کرمان دومین استان از نظر برداشت منابع آب| فرونشست در کمین است

آمارهای مربوط به سال آبی ۱۳۹۴۱۳۹۳ که از سوی شرکت بین المللی پردازش اطلاعات نقش کلیک منتشرشده، حاکی از آن است که در این سال آبی ۱۳٫۱ درصد از منابع آب کشور در استان فارس برداشت شده و پس از آن استان‌های کرمان با ۱۰٫۵ درصد و خراسان رضوی با ۱۰٫۴ در رتبه‌های بعدی هستند.

کمترین برداشت از منابع آب نیز مربوط به استان ایلام با ۰٫۶ درصد است.

استان کرمان جزو استان هایی است که با خشکسالی شدید و بسیار شدید دست و پنجه نرم می کند. همچنین برداشت بی رویه آب باعث فرونشست در برخی از نقاط استان کرمان شده است.

چندی پیش روزنامه «پیام ما» به نقل از رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران نوشت که کرمان در شرایط بحرانی فرونشست دشت ها و ایجاد فروچاله ها قرار دارد.

گزارش پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور نشان می‌دهد دشت‌های کرمان، زرند و رفسنجان سالانه بین 20 تا 30 سانتی‌متر نشست می‌کنند. آماری که علی رشیدی، رییس مرکز زمین‌شناسی کرمان هم آن را تأیید می‌کند.

به گفته او نخستین فرونشست زمین در حدود 40 سال قبل در دشت رفسنجان دیده‌شده و طی سال‌های گذشته در دشت‌های زرند و سیرجان در شمال استان کرمان به‌وفور این پدیده مشاهده‌شده است.

یک کارشناس مسائل آب معتقد است فرونشست زمین و ایجاد فروچاله­ ها در شهرهای بزرگ استان در صورت ادامه روند برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی به‌طورقطع رخ می‌دهد.

محمد برشان می‌گوید که «سونامی فرونشست زمین رخ می‌دهد.» او دراین‌باره تردیدی ندارد که بالاخره فروچاله­ های ایجادشده به مناطق مسکونی هم می‌رسند.

از دید این کارشناس شهرهای سیرجان، رفسنجان، زرند و انار بیشتر در معرض خطر هستند و باید برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی را متوقف کنیم.

برشان می‌گوید: «از آنجایی‌که استان کرمان زلزله‌خیز است، احتمال فرونشست زمین بیش‌ازپیش می‌شود. چراکه وقتی آب نباشد، درون زمین خالی می‌شود و با رخ دادن زمین‌لرزه، زمین می‌شکند.»

براساس گزارشی که پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور سه سال پیش منتشر کرد، نشست 70 سانتی‌متری زمين در منطقه زنگی‌آباد، نشست حدوداً یک متری زمين روبروي کوره آجرپزي انتهاي خيابان 24 آذر کرمان، آسیب به ساختمان‌های مناطق مختلف شهر کرمان از جمله کج شدگي کوره آجرپزی انتهاي خيابان 24 آذر کرمان در زمان ساخت آن و ايجاد شکاف و شکستگی‌های متعدد در بسياري از خیابان‌های شهر کرمان از جمله خسارت فرونشست زمین در سال‌های گذشته در کرمان بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15109
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.