شروع خوب سال آبی در کرمان| افزایش 50 درصدی بارش نسبت به میانگین بلندمدت

از یک مهر هر سال تا 31 شهریور سال بعد را سال آبی می‌گویند.

سال آبی گذشته یکی از بدترین سال‌های آبی بود که استان کرمان در 50 سال گذشته تجربه کرد.

در این سال متوسط بارش در استان کرمان 45.6 میلی‌متر بود که 88 میلی‌متر از میانگین بلندمدت و 97.6 میلی‌متر از سال آبی 95-96 کمتر بود.

در این سال آبی تنها سیستان و بلوچستان با میانگین 29.5 میلی‌متر وضع بدتری از کرمان داشت.

هرچقدر سال آبی گذشته بد بود، سال آبی جاری به نظر خوب می‌آید. هرچند که هنوز در روزهای ابتدایی سال آبی 97-98 هستیم اما گزارش سازمان هواشناسی از میزان بارش در بازه زمانی یک مهر تا 25 مهر امسال نشان می‌دهد وضعیت بارش در استان کرمان به‌مراتب از سال گذشته و از میانگین بلندمدت بهتر است.

در این 25 روز متوسط بارش در استان کرمان 1.8 میلی‌متر بوده. این میزان از میانگین بلندمدت 0.6 بیشتر است. همچنین در بازه زمانی مشابه در سال گذشته میزان بارش در استان کرمان صفر بوده است. البته اگرچه اوضاع نسبت به سال گذشته بهتر شده اما کرمان همچنان جزو استان‌های کم بارش کشور (پنجمین استان کم بارش) به‌حساب می‌آید.

در همین حال آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که تمامی شهرستان‌های استان کرمان دست‌کم یک‌بار بارش را در پاییز امسال تجربه کرده‌اند.

کمترین میزان بارش مربوط به شهرستان‌های فهرج و کوهبنان با 0.1 و ریگان و راور با 0.2 میلی‌متر و بیشترین میزان بارش مربوط به فاریاب با 7.4، عنبرآباد با 5.4، جیرفت با 5.2 و ارزوییه با 5.1 میلی‌متر بوده است.

آن‌طور که حمیده حبیبی، رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان به «کرمان نو» می‌گوید «اگرچه در ابتدای سال آبی جاری شهرستان‌های جنوبی کرمان در صدر جدول بارش قرار دارند اما این روند در سه ماه آینده معکوس می‌شود.»

به گفته او نقشه‌های بلندمدت (سه ماه آینده) نشان می‌دهد میزان بارش در جنوب کرمان از حد معمول «کمتر» خواهد بود. در دیگر مناطق استان اما بارش در حد معمول پیش‌بینی می‌شود.

سال سخت بی آب در انتظار کشاورزان و مردم

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20587
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.