سازمان صنعت و معدن اگر به نمایشگاه ازدواج مجوز نداده، جلوی برگزاری‌اش را بگیرد

معادله برگزاری جشنواره هایی که تبدیل به نمایشگاه می شوند و سود کلانی به جیب می زنند هنوز حل نشده و سوال اینجاست که چرا با وجود آیین نامه های تصویب شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت باز هم نمایشگاه های غیر تخصصی مثل قارچ در سطح شهر سر بلند می کنند  و خسارت اقتصادی به بار می آورند.

این طورکه بنرهای تبلیغاتی می گویند  قرار است اوایل تیرماه جشنواره‌ای به نام جشنواره بزرگ ازدواج در پارک مادر شهر کرمان برگزار شود اما چند روز پیش بود که  رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان  به «کرمان نو» گفت برگزاری جشنواره ازدواج، که در آن غرفه اجاره بدهند، از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز ندارد.

با وجود تناقض های دیده شده  لازم بود با مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق کرمان هم به صحبت بنشینیم و بدانیم که چرا با وجود هزینه ای که در سایت جنوب شرق برای عرضه نمایشگاهی شده ، باز هم نمایشگاه غیر تخصصی و یا بازارچه هایی در سطح شهر دیده می شود؟

امید فدایی که خود از این قضیه گله مند است به خبرنگار «کرمان نو» می گوید این موضوع تازگی ندارد و چندین سال است که این اتفاق در کرمان می افتد، او توضیح می دهد که از سال 93 سایتی با کمک مسوولین استان در کرمان دایر شد تا به صورت تخصصی بتوانیم شرکت های بزرگ را جذب کنیم .

به گفته او در کنار این سایت یک سری نمایشگاه های عمومی هستند که از دستگاه های مختلف تقاضای اجرا دارند و الان 2 سال است که با این قضیه درگیر هستیم ، ما از سال گذشته پیگیریم که سازمان صنعت معدن تجارت یک  فکری برای این قضیه انجام دهد، چون هرجا که نگاه می کنیم بازارچه  ای برگزار می شود و عنوانش هم شده نمایشگاه ، این ها هم وجهه نمایشگاه تخصصی را  زیر سوال برده اند، علاوه بر آن مردم هم فکر می کنند این ها مکانی برای خرید جنس ارزان هستند.

فدایی ادامه می دهد که ما سال پیش این قضیه را مطرح کردیم و سازمان صنعت معدن یک آیین نامه تخصصی برای این نمایشگاه ها تعریف کرد که در تاریخ 23بهمن سال 96 در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان مورد تصویب همه قرار گرفت. به گفته او این آیین نامه می گوید شرکت هایی که متقاضی برگزاری های متفرقه هستند درخواست خود را باید به سازمان صنعت معدن تجارت تحویل دهند و این سازمان درخواست را در کمیته نمایشگاهی مطرح کند،اگر مجوزی صادر شد نمایشگاه برگزار می شود و اولویت برگزاری هم در محل سایت است نه یخدان مویدی یا پارک مادر .

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق کرمان ادامه می دهد که بعضی ها از این عنوان های نمایشگاهی  سواستفاده می کنند و در عین حال سازمان های استان که معلوم نیست به دلیل عدم اطلاع و یا این که اطلاع دارند اما اهمیت نمی دهند، مجوز را به این عنوان ها  می دهند. او می گوید افرادی که قصد برگزاری جشنواره هایی اینچنینی دارند معمولا از شهری دیگر به کرمان ما می آیند و بازارچهای را با هر عنوانی برگزار می کنند که هیچ نفعی برای مردم ما ندارد و ما از اتاق اصناف گله داریم چون باید جدی تر به این موضوع ورود کند.

این مقام مسوول ادامه می دهد که این در حالی است که سایت با وجود فاصله ای که از شهر دارد نه تنها ضرری به اقتصاد نمی زند، کمک هم می کند ولی در سطح شهر هرجا که نگاه می کنی نمایشگاهی برگزار شده و جالب این جاست که هیچ کسی هم اعتراضی نمی کند و ضررش برای ماست که برای سایت این همه هزینه کردیم علاوه بر آن  حیثیت شهر هم زیر سوال می رود.

