رویای پزشکی همچنان قربانی می‌گیرد

تابستان که از راه برسد هرچند برای دانش آموزان تعطیلات طولانی را به ارمغان می آورد اما بخشی از آنان آزمون سخت کنکور را پیش رو دارند کنکور 96 هفته گذشته برگزار شد.

اگر نگاهی به آمار کنکور امسال بیندازیم باز هم با خیل مشتاقان پزشکی مواجه می شویم زیرا تعداد شرکت کنندگان در گروه علوم تجربی از مجموع شرکت کنندگان در سایر گروهای آزمایشی بیشتر است. به نحوی که به گفته رئیس سازمان سنجش از تعداد ۹۲۹ هزار و ۷۹۱ نفر ثبت نام کننده، تعداد ۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر را داوطلبان گروه علوم تجربی تشکیل دادند.

معاون آموزشی وتکمیلی دانشگاه باهنر نیز در گفتگو با کرمان نو آمار شرکت کنندگان کنکور دراستان کرمان را بدین شرح اعلام کرد که از تعداد ۴۴ هزارو ۵۰۰ نفر داوطلبان کنکور امسال استان۲۰ هزارو ۸۴۹ نفر داوطب گروه آزمایشی علوم تجربی بودند.

همانطور که می‌بینید مجموع شرکت کنندگان رشته تجربی در سطح استان و کشور به تنهایی از مجموع شرکت کنندگان در سایر گروههای آزمایشی  بیشتر است.

 در کنکور سال گذشته تنها حدود ۳۳ درصد از داوطلبان گروه علوم تجربی موفق به گذر از سد کنکور شدند و ۶۷ درصد باقیمانده پشت کنکور ماندند در حالیکه در سایر گروههای آموزشی ظرفیت پذیرش کنکور بیش از تعداد داوطلبان بوده است.

درصد زیادی از دیپلمه های زیر گروه تجربی پشت کنکور می مانند و با افسردگی و سایر مشکلات مواجه می شوند. در صورتیکه می توانستند در دبیرستان در زیر گروه های دیگر شاخه نظری  و یا شاخه فنی و حرفه ای یا کار و دانش تحصیل نموده و در کنکور قبول شده و یا جذب بازار کار شوند.

وقتی دلیل اصرار دانش آموز و خانواده اش را برای تحصیل در رشته تجربی جویا شویم. آنها می گویند که بازار کار و درآمد رشته های زیر گروه علوم تجربی بیشتراست.

سیاست کلان کشوری حمایت از حوزه مهارتی

اما آیا در موقعیت فعلی و اینده جامعه ما تنها رشته های پزشکی و پیرا پزشکی امکان کار دارند؟

رئیس اداره متوسطه نظری آموزش و پرورش استان این موضوع را که فقط رشته های اشاره شده موقعیت کار دارند رد می کند و می گوید درست که رشته های ذکر شده بازار کار خوبی دارند اما مهارتهای زیادی نیز هست که در موقعیت امروز و فردای جامعه نیاز هستند که اتفاقا درآمد خوبی هم دارند.

 به گفته علی صباحی در سیاستهای کلان توسعه  کشور توجه به  حوزه مهارتی شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش  در دستور کار است. دولت نگاه ویژه ای به این بحث دارد که اعتبارات و وامهای خود اشتغالی به این رشته ها تعلق بگیرد سیاست کلان این هست این حوزه تقویت شود. لذا  دانش آموزان این فرصتها را مد نظر داشته باشند. در راستای این سیاست کلان حرکت کنند که فردا بتوانند حمایت دولت را در بحث اشتغال داشته و زودترهم جذب بازار کار شوند. مزایای اقتصادی خوبی هم در خیلی از رشته های مهارتی ما وجود دارد.

وی معتقد است والدین باید در پایه نهم هنگام هدایت تحصیلی به این موارد توجه داشته باشند وبه فرزندشان با توجه به وضعیت تحصیلی در انتخاب رشته تحصیلی کمک کند که در آینده شاهد موفقیت انان باشد نه پشت کنکور ماندن یا تحصیل در رشته ای که نه علاقه ای به آن دارد و نه بازار کار خوبی دارد.

معاون اموزشی وتکمیلی دانشگاه باهنر هم در باب افراد قبول شده در کنکور بر اساس تجربه توصیه ای دارد مبنی بر اینکه داوطلب هنگام انتخاب رشته دانشگاهی به نمره هر درس توجه کند و دقت کند که رشته ای را انتخاب کند که در دروس پایه ای رشته مورد نظر ضعیف نباشد.مثلا مواردی داشتیم که دانشجو در دبیرستان شاگرد ممتاز بوده ولی رشته ای را انتخاب کرده که در دروس پایه رشته مورد نظر ضعیف بوده و با مشروطی سه ترم پیاپی مواجه شده است.

اهمیت داشتن شغل مناسب برای هر فرد موضوعی بسیار بدیهی است. شاید نیاز باشد فراتر از التهاب جامعه به موضوع نگاه کنیم. در پول ساز بودن و موقعیت برتر اجتماعی  برخی رشته ها هیچ شکی نیست.اما واقعیت این است که تعداد اندکی توان ورود به چنین رشته هایی را دارند. شاید بهتر باشد والدین دنبال برآورده شدن آرزوهای خود با شغل آینده فرزندشان نباشند. بلکه توان دختر و پسر خود را در نظر بگیرند. بهترین سالهای عمر فرزند خود را با شرکت در کلاسهای پرهزینه کنکور تلخ نکنند، واقعیت وجودی فرزندشان را بسنجند. ببینند فرزندشان چه استعدادی دارد و چگونه احساس خوشبختی و رضایت بیشتری دارد و در کمال منطق و آرامش آینده شغلی فرزند خود را رقم بزنند. درگیر تبلیغات صنعت کنکور نشوند. هزینه کلاس کنکور را صرف به سفر بردن فرزند و تفریح خانواده خود کنند.

درست که فارغ التحصیلان رشته های تجربی اغلب سرکار می روند ولی در نظر بگیریم اغلب محیط کارشان بیمارستان با شرایط کار پراسترس و حساس و شب کاریهای پی در پی  است. هر روز بنا به تجربه شخصی به افرادی با مهارت خاص نیاز پیدا می کنیم که اتفاقا درامد خوبی هم دارند مثل طراح لباس و مد،خیاط، آرایشگر، طراح دکور،گرافیست،تعمیرکار لوازم برقی و خودرو و.. شاید فرزند ما استعداد یکی از این مشاغل را داشته باشد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12169
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.