سه شنبه وضعیت حق التدریسی ها مشخص می شود

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این خبر را داد.

زاهدی گفت که در نشست روز سه شنبه کمیسیون آموزش، با تصویب طرح تعیین تکلیف این نیروها، دغدغه این بخش از جامعه فرهنگی را برطرف می کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از تلاش برای حذف طرح استخدام حق التدریسی ها ابراز نگرانی کرد و گفت که تمام تلاش خود را می کنیم تا نتوانند از اجرای این طرح سر باز زنند. زاهدی درحالی از بررسی وضعیت حق التدریسی ها در نشست پس فردای کمیسیون متبوع خود خبر داده که قصه تعیین تکلیف وضعیت آن ها سر درازی دارد.

 یک قانون و چند اصلاح

ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی (به موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف به جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد و از سوی آموزش و پرورش به اجرا درآمد) اگرچه در سال ۸۸ تصویب شد اما مرداد ماه ۹۴ و شهریورماه ۹۵ دو اصلاحیه بر آن خورد. اصلاحیه هایی که بر جذب مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به عنوان نیروی حق التدریس بدون الزام استخدامی اشاره می کرد. این دو اصلاحیه هم گره از کار حق التدریسی ها باز نکرد.

خبرگزاری ایلنا در این خصوص گزارش داد که براساس دو مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ یکی در مجلس نهم و سال ۹۴ و دیگری در مجلس دهم و سال ۹۵، مقرر شد تعدادی از نیروها مثل “پیش دبستانی‌ها” و بخشی از “خرید خدمتی‌ها” که به انحای مختلف مرتبط با آموزش و پرورش اما بلاتکلیف بودند، تعیین‌تکلیف شوند.

بر همین اساس ابتدا در سال ۹۴، قانون، دولت را مکلّف کرد که تعدادی از این افراد را به شکل حق‌التدریس مشغول به خدمت کنند، اما از سال ۹۴ تا ۹۵ نیز عده‌ای از همان معترضان قبلی اعلام کردند که آموزش و پرورش آنها را به دلایلی از جمله غیرمرتبط‌بودن، مشغول به خدمت نکرده است.

این اعتراض ها ادامه داشت تا اینکه فروردین امسال نمایندگان مجلس یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی» را تصویب کردند.

بر این اساس در صورت موافقت مجلس، دولت مکلف می‌شود حداکثر ظرف مدت یک‌ سال کلیه نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون و همچنین آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی «بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی» به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.

براساس اعلام آموزش و پرورش شمار مشمولان تبصره ماده ۱۷، (ماده ای که بر جذب حق التدریسی‌ها تاکید دارد) بالغ بر ۴۰ هزار نفر نیروی پیش دبستانی بود که از این تعداد ۲۲ هزار نفر قبلاً به صورت حق‌التدریس جذب شدند، حالا با توجه به طرح یک فوریتی مجلس، این افراد باید بدون هیچ آزمونی استخدام شوند.

 انتقاد آموزش و پرورش

آموزش و پرورش با اصلاحیه آخر چندان موافق نیست. چهاربند، رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش از قانون یادشده انتقاد می‌کند و به ایسنا می گوید همه افرادی که قرار است وارد آموزش و پرورش شوند باید در آزمون استخدامی شرکت کنند و نباید تفاوتی برای افراد قائل شد.

وی بر ضرورت شرکت این افراد در آزمون استخدامی تاکید می کند و می گوید که استخدام بدون آزمون استخدامی مغایرت‌هایی با قانون اساسی و برنامه ششم توسعه و عدالت استخدامی دارد. در طرف مقابل نمایندگان موافق این طرح می گویند که معلمان حق‌التدریسی نیازمند حمایت بیشتر هستند چرا که مشکلات معیشتی زیادی دارند.

تجمع در مقابل دفتر زاهدی

روابط عمومی دفتر محمد مهدی زاهدی خبر داد که جمعی از آموزشیاران، مربیان پیش دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی و پرورشی استان های یزد، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و شهرستان ها و مناطق استان کرمان روز جمعه در محل دفتر ارتباطات مردمی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و با اعتراض به عدم اجرای ماده 17 قانون تعیین و تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی خواستار اجرای این قانون شدند. زاهدی هم به آن ها وعده داد که به زودی مشکل این نیروها حل شود. به گفته او مشکلات بسیاری در مسیر اجرای این قانون وجود دارد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12339
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.