سوتغذیه از سر فقر یا بدی تغذیه | کرمان رتبه اول در کوتاهی قد

راضیه زنگی آبادی _ سوتغذیه در کرمان دلایل مختلفی دارد، مسولان ذی ربط به دنبال پیشگیری و درمان سوتغذیه و توزیع سبدهای غذایی به ویژه در نقاط حاشیه برای کاهش این بیماری هستند.

این طور که مسوول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان توضیح می‌دهد: آماری از کودکانی که در استان کرمان دچار سوتغذیه هستند در دست نداریم زیرا هر ده سال یک بار این کار انجام می‌ شود.

بهاره‌غیاثی می‌گوید در مهر و آبان امسال یک بررسی مصرف مواد‌غذایی در دستور‌کار قرار‌گرفته که احتمالا آنتروپمتری(ارزیابی بدن‌‌سنجی) در آن صورت بگیرد.
غیاثی از عوامل موثر در ایجاد سوتغذیه هم می‌گوید: این گرفتاری می‌تواند در بچه‌ای که بلافاصله بعد از تولد کودک اول به دنیا آمده، دیده شود، او همچنین به تعداد افراد و وضعیت اقتصادی خانوار اشاره کرد و گفت: کمبودآگاهی‌های تغذیه‌ای و وضعیت تغذیه خانواده به طور مثال لاغر بودن والدین روی کودک تاثیر دارد.
این مقام مسوول تصریح کرد: همیشه لاغری وجه نمایش سوتغذیه نیست بلکه افزایش وزن هم در این مجموعه قرارمی‌گیرد و در اصل بدی تغذیه، بحث سوتغذیه را مطرح می‌کند.
به گفته او در حال حاضر افزایش قیمت محصولات مواد غذایی نیز سبب شده است خانواده ها از خرید برخی مواد خوراکی خودداری کنند که عامل مهم در ایجاد سوتغذیه است.

کرمان رتبه اول در کم‌وزنی و رتبه دوم در کوتاه ‌قدی

به گفته غیاثی کرمان جز استان های ناامن غذایی به حساب می ‌آید و درکم وزنی و کوتاه قدی رتبه های اول و دوم را به ترتیب به خود اختصاص داده است، او توضیح می‌دهد: سوتغذیه طولانی مدت(لاغری) باعث کوتاهی قد می‌شود.
این مقام مسوول در خصوص حمایت انجام شده در راستای پیشگیری و درمان بیماری سوتغذیه می‌گوید: برنامه مکمل یار برای نوزادان در هنگام تولد در مراکز بهداشت درحال انجام است و فرقی ندارد که سوتغذیه داشته‌باشند یا نه، به این صورت که مولتی‌ویتامین، آهن و در صورت بودجه «روی»به کودک داده می‌شود و برای کودکان 3تا6سال وعده غذایی گرم در روستا مهدها و مهدهای حاشیه شهر به مدت 120روز به کودک توزیع می‌شود.

او ادامه می‌دهد برای کودکانی که به سوتغذیه دچار هستند، کمیته امداد با همکاری علوم پزشکی در بخش حمایتی ،آگاه رسانی و مراقبت، سبد غذایی را تهیه کرده که حدود 120هزار تومان است را در اختیار کودکان دچار سوتغذیه در خانواده‌های فقیر تا پنج سال می‌دهد. همچنین بنیاد علوی برای مادران باردار و شیرده که سوتغذیه داشته باشند به مدت 12ماه یعنی تا آخر شیردهی، سبد غذایی در حد 300هزار تومان لحاظ کرده است. او در ادامه گفت: اگر يک خانواده شش نفري بیشتر از دو بچه که مشکل سوتغذیه دارند، داشته باشند، دوسبد فقط می‌توانند دریافت کنند.
غیاثی راه تشخیص این بیماری را با بررسی های آنتروپمتری، يعني اندازه گيري قد،وزن و دورسر اعلام کرد به این صورت که مشخصات کودک را درسامانه ثبت تا در وزن گیری های متوالی سوتغذيه تشخیص داده شود.
او تاکيد مي کند همه جا مشکلات تغذيه‌ای هست و در حاشيه نشيني کرمان هم زياد ديده شده، اما در جنوب کرمان تعدادش به دلیل فقر فرهنگی و مالی بيشتر است.