فدایی می گوید با توجه به این که آیین نامه در کارگروه توسعه صارات استان مصوب شده و علارغمی که این آیین نامه به همه  دستگاه ها ابلاغ شده اما باز هم بعضی ها  دنبال برگزاری نمایشگاه های متفرقه هستند، اگر الان فردی می آید و این آیین نامه را دور می زند، مسوولین باید فکری برای این موضوع داشته باشند. او ادامه می دهد که سازمان صنعت, معدن تجارت باید برای یک بار هم که شده خیلی محکم روی این قضیه بایستد و همان روز اول این نمایشگاه ها را ببندد و فرق نمی کند به کدام ارگان و سازمانی وابسته است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق کرمان در خصوص این که خودش عضو کمیته نمایشگاهی است  توضیح می دهد  که  ما به صورت رسمی عضو کمیته نمایشگاهی هستیم اما ما را برای جلسات دعوت نمی کنند، مثال می زنم در تقویم مصوب سال 97 کارگروه توسعه صادرات که در اختیار ما گذاشته نمایشگاهی با عنوان گل و گیاه داریم اما سازمان در حال حاضر یک مجوز دیگر با همین عنوان صادر کرده ، گرچه اصناف همیشه مخالف برگزاری نمایشگاه های غیر تخصصی در سطح شهر بوده اما در این مورد نمی دانم که چگونه با این قضیه موافقت کرده؟ او توضیح می دهد که ما  اصلا نمیدانیم کی کمیته نمایشگاهی تشکیل شده و یا کی مجوز دادند، ما اصلا نمی دانیم این مجری ها تایید شده هستند؟ فدایی می گوید انگار تمام نظارت ها روی شرکتی هایی است که رسمی بوده ولی آدم هایی که متفرقه اند و از این شهر برداشت می کنند و می روند هیچ نظارتی می شود.

برگزاری نمایشگاه غیر از سایت جنوب شرق لزومی ندارد

فدایی به کرمان نو می گوید من هیچی لزومی برای برگزاری نمایشگاه غیر از محیط سایت نمی بینم، او ادامه می دهد که این جز قوانین سازمان توسعه، معدن و تجارت ایران است که در برگزاری نمایشگاه خصوصی بحث فروش را نداریم و همان نمایشگاه گل و گیاه که فروش اتفاق می افتد یک نمایشگاه تخصصی است .

ما عادت کردیم تا اتفاق بدی نیفتد فکر چاره ای نکنیم

این مقام مسوول پیشنهاد می دهد که باید نظارتی وجود داشته باشد و به ما اعلام شود که سایت در طول ماه فضاهای خالی دارد که می توانیم در اختیار همه قرار دهیم ، در حال حاضر مردم این فضا را شناختند و با توجه به این که حداقل استاندارد های بین المللی در سایت را داریم بهتر است که  فضاهای متفرقه حذف شوند، یک مدت باب شده بود که نمایشگاه در یخدان مویدی برگزار می شد  که ازغلامرضا فرخی سرپرست جدید سازمان میراث فرهنگی  تشکر می کنم که این حرکت را ممنوع کرد ، این خودش علاوه بر این که لطمه به اقتصاد استان می زند یک فضای گردشگری را به فضای دیگری تغییر می دهد که در اصل بازار مکاره است  و هیچ نظارتی بر کیفیت برگزرای وجود ندارد و هرکسی می آید هر چی دلش می خواهد می فروشد.

امید فدایی می گوید نمایشگاه صنایع دستی که یک نمایشگاه تخصصی است که 2سال برگزار شده و حتی پیشنهاد دادیم که این نمایشگاه در نیمه اول سال هم برگزار شود ، این که خود سازمان تصمیمی بگیرد ما دخالتی نمیکنیم زیرا شاید این سازمان بخواهد این نمایشگاه را به صورت ورک شاپ برگزار کند و ما هم موافقیم ولی برگزاری نمایشگاه در اشل بزرگتر همیشه نیاز به یک مکان استاندارد دارد و ما آمادگی داریم و همکاری هم می کنیم . به گفته او صنعت نمایشگاه یک صنعت تاثیر گذار است و اگر به صورت تخصصی برگزار شود اثرات اقتصادی بسیار زیادی را برای استان به ارمغان می آورد.

در آخر مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق کرمان  گفت که هفته آینده  نمایشگاه معدن را در برنامه داریم که یک نمایشگاه معتبر کشوری است که به صورت بین المللی و تخصصی برگزار می شود و با حضور شرکت های بزرگ خارجی و داخلی در استان  است که باعث می شود که هتل ها درگیر شوند و یا صنایع دستی فروش بهتری پبدا کند او ادامه می دهد که این نمایشگاه عواید اقتصادی زیادی برای شهر دارد وبرعکس نمایشگاه های تخصصی، باعث متضرر شدن اصناف هم میشوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18223
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.