سامانه کنترل سرعت‌های بحرانی در جاده‌های استان کرمان فعال شد

به گزارش کرمان‌نو، سرهنگ یوسف نجفی، فرمانده پلیس‌راه شمال استان کرمان امروز 25 اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح ویژه ترافیکی نوروزی پلیس راه با همکاری سایر سازمان‌هایی که در حوزه جاده، حمل‌ونقل و ترافیک مسوولیت دارند از جمله راهداری، اورژانس، هلال احمر و امداد خودروها امروز رسماً همزمان با اجرای رزمایش در کل کشور آغاز شد و تا پایان 17 فروردین 98 ادامه خواهد داشت.

نجفی با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه‌هایی که از سوی پلیس‌راه در طی این 21 روز اجرایی خواهد شد حضور پررنگ‌تر در جاده‌ها و استفاده از ظرفیت بخشداری و فرمانداری‌ها در جاده‌ها است، افزود: خدمت‌رسانی به مسافران و شهروندان در ایام نوروز، افزایش انضباط ترافیکی در ترددهای جاده‌ای، پیشگیری از حوادث رانندگی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات از دیگر اقدامات پلیس در این طرح است.

فرمانده پلیس‌راه شمال استان کرمان تاکید کرد: امیدواریم نتایج تمامی اقدامات این باشد که تعداد کمتری از هم‌استانی‌ها و هموطنان ما در طول سفرهای نوروزی دچار حادثه و آسیب شوند که این مستلزم همکاری رفتار مردم و رانندگان در کنار اقداماتی است که سازمان‌های مسوول انجام خواهند داد.

این مقام مسوول در ادامه صحبت‌های خود، تشریح کرد: در 11ماهه سال جاری در حوادث جاده‌‌های شمال و جنوب استان کرمان 743 نفر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال قبل چهار درصد کاهش داشته است.

نجفی با اشاره به اینکه آمار تردد در جاده‌های استان در سال جاری حدود 17 درصد افزایش داشته است که مسوولان راهداری 18 میلیون تردد را ثبت کرده‌اند، افزود: روند حوادث جاده‌ای کشور در 10ماهه سال جاری افزایشی بوده که خوشبختانه در استان کرمان حدود 4 درصد کاهش تلفات را داشته‌ایم.

فرمانده پلیس‌راه شمال استان کرمان با بیان اینکه در 11ماهه امسال 4 هزار و 862 نفر در حوادث جاده‌های استان کرمان مجروح شده‌اند که این میزان تقریبا برابر با مجروحان سال گذشته است، تصریح کرد: در نوروز 97 در جاده‌های استان کرمان در طی همان 20 روز، 67 نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده و 337 نفر مجروح شدند و این در حالی است که در طرح نوروزی امسال تمام تلاش‌مان این است که این تعداد کمتر شود ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سفرهای نوروزی افزایش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسوول در ادامه افزود: ایمنی تردد ناوگان عمومی بار و مسافر اعم از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و تریلی‌ها می‌تواند خیلی اثرگذار باشد و پلیس طرح ساماندهی و کنترل این دسته از وسائل نقلیه را از سه هفته قبل در پایانه‌های مسافربری را با همکاری راهداری استان آغاز کرده و در طی ایام نوروز نیز این دسته از وسائل در جاده‌ها به‌صورت ویژه کنترل می‌شوند.

فرمانده پلیس‌راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه برخورد قاطع و بدون اغماض با تخلفات حادثه‌ساز به مانند سال‌های گذشته در دستور کار پلیس خواهد بود به‌ویژه تخلف سرعت غیرمجاز در دستور کار پلیس است، تاکید کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که عامل اصلی حوادث جاده‌ای و عامل مهم تشدید شدت تصادفات تخلف سرعت غیرمجاز است و در این خصوص تمرکز پلیس روی تخلف سرعت کاملا ویژه خواهد بود در همین راستا از دوربین‌های سیار پلیس استفاده حداکثری خواهد شد.

نجفی در ادامه اظهار کرد: نزدیک به 100 دستگاه دوربین ثابت کنترل سرعت با پیگیری‌های اداره کل راهداری و پلیس راه استان در طول سال جاری در جاده‌های استان نصب شده که عمده محورهای اصلی استان تحت پوشش دوربین‌ها قرار گرفته و این قابلیت را دارد که هم سرعت لحظه‌ای و هم سرعت متوسط وسایل نقلیه را کنترل کنند.

