سایه حاشیه نشینی بر سر کرمان

راضیه زنگی آبادی_تیربرق هایی که از هرکدام بیشتر از صدسیم به خود آویز دارند، کوچه‌هایی که آسفالت نیستند، خانه هایی که بدون هیچ ابایی از ریخته شدن روی هم سوار شده اند، مردهایی که روی دو پا به جایی خیره نشسته اند و سیگار دود می‌کنند، زنانی که بچه هایشان را میان خاک در کوچه های بی سر و سامان رها کرده اند و جز به تمام شدن آن روز فکر نمی‌کنند، این ها ذره توصیفی از یک محله حاشیه نشین هم نیست، جایی که می تواند چندصد نفر را به راحتی به ویرانه خانه زندگی بفرستد.
کرمان از آن دست شهرهایی است که چند سالی است شبیه زن آبستن، محله های عجیب و غریب زایمان می‌کند، دلیلش هم مشخص است، فقر و خشکسالی، همان هایی که باعث می شود مردم شهر و روستا دیار خود را رها کنند و به هر شکل زندگی در حاشیه یک شهر تن بدهند گرچه هست خبرهایی از این که حاشیه نشینی شهر ما ضریب ناچیزی دارد اما هستند مسوولینی که نظر متفاوتی دارند و می گویند امروز سرعت حاشیه‌نشینی در شهر کرمان کم شده است اما اینگونه نیست که به‌طور کامل متوقف شده باشد. در جلسه کارگروه مقابله با حاشیه‌نشینی شهرستان کرمان علی‌بابایی فرماندار کرمان با اشاره به اینکه در شهرستان کرمان ۳۱ نقطه حاشیه‌نشینی شناسایی شده گفت: هزار و ۶۰۰ هکتار حوزه حاشیه‌نشینی شهر کرمان است و نزدیک ۵۰ هزار نفر در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند، بابایی با بیان اینکه دلایل حاشیه‌نشینی متعدد است که بعضا به دلیل خشکسالی‌ها اتفاق افتاده است افزود: در سال‌های گذشته در دو بخش جلوگیری از حاشیه‌نشینی و توانمندسازی حاشیه‌نشینان فعالیت کردیم. فرماندار کرمان اعلام کرد که برای مقابله با حاشیه‌نشینی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.
گرچه محمود رییسی بخشدار بخش مرکزی شهرستان کرمان در این جلسه اعلام کرد حاشیه‌نشینی در کرمان متوقف و به‌شدت از آن جلوگیری کرده ایم و به گفته او ضریب گسترش حاشیه‌نشینی در شهر کرمان بسیار ناچیز است. اما معاون دادستان کرمان نظر متفاوتی دارد و می گوید هر چند امروز سرعت حاشیه‌نشینی در شهر کرمان کم شده اما اینگونه نیست که به‌طور کامل متوقف شده باشد.محمد سلیمانی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از شهر کرمان موقوفه است و این مساله را از عوامل دامن‌زدن به معضل حاشیه‌نشینی در کرمان دانسته، گفت: از سال 90 تا 95 یک سوم پرونده‌های ارجاعی به دستگاه قضا مربوط به حاشیه‌نشینی و تصرفات عدوانی در حاشیه شهر کرمان بوده است. این مقام مسوول ضمن بیان اینکه تخریب حاشیه‌نشینی در کرمان همگون انجام نشده است افزود: میزان تخریبی که در یک منطقه حاشیه کرمان شده با سایر منطقه‌های حاشیه‌نشینی متفاوت است.به گفته او یکی از مشکلات جغرافیای شهر کرمان این است که از هر طرف که بخواهند می‌توانند ادامه دهند و مانند بعضی از استان‌ها در کنار کوه و رودخانه و دریا نیست که نتواند گسترده شده و ادامه پیدا کند، در شهر کرمان یک‌ سری سیاست‌های میراثی بر بافت قدیم شهر کرمان حاکم است که باید بازنگری شود. معاون دادستان کرمان با بیان اینکه اصلاح نقشه جامع شهر کرمان ضرورت دارد و باید در اسرع وقت فکری برای مرکز شهر کرمان بشود گفت: مرکز شهر کرمان خالی از سکنه است و هیچ اطلاعی نداریم که چه کسانی در این خانه‌های غیر قابل سکونت زندگی می‌کنند.
دوبرابر شدن جمعیت حاشیه نشینی طی ده سال
آنطور که پیام ما نوشته جمعیت حاشیه‌نشین ایران در 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
اسفند سال 1387 بود که مجیدروستا مدیر کل دبیر خانه ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور از زندگی هفت میلیون ایرانی در حاشیه شهرها خبر داد. اخیرا اما فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۹ میلیون جمعیت حاشیه نشین و حدود ۳۰۰۰ منطقه حاشیه‌ای در کشور خبر داده است. افزایش 12 میلیونی جمعیت حاشیه‌نشینان در ایران در حالی رخ داده که برخی کارشناسان در سال 87 هشدار داده بودند که «به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و خشکسالی، تعداد حاشیه نشینان در حال افزایش است و این نگرانی وجود دارد که آمار این افراد در مدتی کوتاه دو برابر شود.» حالا نه تنها این حرف به واقعیت تبدیل شده که جمعیت کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند نسبت به سال 87، از دو برابر هم بیشتر شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19098
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.