سهل‌انگاری بلای جان مراتع و جنگل‌های استان

استان کرمان یکی از استان های بسیار خشک کشور محسوب می شود. بیش از ۳۰درصد از اراضی استان بیابانی است اما استان ما مراتع و جنگلهای بکر و دست نخورده زیادی هم دارد که متاسفانه به دفعات مکرر و به دلایل اغلب انسانی و گاهی طبیعی دچار تخریب و آتش سوزی می شود. به نحوی که از ابتدای سال جاری تا کنون حریق بخش وسیعی از جنگلها و مراتع استان را به نابودی کشانده و به اصلی ترین تهدید برای منابع طبیعی استان تبدیل شده است. روز گذشته نخلستان های ریگان بر اثر دمای بالای هوا دچار آتش سوزی شد و ۴۰ نخل در آتش سوخت. همچنین در هفته اول تیر حدود ۱۰۰هکتار از اراضی شهرستان های بافت، سیرجان، بم و بردسیر به دلایل سهل‌انگاری گردشگران طعمه حریق شد و موارد دیگری که از ابتدای امسال تا کنون شاهد آن بودیم. برای بررسی این موضوع و آمار دقیق این آتش سوزی ها با جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان به گفت و گو پرداختم.
ابوالقاسم حاتمی این وضعیت را نگران کننده ارزیابی می کند و می گوید که از ابتدای امسال تا کنون ۳۴

photo 2017 07 10 15 49 41
ابوالقاسم حاتمی جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان

مورد آتش سوزی داشتیم و به حدود ۲۷۵ هکتار از اراضی بکر و دست نخورده جنگلی و مرتعی خسارت زیادی وارد شده است که در صورت ادامه یافتن این شرایط باید شاهد فاجعه ای بی سابقه در جنگلها و مراتع استان باشیم.
حاتمی علت قریب ۹۵ درصد حریق های رخ داده را عامل انسانی می داند و به بی احتیاطی گردشگران ، چوپانان و آهالی روستا ها در وقوع حریق های اخیر در استان اشاره می کند.
به گفته جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان بارش های مناسب امسال سبب رویش گیاهان‌ علفی یکساله و درنتیجه انبوهی پوشش گیاهی شده است که این موضوع موجب بحرانی تر شدن شرایط برای وقوع حریق در منابع طبیعی استان شده است.
از وی در خصوص تدابیر اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با این مشکل پرسیدم او گفت که با توجه به پیشبینی هایی که در خصوص بحرانی بودن عرصه های منابع طبیعی استان از نظر وقوع حریق می شد تدابیری اندیشیده شد از جمله بکار گیری دید بان های پیشگیری و اطفاء حریق، خرید ادوات اطفاء حریق و تجهیز تشکل های مردمی پیشگیری و اطفاء حریق.
حاتمی مشکلات یگان حفاظت منابع طبیعی استان را در امر پیشگیری و اطفاء حریق کمبود نیرو ، امکانات و تخصیص اعتبارات دانست و اظهار داشت که تعداد نیروهای یگان حفاظت برای حراست از عرصه های منابع طبیعی بسیار پایین تر از استاندارد های تعیین شده ازسوی سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور بوده و مشکل تخصیص اعتبار نیز در تامین امکانات اطفای حریق تاثیر گذاشته است.
او می گوید که از جمله راهکارهایی که اداره کل منابع طبیعی برای محافظت از مراتع و جنگلهای استان به کار گرفته کمک گرفتن از مردم است. در سال ۹۴ طرح تشکل های مردمی پیشگیری و اطفای حریق توسط این اداره ارائه و از توان حدود ۶۵۰ نفر عضو در قالب ۴۴ اکیپ استفاده شد. این اکیپ ها به ادوات اولیه اطفاء مجهز و در مناطق بحرانی و گردشگری استان مستقر شدند.
حاتمی ازعموم مردم استان به ویژه بومیان حاضر در عرصه های منابع طبیعی تقاضا کرد ، در صورت تمایل با حضور در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها به عضویت این تشکل ها در آیند.
وی از مردم طبیعت دوست استان خواست در صورت مشاهده هرگونه عامل تخریب منابع طبیعی اعم از تخریب و تصرف، آتش سوزی، برداشت غیر مجاز محصولات فرعی و …… با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس حاصل و اطلاع رسانی نمایند.
با توجه به شرایط مراتع و جنگلهای استان و نکاتی که مورد اشاره قرار گرفت ضرورت برخورد مسئولانه تر با طبیعت به شدت احساس می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12040
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.