وی افزود: برخی رانندگان به اشتباه تصور می‌کنند وقتی به دوربین نزدیک شوند باید سرعت‌شان را کاهش دهند و بعد از عبور از دوربین سرعت خود را افزایش دهند این درحالی است که این پیش‌بینی صورت گرفته که این دوربین‌ها بتوانند سرعت متوسط را محاسبه و ثبت ‌کنند که این بدان معناست اگر راننده‌ای زیر دوربین با سرعت مجاز حرکت کند اما بین دو تا دوربین سرعتش زیاد باشد این محاسبه انجام می‌شود و اعمال قانون توسط سامانه صورت خواهد گرفت.

این مقام مسوول تصریح کرد: بیشترین حوادث جاده‌ای استان کرمان از نوع واژگونی و خروج از جاده است که علت بیش از 50 درصد کل حوادث و علت بیش از 60 درصد حوادث فوتی عنوان شده و این واژگونی‌ها نیز ناشی از سرعت بالا، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است.

فرمانده پلیس راه استان کرمان در ادامه بیان کرد: حدود 60 درصد از تصادفات در محدوده 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. یعنی جایی که رانندگان فکر می‌کند به مقصد رسیده‌اند که افزایش حجم ترددها و عابران پیاده و موتورسیکلت‌ها، تداخل ترافیک جاده‌ای و شهری، عدم توجه و دقت لازم و‌… از دلایل این مساله است از این‌رو مهم است رانندگان در محدوده نزدیک شهرها دقت و توجه بیشتری داشته و رعایت کنند تا زمانی که به مقصد برسند.

نجفی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات طرح ترافیکی نوروز 98 به صورت ویژه کنترل‌های نامحسوس است، تشریح کرد: سامانه کنترل سرعت‌های بحرانی در استان کرمان فعال شده و خودروهایی که با سرعت بالا و خطرآفرین تردد می‌کنند، اطلاعات آنها به نزدیک ترین پاسگاه پلیس راه مسیر ارسال و این خودروها متوقف می‌شوند و ضمن اعمال قانون از ادامه حرکت آنها جلوگیری می‌شود.

نجفی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی طرح نوروزی 98 در جاده‌های استان کرمان اظهار کرد: در محور بندرعباس‌-‌حاجی آباد‌-‌سیرجان و بالعکس از ساعت 7 صبح تا 24 روزهای 14، 15 و 16 فروردین 98 تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت ممنوع است.

این مقام مسوول در ادامه افزود: در محور «راور‌-‌دیهوک» و برعکس از ساعت 7 صبح تا 22 روزهای 28 و 29 اسفندماه جاری و 14، 15 و 16 فروردین‌ماه تردد کامیون و تریلر ممنوع است و ممکن است با توجه به شرایط، محدودیت‌ها تغییر کند که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فرمانده پلیس راه استان کرمان با اشاره به اینکه در روز 13 فروردین 98 در چند محور محدودیت تردد وجود دارد، بیان کرد: در مسیر کرمان‌-‌شهداد تا روستای سیرچ از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر 13 فروردین تردد از کرمان به سمت سیرچ یک طرفه و از ساعت 16 همان روز تا 22 شب مسیر از سیرچ به سمت کرمان یک طرفه می‌شود.

نجفی افزود: از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر 13 فروردین تردد از کرمان به سمت کوهپایه یک‌طرفه و از ساعت 16 تا 22 تردد از کوهپایه به سمت کرمان یک‌طرفه است. همچنین در ساعات یاد شده صبح تردد از دارزین به سمت دهبکری یک طرفه و در ساعات بعدازظهر تردد از دهبکری به سمت دارزین یک طرفه خواهد بود.

این مقام مسوول در پایان تاکید کرد: در روز 13 فروردین‌ماه تردد کلیه وسائط نقلیه سنگین اعم از تریلر، کامیون و کامیونت به جز وسائل حامل مواد سوختی و مواد غذایی فاسدشدنی یا خودروهایی که از سوی پلیس راهور ناجا مجوز داشته باشند، ممنوع است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26113
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.