سال سخت بی آب در انتظار کشاورزان و مردم

کرمان با 22 میلی متر بارندگی تا پانزدهم فروردین بدترین شرایط بارندگی کشور را در سال آبی جاری به خود اختصاص داده است.

نماینده مردم شهرستانهای کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی گفته است که  استان کرمان با میانگین 22 میلیمتر بارندگی تا پانزدهم فروردین بدترین شرایط بارندگی کشور را در سال آبی جاری به خود اختصاص داده است. وی ادامه میدهد که مردم و مسئولان باید این آمادگی را داشته باشند که تا دشوارترین سال کم آبی را پشت سر بگذاریم حتی اگر طی 2ماه باقی مانده فصل بهار اتفاق خاصی هم بیفتد.
به گفته این مقام مسئول در سال جاری آبی تا نیمه دوم فروردین طبق گزارشهای رسمی رسیده از هواشناسی کشور بدترین و کم بارش ترین سال آبی را در نیم‌قرن گذشته پشت سر می گذاریم.
ایرنا به نقل از حسین امیر خامکانی  نوشته است که  فشار خشکسالی ها و کم آبی های چند سال گذشته هم به این کم بارشی امسال افزوده می شود و سال سختی را بر همه اقشار بخصوص حوزه کشاورزی تحمیل می کند.
آن طور که خامکانی می گوید استان کرمان با میانگین 22 میلیمتر بارندگی تا پانزدهم فروردین بدترین شرایط بارندگی کشور را در سال آبی جاری به خود اختصاص داده است.وی ادامه داد: در کل استان نیز نسبت به بلندمدت 81 درصد و نسبت به سال زراعی گذشته 83 درصد کاهش بارندگی داشته ایم که این یعنی بحران کامل همچنین با توجه به اینکه آب شرب مردم از اعماق زمین بالا می‌آید و سال‌هاست بیلان منفی دارد این هم نیز به معنی شدت بحران است.
خامکانی
می گوید: در شهرستان‌های استان نیز کاهش بارندگی ها نسبت به سال قبل آبی از 64 درصد به بالاست به میزانی که در شهرستان راور 64 درصد، کوهبنان 69 درصد، کرمان 80 درصد، زرند 81 درصد، بافت 82 درصد و بدترین شرایط را منوجان و کهنوج با 92 درصد کاهش بارندگی دارند.  وی اضافه کرد: نسبت به بلند مدت نیز کاهش بارندگی‌ها در استان به میزان 67 درصد در بردسیر، 83 درصد در کوهبنان، 83 درصد در کرمان است و بدترین شرایط را شهرستان زرند با 88درصد کاهش بارندگی دارد.
نماینده مردم زرند و کوهبنان با اشاره به اینکه در سال قبل که وضع بهتر بود نیمی از شهر زرند در چند هفته دچار قطعی آب می‌شد گفته: امسال باید شرایط سخت تر از پارسال شود البته تمهیداتی از سه چهار ماه قبل برای رفع این مشکل زرند داشته‌ایم.
وی تاکید کرده که در این خصوص از اواخر پاییز و اوایل زمستان 96 نشست هایی را در وزارت نیرو در تهران در این خصوص داشته‌ایم و همچنین به صورت کتبی، شفاهی و تلفنی و پیوسته به مسئولان گوشزد کرده ایم و در واقع از دغدغه‌های اصلی من در چهار و پنج ماه گذشته بوده است.
این مقام مسئول گفت : همچنین نامه هایی را در روزهای آخر بهمن به وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت کشور ارسال کردیم و همچنین نیز به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی نامه نوشته و تقاضای نشست با آنان را داشته ایم .
رییس مجمع نمایندگان گفته است که  آنچه مهم است باید مردم و مسئولان دست به دست هم دهند تا امسال را بتوانیم بگذرانیم و منابع آبی در استان باید بیش از گذشته و جدی تر مدیریت شود.
به گفته او مردم خودشان مصرف آب خود را مدیریت و جیره‌بندی کنند چرا که هر یک لیتر آب در مصرف بهداشتی و کشاورزی کمتر مصرف شود کمکی به خودشان و فرزندانشان کرده اند.
خامکانی با تاکید بر اینکه مسئولان استانی و شهرستانی باید برای هر شهرستان برنامه مشخصی داشته باشند گفته: در مجمع نمایندگان استان کرمان در نامه 29 بهمن 96 به وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار کرمان تقاضای کارگروه خاص آب استان برای کاهش بارندگی داشته ایم.
وی بیان‌ کرد: رسانه های استان و ائمه جمعه و جماعات به طور مرتب و پیوسته گوشزد خواهند کرد و در واقع مردم باید این آمادگی را داشته باشند که هر لحظه ممکن است شیر آب را باز نمایند و با قطعی آبی مواجه شوند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان گفته
: مسئولان استانی و شهرستانی هم باید آمادگی این شرایط را داشته باشند تا حداقل مشکلی برای مردم پیش نیاید.
استان پهناور کرمان با اقلیم خشک این روزها بر اثر شدت خشکسالی و کم بارشی در وضعیت قرمز آبی قرار گرفته است و تابستان گرم و سوزان این استان هم به دلایل شرایط جغرافیایی و اقلیمی مزید بر علت شده است .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17179
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.