شهردار در شهرهای استان کرمان چگونه انتخاب میشود؟

 این روزها بحث انتخاب اعضای کابینه موضوع داغی‌ست، همچنین در بعد کوچکتر در شهرهای مختلف بحث انتخاب شهردار هم از جمله مباحث مهم محلی محسوب میشود. در مورد تهران انتخاب شهردار تهران یکی از مباحث اصلی این روزهای کشور است. رئیس سنی شورای شهر تهران روند انتخاب شهردار  را در خردادماه بدین صورت اعلام کرده (البته برخی از این روند تاکنون انجام شده) :

 بگفته مرتضی الویری مقرر شده تا ۳۱ خرداد ماه هر کدام از اعضا سه نفر را به عنوان نامزد به شورای شهر معرفی کنند. هر نامزد برای آنکه وارد مرحله بعد شود باید حداقل رای پنج نفر از اعضا را داشته باشد. این رای گیری تا اوایل تیرماه ادامه خواهد یافت و لیست مرحله دوم تا سوم تیر مشخص می‌شود.

او افزود: در مرحله بعد به یک لیست پنج نفره خواهیم رسید و این پنج نفرموظفند تا چهارم تیرماه تفاهم نامه یا میثاق‌نامه‌ای را که توسط اعضای شورا تنظیم شده، امضا کنند. نامزدها تا ۲۰ تیرماه فرصت دارند برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه دهند. این برنامه‌ها به مدت یک هفته توسط نامزدها در جلسه شورای شهرمطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ۲۸ تیرماه رای گیری خواهد شد و تعداد نامزدها از پنج نفر به دو نفر می‌رسد.

الویری بااشاره به اینکه شورای پنجم تلاش می‌کند تا پیش از آغاز شورا به نامزد نهایی خود دست پیدا کند، ادامه داد: در مرحله بعد قصد داریم تا هفته اول مرداد به نامزد نهایی دست پیدا کنیم. البته دو نامزد در اولین جلسه رسمی شورای شهر حضور خواهند یافت تا برنامه‌های خود را ارائه داده و رای گیری در جلسه علنی شورا صورت خواهد گرفت.

اما در شهرستانهای استان کرمان منتخبین شورا چگونه شهردار شهرشان را انتخاب می کنند؟ «کرمان نو» در سلسله گزارشهایی این سوال را با منتخبین شوراها در میان گذاشت، در گزارش دیروز منتخبین شورای شهر کرمان از نحوه انتخاب شهردار کرمان گفتند.

در این گزارش برخی منتخبین شورای شهر بم و جیرفت از نحوه انتخاب شهردار شهرشان می‌گویند:

جهان‌پور عضو شورای شهر بم می‌گوید«. تعدادی کاندیدا برای پست شهرداری انتخاب می کنیم از آنها برنامه مدون به صورت کوتاه مدت و بلند مدت می خواهیم. دنبال فردی مدیر، فارغ از گرایش سیاسی هستیم»

ولندیاری دیگر عضو منتخب شورای شهر بم نیز گفت «در جلسات غیر رسمی در مورد گزینه های مختلفی صحبتهای داشتیم. در مرحله اول از لیست ۳۰ نفره تعدادی رد شدند. در حال بررسی هستیم شاید کسی به لیست اضافه شود. پس از مشخص شدن گزینه های نهایی با بررسی رزومه و شنیدن برنامه ها رای گیری را انجام خواهیم داد.»

 مشایخی عضو منتخب شورای شهر جیرفت گفت: هنوز هیچگونه نشستی نداشتیم. بنظر منتخبین شورا برگزاری چنین نشستی تاکنون ضرورتی نداشته، اما در مراسمهای مختلف همه منتخبین بر توانایی فرد و عدم توجه به جهتگیری سیاسی فرد منتخب شورا تاکید داشتند. وی افزود جیرفت شهر مهمی‌ست. ما نیاز به یک شهردار برنامه محور داریم.

بنظر می رسد اگر در شهرستانها نیز چون تهران برنامه مشخصی برای انتخاب شهردار وجود داشته باشد. مردم بهتر با عملکرد منتخبین‌شان در شورای شهر آشنا خواهند شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13048
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.