زن سردرگم نقش

 تحول فرهنگی در جامعه وافزایش دانش سبب کاهش تعداد فرزندان در خانواده ها شده است در نتیجه زنان وقت آزاد بیشتری دارند تا به علایقشان بپردازند. در مورد اینکه در جامعه کنونی زنان چگونه از پس نقشهاشان بر‌می‌آیند با دکتر عظیمه جعفری صدر به گفتگو نشستم.

photo 2016 12 28 11 51 51
عظیمه جعفری صدر دکترای روانشناسی

این استاد دانشگاه بر این اعتقاد است که تغییرات جوامع سبب می شود که زنان گرایش بیشتری به اشتغال وتحصیل داشته باشند زیرا اشتغال وتدریس باعث افزایش رضایت مندی از زندگی شده واحساس فرسودگی را در آنها کمترمی کند؛ کار کردن در بیرون از خانه بهره وری از تخصص وتحصیلات زنان را افزایش می دهد و در دوران بازنشستگی به علت برخورداری از حقوق ومزایا استقلال مالی وروانی بیشتری خواهند داشت ودر سرمایه خانواده هم سهیم خواهند بود.
وی افزود همین طورمشارکت اجتماعی زنان سبب ارتقا دانش زنان خواهد بود زیرا به دلیل پیشرفت در کار مجبور به مطالعه وتحقیق می باشند وآگاهی ودانستنی های آنها را افزایش خواهد داد که این مساله سلامت روانی وجسمی زنان را در برخواهد داشت.
جعفری صدر ادانمه می دهد که اما علیرغم ویژگی های مثبت کارکردن ؛ اشتغال وتحصیل زنان باعث کاهش حضور آنها در خانه می شود که مشکلات قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. اشتغال زنان ؛ وقت وانرژی زیادی را از آنها می گیرد و فشار کاری زیادی را برزن تحمیل می کند وتحلیل جسمی وروحی زن را سبب می شود همچنین این مساله سبب خستگی بیش از حد زنان در نتیجه کاهش توجه به فرزندان وهمسر می شود وحتی گاهی مجبورند این مسیولیت حساس را برعهده پرستاران ومراقبت کننده های دیگر بگذارند. در حقیقت نقش اصلی زنان شاغل یعنی مادری کمرنگ می شود و نابسامانی هایی را برای کودکان در پی خواهد داشت.
به گفته جعفری صدر زنان افراد توانمندی هستند که حس مادری در آنها غالب است واین مساله سبب می شود که اغلب مادران علیرغم شغل وجایگاه خوب ؛ رضایتی از زندگی خود نداشته باشند و از خلاقیت خوددر جهت ترقی فرزندان وهمسر کمتر استفاده کنند زیرا قسمت عمده آن در محیط کار صرف می شود.
این مشاور و روانشناس تاکید دارد هر چند اشتغال زنان حمایت اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس را به دنبال دارد از طرف دیگرایفای نقش های مختلف (مادری ؛ همسری وشغلی) تعارض نقش ها را به دنبال خواهد داشت که پیامدهای منفی برای زنان در بر دارد . بار اضافی نقش برای زنان فشار آور است و باتوجه به نگرش زنان متفاوت می باشد هرچه زنان کمال طلبی بیشتری داشته باشند نسبت به نقش های خود سخت گیر تر هستند . زنان شاغل گرایش دارند سبک زندگی خود را با نقش مادری و همسری شان سازگار کنند واین امر سبب افزایش استرس زنان می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=10956
1 نظر
  1. نوشين ايرانمنش می گوید

    با سلام
    استاد عزيز من چون خودم تجربه ي كار كردن رو داشتم برام ثابت شده كه كار براي زن يك معضله و مقدار زيادي از انرژي و زماني كه بايد صرف خود و خانواده بشه هدر ميره و از اون ور توقعاتي كه منجر به بحث و جدل و نبود استقلال مالي پيش بيني شده و …….ميشه فكر ميكنم يك زن بايد وقت آزاد خودش رو صرف ورزش موسيقي هنر كتاب خواندن و….بكنه تا لذت ببره البته بسته به شرايط مالي و اجتماعي هر كس تفاوت داره در هر صورت تخصص و پيشرفت علمي رو هم ميتوان با آزادي بدست آورد
    بديهي است شرايطي كه گفتم براي كار در ايران و محيطهاي مسمومي كه ديدم هست و توههيني كه احساس ميكردم كه نسبت به شان و شخصيت زن صورت ميگيره و…………….
    نوشين ايرانمنش دانشجوي ارشد روانشناسي

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.