زلزله بزرگ در زرند نمی آید اما احتیاط ضرورت دارد

از آخرین زلزله‌ای که در نزدیکی این شهرستان رخ داد و حدود ۹۰۰ کشته بر جای گذاشت، ۱۲سال می‌گذرد. زمین‌لرزه دیگری هم در آذرماه سال ۵۶ به بزرگی ٥,٩ ریشتر در منطقه زرند رخ داد که حدود ۶۶۵ کشته بر جای گذاشت. خاطره آن زلزله‌های بزرگ هنوز کام مردم این منطقه را تلخ می‌کند. زلزله‌هایی که در این منطقه رخ‌داده، سه زلزله به بزرگی ۴٫۸، ۴٫۷ و ۴٫۶ ریشتر در روزهای گذشته منطقه زرند کرمان را به لرزه درآورد، درحالی‌که تقریباً تمام این زمین‌لرزه‌ها نیز روی یک نقطه متمرکز بوده است.

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری با اشاره به زلزله های اخیر می‌گوید خطر زلزله بزرگ در زرند تقریباً منتفی شده است: «ممکن بود این زلزله‌ها در قالب یک زمین‌لرزه با انرژی درونی بسیار زیادتر در وسعت بیشتری اتفاق بیفتد تا قدرت لرزه‌ای که در زمین انباشته‌شده به‌صورت یک‌ جا تخلیه شود، اما خوشبختانه عمده این نیرو به‌صورت تدریجی در سه مرحله اتفاق افتاد، بنابراین زمین‌لرزه‌های تدریجی تخریب بسیار کمی بر جای گذاشت و تلفاتی هم در پی نداشت.» او به عوامل دیگری هم که باعث تخریب‌های کمتر این زلزله‌ها شد، اشاره می کند: علي بيت اللهی «قدرت درونی زمین در زمان‌های مختلف تخلیه شد، در صورتی که اگر این انرژی به‌صورت ناگهانی در یک زمان رها می‌شد صدمه‌های بیشتری بر جای می‌گذاشت، بنابراین تقسیم آن در فاصله‌های زمانی مختلف باعث شد تا شدت آن کمتر باشد.»

او باوجود کاهش تعداد و وسعت زمین‌لرزه‌ها در روزهای گذشته،  همچنان به‌ضرورت احتیاط در این مناطق تاکید می‌کند: «هنوز هیچ مطالعه‌ای برای شناسایی گسل‌های جدید در این منطقه انجام‌نشده است، اما از گذشته در این منطقه چند رشته گسل بسیار مهم و فعال وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال گسل کوهبنان از گسل‌هایی است که نتیجه فعال شدن آن زلزله سال ۸۳ بود که بیش از ۹۰۰ کشته داشت. به‌طورکلی منطقه زرند کرمان به لحاظ لرزه‌خیزی منطقه بسیار مهمی است اما زلزله‌های اخیر در مدت‌زمان بسیار کمی اتفاق افتاد که دامنه تلفات را بسیار کم کرد.»

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=6175
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.