فاجعه آبی در راه است| احتمال خشکیدگی تمامی چشمه‌ها و قنوات روستاهای کرمان در تابستان

علی رشیدی، مدیرعامل آبفار کرمان از احتمال وقوع فاجعه آبی در تابستان سال جاری خبر داده است.

او صبح امروز در جلسه مدیریت بحران استان کرمان گفته

پیش‌بینی می‌شود تمامی چشمه‌ها، قنوات و آب‌های سطحی روستاهای استان در تابستان به کلی خشک شوند.

به گفته او 849 روستای استان کرمان با کمبود شدید آب مواجه هستند و و ۷۷۳ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند.

رشیدی همچنین گفته ۲۰۱ حلقه از چاه های آب آشامیدنی از مجموع ۶۲۵ حلقه چاه در کرمان با کمبود شدید آب مواجه هستند و تا خردادماه بیشتر دوام نمی‌آورند.

کاهش چشمگیر ورودی سدها

در حالی که در سال آبی جاری تاکنون (مهر 96 تا 17 اردیبهشت 97) ورودی سدهای استان کرمان 111 میلیون مترمکعب بوده که در همین بازه زمانی در سال آبی گذشته ورودی سدها یک میلیارد و ۲۸۲ میلیون مترمتکعب بوده است.

این موضوع را علی عربپور، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفته و ادامه داده که در سال آبی گذشته (مهرماه ۹۵ تا مهرماه ۹۶)  ۱۷۳ میلیمتر بارندگی در استان کرمان داشتیم و از مهر ۹۶ تاکنون ۴۹ و نیم میلیمتر بوده و ۷۰ درصد کاهش نسبت به سال آبی قبل داشتیم.

به گفته او کل کشور در سال آبی جاری با ۳۵.۷- درصد کاهش بارندگی مواجه بود و استان کرمان 70 درصد کاهش بارندگی داشته است.

کرمان دومین استان کم بارش

اگرچه آب منطقه‌ای کرمان کاهش بارش در این استان را 70 درصد عنوان کرده اما گزارش سازمان هواشناسی از میزان بارش در سال آبی جاری منتهی به 17 اردیبهشت، کاهش 71.11 درصدی را نشان می‌دهد.

استان کرمان از نظر کاهش بارش پس از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان سومین استان است اما از نظر میزان بارش از مهر 96 تا 17 اردیبهشت 97، دومین استان کم بارش کشور بوده است.

جنوبی‌ها در صدر کاهش بارش

در استان کرمان وضع شهرستان‌های جنوبی از نظر کاهش بارش به مراتب بدتر از دیگر شهرستان‌هاست به طوری که هفت شهرستان جنوبی در جدول کاهش بارش در رتبه یک تا هفت جای گرفته‌اند.

منوجان بیشترین کاهش بارش را نسبت به بازه زمانی یک مهر تا 17 اردیبهشت در مقایسه سال آبی جاری و گذشته داشته و با 91 درصد کاهش بارش روبرو شده.

پس از منوجان، شهرستان‌های کهنوج با 90.8 درصد، فاریاب با 88.7 درصد، عنبرآباد با 87.6 درصد، قلعه‌گنج با 86.9 درصد، رودبار جنوب با 86.4 درصد و جیرفت با 84.3 درصد کاهش بارش، در رتبه‌های دو تا شش بیش‌ترین کاهش بارش در استان کرمان قرار گرفتند که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب جنوب کرمان است.

شهر کرمان هم نسبت به سال آبی گذشته 53.5 درصد کاهش بارش را تجربه کرده است.

رقابت شانه‌به‌شانه شرق و جنوب در کم‌بارشی

کم‌ترین بارندگی در سال آبی جاری مربوط به شهرستان کهنوج بوده. 18.1 میلی‌متر بارش در هفت ماه و نیم گذشته در این شهرستان رخ داده است.

دومین شهرستان کم‌بارش اما یک شهر شرقی است. فهرج تنها 18.6 میلی متر باران در سال آبی جاری به خود دیده.

پس از این دو شهرستان، ریگان با 19.8 میلی‌متر، رودبار جنوب با 20.1 میلی‌متر، منوجان با 21.2 میلی‌متر و نرماشیر با 21.3 ملی‌متر شهرستان‌های سوم تا ششم جدول کم‌بارشی در استان کرمان هستند.

از شش شهرستان کم‌بارش استان کرمان، سه شهرستان شرقی و سه شهرستان جنوبی هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17661
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.