یک سوم اتوبوس‌های شهرداری کرمان از رده خارج هستند

از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده که به نتیجه‌ای هم نرسید، موضوع قرارداد با شرکت گارنو، مشاور شهرداری کرمان در پروژه‌های شهری بود.

محمد جواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل در این خصوص گفت که براساس قراردادی که وجود دارد، این شرکت باید بر روی چهار پروژه ولیعصر، هوانیروز، راه آهن و ابوذر نظارت می‌کرده و در ازای آن چهار میلیارد تومان می‌گرفته. در این بخش پیشنهاد ما این است همین شرایط ادامه پیدا کند. اما در خصوص جزییات بستن قرارداد با این شرکت برای نظارت بر روی دو پروژه آزادی و امیرکبیر اختلاف نظر وجود دارد.

به گفته او پیشنهاد کمیسیون عمران این است که در خصوص دو پروژه آزادی و امیرکبیر قرار داد جدید بسته شود که براساس آن تا پایان سال 98 نظارت بر این دو پروژه ادامه پیدا کند.

کامیاب اضافه کرد که اگر می‌خواهیم مثل قرارداد قبل نباشد، مدت زمان مشخصی را برای قرارداد تعیین کنیم. یعنی اگر تا پایان 98 این پروژه ها به بهره‌برداری نرسید قرار داد تمام شود و در صورت موافقت طرفین دوباره قرارداد تنظیم شود. همچنین در قرارداد دو طرح جدید، زمان اتمام این پروژه تا 6 ماهه اول 98 و یا تا پایان سال 98 باشد.

میرحسینی، عضو شورای شهر کرمان اما گفت که در قرارداد قبلی تناقص‌ها زیاد است. تناقض‌هایی مانند مدت قرارداد، مبلغ دریافتی مشاور قرارداد، که منطقی نبوده و با ضوابط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم همخوانی ندارد و اکنون ادامه کار برای مشاور خیلی سخت شده.

در این زمان مهران عالم زاده، شهردار کرمان با انتقاد از نحوه بستن قرارداد در دوران گذشته گفت که قرارداد قبلی مشکلات زیادی دارد، چرا روشی را ابداع کردیم که برای شهرداری مشکل ایجاد کند و موجب شده قرار داد اصولی نباشد و راه را برای مشاور باز گذاشته که برگردد سر نقطه اول.

او خطاب به اعضای شورای شهر گفت: می گویید تخفیف بگیرید، چرا تخفیف می‌خواهید مگر ما قرارداد را درست تنظیم کردیم؟

عالم زاده ادامه داد که به نظر من شهرداری قصد داشته راه خودش را برود و شورا را به گونه‌ای نادیده بگیرد. بنابراین امروز گرفتاری برای من و شورا به وجود آمده. من معتقدم که قرارداد اول هم باید اصلاح شود.

محمد فرشاد، رییس شورای شهر کرمان با بالا گرفتن بحث در این زمینه درخواست کرد که خیلی روی گذشته زوم نشود.

وی اضافه کرد: «برای تعیین تکلیف مشاور یک مصوبه جدید را بر اساس پیشنهاد شهردار داشته باشید و بررسی شود که کدام گزینه به نفع شهردار است.»

به گفته شهردار کرمان اگر قرارداد به ترتیبی تنظیم شود که بتوان کارکرد قبلی را هم پرداخت کرد به نفع شهرداری است.

علی اکبر مشرفی که در سال 92 تا 96 هم عضو شورا و در جریان قرارداد با گارنو بوده، گفت: «پیشنهاد من این است که قرارداد قبلی را به قوت خودش باقی بگذاریم. البته باید بگویم مبلغ قرارداد قبل 3 میلیارد و 700 بوده نه 4 میلیارد و 200 میلیون تومان. همچنین اینکه مشاور می‌گوید از یکسری شرایط قرارداد خبر نداشته کم لطفی است.»

