نمایشگاه توانمندی‌ نابینایان کرمانی چشم انتظار بازدیدکننده

مجتبی پورحبیبی- ۱۲ تا شانزدهم آذرماه بمناسبت روز جهانی معلولین در محل نگارخانه کوثر، نمایشگاهی از آثار و توانمندی های نابینایان استان کرمان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، مدیر فرهنگسرای کوثر به همراه مدیرعامل و مدیر مرکز آموزشی انجمن نابینایان و معاون آموزش و پرورش استثنایی استان در حال برگزاری است.

مریم سفیدگرزاده، فعال حقوق نابینایان، مدیر اجرایی و برنامه ریز برگزاری این نمایشگاه در گفتگو با کرمان‌نو هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد انگیزه و تشویق نابینایان دانست تا با اعتماد به نفس بالاتری در اجتماع حضور یابند و بتوانند با تکیه بر توانمندی های خود این جمله را که زندگی باور می خواهد آن هم از جنس امید را به واقعیت برسانند و یکصدا بگویند «آری ما می توانیم ، ما را باور کنید و توانایی هایمان را فریاد بزنید».

این فعال حقوق نابینایان با اشاره به مسائل و مشکلات این قشر از جامعه گفت: هدف دیگر ما از برپایی این گونه نمایشگاه ها کمک به اشتغال و عدم وابستگی مالی نابینایان و مستقل بودن آنان است. وی در خصوص استقبال مردم، نهادها و مسوولان از نمایشگاه گفت: در روز افتتاحیه اقای جوشایی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، سعیدی رئیس آموزش و پرورش استثنائی و  عالم زاده شهردار محترم  کرمان در نمایشگاه حضور یافتند. اسدی معاونت بهزیستی و خانم موسی پور مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز از نمایشگاه بازدید کردند.

سفیدگرزاده با اشاره به قول هایی که شهرداری به نابینایان داده است گفت: «پس از بازدید عالم زاده، شهردار  کرمان از نمایشگاه، ایشان قول هایی را به نابینایان دادند. اینکه قرار است کارگاهی ایجاد شود و در آن کارگاه نابینایان عزیز بر اساس توانمندی‌هایشان در ساخت تابلوفرش و قالی بافی فعالیت کنند. به اعتقاد من اینها همه برای عزیزان روشن دل می تواند امید و انگیزه باشد.»

سفیدگرزاده در ادامه افزود: «مردم هم استقبال نسبتاً خوبی از نمایشگاه داشتند. با توجه به اطلاع‌رسانی هایی که در شبکه های مجازی داشتیم و همین طور چاپ بنرها و اطلاعیه های سطح شهر سعی کردیم از مردم دعوت کنیم و جای بسی خوشحالی برای ما داشت که در سالن فرهنگسرا، تئاتر دارد برگزار می شود و این شاید خودش نکته مثبتی برای ما بود که همزمان و در کنار روی صحنه رفتن تئاتر، مردم اطلاع کسب کردند و برای بازدید به نمایشگاه می آمدند.»

سفیدگرزاده در خصوص برنامه های بعدی انجمن اضافه کرد:«روز جمعه بیست و سوم آذرماه همزمان با روز جهانی کوهستان در جنگل پردیسان قائم نمایشگاهی برگزار می‌شود. در یکی از غرفه ها نابینایان می توانند بسیاری از آثار، مستندات و توانمندی هایشان را به نمایش بگذارند و در این خصوص در کنار ورزشکاران و کوهنوردان حضور یابند و آنجا شناسانده شوند و در مورد عصای سفیدشان صحبت کنند و تلاش کنند رابطه تنگاتنگی با قشرهای مختلف مردم داشته باشند.»وی افزود: «مکاتباتی با دیگر نهادها داشته‌ایم و از آنها درخواست کرده‌ایم هر جا جشن و نمایشگاهی برگزار می‌شود متقابلاً از عزیزان نابینا هم دعوت صورت گیرد تا بتوانند در قالب گروه سرود، گروه دف و یا دیگر مواردی که توانایی دارند، حضور یابند.»

مدیر کل کتابخانه‌های استان کرمان:ارائه خدمات رایگان کتابخانه‌ها به نابینایان

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21588
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.