱ درصد تولید تریاک خالص در افغانستان وارد کشور ما شده است.

فدایی به عوامل گرایش مصرف مواد مخدر اشاره و بیان کرد: عوامل فردی و ویژگی‌های شخصی و روانشناختی افراد، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و ارزشی و عوامل اقتصادی و بیکاری از جمله این موارد است.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از اعتیاد باید عوامل زمینه ساز آن را بررسی کرده و تا قبل از آنکه افراد به سمت مصرف مواد مخدر بروند، این زمینه‌ها را از بین ببریم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه اوضاع نابسامان خانواده، سخت گیری و یا آسان گیری در خانواده و دسترسی آسان به مواد مخدر از جمله عوامل فردی در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر است، گفت: در برخی موارد افراد تحت تأثیر آداب، رسوم و ایده‌های جامعه قرار می‌گیرند و تربیت فرد در خانواده و ارزش‌هایی که در خانواده مطرح می‌شود نقش مهمی در گرایش یا عدم گرایش افراد به اعتیاد دارد.

وی گفت: تحقیقات نشان داده افرادی که با معنویت و مراکز مذهبی در ارتباط بوده‌اند گرایش کمتری به مواد مخدر داشته‌اند و این موضع نشان دهنده آن است که باید در این حوزه تلاش بیشتری صورت گرفته و از ظرفیت روحانیون در این زمینه استفاده بیشتری شود.

فدایی با بیان اینکه عوامل اقتصادی و بیکاری از عوامل گرایش به مواد مخدر است، تاکید کرد: در بحث مواد مخدر باید در حوزه‌های مقابله، درمان، پیشگیری و صیانت اقدام کرد و مردم و تک تک آحاد جامعه باید در این حوزه وارد عرصه شوند.

وی تصریح کرد: لازم است که منابع لازم برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد فراهم شود و با تحقیقات و پژوهش‌های ما در نیاز کارهای درست و مؤثر در این زمینه به نحوی انجام شود که برای جامعه قابل قبول باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29562
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.