سوتغذیه در جنوب وجود ندارد

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي جیرفت اما در خصوص تعداد زياد افراد دچارسوتغذيه درجنوب کرمان نظر ديگري دارد و مي‌گويد من اين موضوع را اصلا تاييد نمي کنم.
علی سالاری دليل خود را نبود پایه علمی و نبود تحقيقات ميدانی در ميان مردم در خصوص اين بيماری معرفی‌ می‌کند.
سالاری مي گويد: اين که کشاورزی و وضع اقتصادی جنوب اوضاع خوبي ندارد، دليل نمي شود که بگوييم سوتغذيه در جنوب زياد است.

او معتقد است که در سال‌هاي گذشته آماري نبوده که به ما نشان دهد در حال حاضر اين تعداد بالا يا پايين رفته است.
به گفته او نه از وزارت خانه و نه حتي از دانشگاه جیرفت آماري از تعداد افراد مبتلا به سوتغذيه در جنوب تحویل گرفته نشده است.

سالاری ادامه می‌دهد: اين که همیشه می‌گویند در جنوب افراد دچارسوتغذیه زیاد هستند براي ما جنوبي ها توهين به حساب می‌شود،خوشبختانه ما تا به الان به دليل سو تغذيه، بیماری نداشته‌ایم که بخواهيم درمان کنيم.

سوتغذیه در جنوب حقیقتی غیرقابل انکار

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم معتقداست که برنامه آماری در خصوص سوتغذیه وجود ندارد اما می‌گوید نمی توان این حقیقت را منکر شد که سوتغذیه در جنوب کرمان وجود ندارد،حتی با وضع اقتصادی کشور نمی توان گفت برنامه تغذیه به صورت کامل در در همه کشور در حال اجراست.
احمد حمزه به همشهری توضیح می‌دهد: دانش درست تغذیه درجنوب کرمان وجود ندارد حتی اگر بگوییم این مورد هم هست، وضعیت اقتصادی و دسترسی نداشتن مردم به همه مواد غذایی اعم از گوشت و میوه را نمی توان نادیده گرفت.
نمانیده مردم کهنوج می‌گوید: باید دو وجه سوتغذیه را در نظر گرفت هم چاقی هم لاغری، اما در شهرستان‌های جنوبی کم می توان فردی را پیدا کرد که چاق باشد و لاغر بودن مردم نشانه ای است براین که مردم تغذیه به طور اصولی ندارند و اولین قشر زنان باردار و کودکان هستند که درگیر می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان کرمان گفت: طی شش ماهه نخست امسال بیش از 2 میلیارد تومان برای رفع سوءتغذیه
کودکان کرمانی هزینه شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ناصر شیبانی با اشاره به اینکه ۳۱ هزار کودک زیر 5 سال مبتلا به سوءتغذیه در استان کرمان شناسایی
شده اند، گفت: ۱۶ هزار و ۱۲۶ نفر از این کودکان در شش ماهه نخست امسال از خدمات طرح همسفره بهره مند شدند.
وی با بیان اینکه 2 میلیارد و ۹۲۶ میلیون تومان در شش ماهه نخست امسال برای رفع سوءتغذیه کودکان زیر 5 سال در استان کرمان هزینه
شده است، افزود: این کمک هزینه در قالب سبد غذایی به خانوارهای این کودکان به منظور بهبود وضعیت جسمانی و سلامتی آنها اختصاص
داده شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان کرمان با بیان اینکه سبدهای غذایی در دوره زمانی معین به کودکان دچار
سوءتغذیه ارائه می شود، گفت: پس از بهبودی کامل کودکان، افراد دیگری که با مشکل سوءتغذیه مواجه هستند جایگزین کودکان بهبودیافته
می شوند تا با توزیع سبد غذایی مشکل سوءتغذیه آنها نیز برطرف شود. / همشهری

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20503
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.