به بهانه روز جهانی کارگر| 81 هزار کارگر حقوق معوقه دارند

اعتماد آنلاین: امروز روز جهانی کارگر است، یعنی روز جهانی نیمی از نیروی شاغل ایرانی، روزی که هر سال مسئولان زیادی را به پای میز سخنرانی می‌آورد تا درمورد تلاش برای بهبود وضعیت کارگران صحبت کنند. اینکه انعکاس وعده‌هایی که حین این سخنرانی‌ها می‌دهند چقدر در زندگی کارگران دیده می‌شود موضوعی است که جای بررسی جدی دارد اما آنچه بد نیست به مناسبت این روز به آن پرداخته شود اتفاقاتی است که طی سال گذشته بر جمعیت کارگر کشور رفت.

813 مرگ و 1486 معلولیت ناشی از حوادث کار

در این مورد باید از آمارها کمک گرفت اما مسائل مربوط به کارگران هم مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر چندان وضعیت روشنی ندارند. با این وجود بنابر آمار رسانه‌های رسمی در 12 ماه سال 96 حداقل 813 کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار و نبود ایمنی در محیط کار کشته شده‌اند. علاوه بر این 1486 نفر هم با مصدومیت ناشی از حوادث کار رو به رو شده‌اند.

البته گفتن این نکته هم ضروری است که بخش بزرگی از حوادث ناشی از کار اصلاً به رسانه‌ها راه پیدا نمی‌کنند. اگر به حرف‌های مسئولان مراجعه کنیم می‌بینیم که عدد بزرگی در این مورد وجود دارد. داریوش پناهی‌زاده معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان تأمین اجتماعی، اخیراً گفته است: «سال گذشته بیش از 30 هزار کارگر دچار حادثه شدند و بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به دستان و انگشتان کارگران است. ایران درزمینه‌ رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه صد و دوم را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.»

بیش‌تر از 81 هزار کارگر معوقه مزدی دارند

سال 96 را می‌توان سال تجمعات اعتراضی کارگران نامید، تجمعاتی که برخی از آنها با برخورد تند نیروهای انتظامی مواجه شد،‌ به عنوان نمونه تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی. بسیاری از تجمعات هم به دستگیری و بازداشت کشید مانند تجمع کارگران مجتمع هفت‌تپه که بازتاب زیادی هم در رسانه‌ها داشت. در نهایت اگر بخواهیم نگاهی از جهت تعداد تجمعات کارگری به سال 96 بیندازیم، می‌بینیم که در مجموع خبر 495 تجمع کارگری به رسانه‌ها رسیده است. از مهم‌ترین تجمعات کارگری که بازتاب زیای در رسانه‌ها داشت، اعتراض کارگران هپکو و آذرآب در اراک، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز، کارگران صنایع نفت و گاز جنوب کشور، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی بودند.

همانطور که گفته شد، در سال 96 بسیاری از تجمعات کارگری با آرامش خاتمه نیافت بلکه بنابر آمارهایی که در رسانه‌ها منعکس شده است حداقل  81 کارگر و فعال کارگری در طول سال 96 بازداشت شده‌اند. مهم‌ترین این بازداشت‌ها را می‌توان بازداشت 34 نفر از کارگر مجتمع هفت تپه و بازداشت حداقل 10 نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز دانست.

توجه به میزان معوقات کارگران به خوبی می‌تواند دلیل تجمعات آنها را در طول سال 96 نشان بدهد.، بنابر اخبار رسمی حداقل 81 هزار و 530 کارگر بیشتر از 3 هزار و 286 ماه معوقات مزدی عقب‌افتاده دارند. البته این معوقات تا پیش از پایان سال 96 بیشتر از این مقدار بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17555
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.