در نهایت فرشاد اعلام کرد: با این اختلاف نظرها برای این مصوبه، امروز به یک تصمیم نمی توانیم برسیم. بنابراین بعد از رسیدن به اتفاق نظر، تصمیم در جلسه بعدی اعلام شود.

بهره برداری از پروژه‌های آزادی و ابوذر طبق قرار قبلی

بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های شهری که در ماه‌های اخیر زمزمه توقف برخی از آن‌ها شنیده می‌شد، از دیگر بحث‌های مهمی بود که در جلسه شورا مطرح شد.

شهردار کرمان از پیشرفت مطلوب دو پروژه زیرگذر آزادی و پل شهید الله‌دادی (ابوذر) خبر داد و گفت که زیرگذر آزادی تا دهه فجر و پل ابوذر تا آخر سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته عالم زاده برای تاسیسات روشنایی زیرگذر آزادی سه میلیارد تومان هزینه نیاز است که برای این کار مناقصه‌ای برگزار خواهد شد.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان از گلایه کسبه میدان مشتاق در این خصوص که اتوبوس‌های شهری کرمان در این میدان توقف می‌کنند و نه تنها جلوی دید مغازه‌ها را می‌گیرند بلکه هوا نیز آلوده می‌شود، خبر داد.

شهردار کرمان در پاسخ به این اظهارنظر گفت که متاسفانه اتوبوسرانی کرمان پایانه ندارد.

به گفته عالم زاده ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرمان شامل 270 دستگاه اتوبوس است که از این تعداد 160 دستگاه متعلق به شهرداری کرمان و مابقی از بخش خصوصی تامین شده.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر فقط ۶۰ دستگاه از اتوبوس‌های متعلق به شهرداری کرمان فعال است که به طور میانگین ۱۶سال عمر دارند.

او ادامه داد که قریب به 50 دستگاه از اتوبوس‌های متعلق به شهرداری کرمان خارج از رده و غیر قابل استفاده هستند و مابقی نیاز به تعمیرات اساسی، تجهیزات و بروز رسانی دارند.

عالم زاده در خصوص نداشتن پایانه هم گفت که دو هنرستان در نزدیکی میدان مشتاق وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای پارکینگ اتوبوس‌ها استفاده کرد.

علی اکبر مشرفی، عضو شورای شهر کرمان هم گفت: براساس طرحی که شورای ترافیک در دوران شورای سوم نوشت و در دوره قبل شورا هم به روز رسانی شد، در چهارراه فرهنگیان دو زمین وجود دارد که در مالکیت شرکت لاستیک و منابع طبیعی هستند. قرار شد شهرداری دو زمین به این دو بدهد و در عوض از آن زمین‌ها در چهارراه فرهنگیان به عنوان پارکینگ اتوبوس‌های شهری استفاده کند.

ماجرای غیبت برخی اعضا

در هفته‌های اخیر بحث بر سر غیبت بیش از حد مجاز برخی اعضای شورا از جمله مشرفی و معصوم زاده بالا گرفته است.

در جلسه شب گذشته، فرشاد به عنوان رییس شورا در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت که کارگروهی در این خصوص متشکل از چهار عضو شورای شهر (خدادادی، چناریان، ایرانمنش و بهرامی) تشکیل و لیست حضور و غیاب بررسی و دفاعیات اعضا شنیده شد که پس از بررسی و برگزاری جلسات متعدد در نهایت مشخص شد غیبت و عدم حضور غیر موجه برای هیچ کدام از اعضای شورا بالاتر از دوازده جلسه متناوب و یا شش جلسه مستمر نبوده که این موضوع نیز مورد تایید همه اعضای شورا قرار گرفت.

گزیده دیگر موارد مهمی که در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد، در ادامه آمده است:

* خدادادی: شهرداری کرمان پیشنهاد کرده اجازه داده شود مالکان با اخذ مجوزهای لازم از جمله ترافیک، سیما و منظر شهری، شهرسازی، اماکن و غیره، در ملک شخصی خود تابلوی تبلیغاتی محیطی نصب کنند. این اقدام ضمن درآمدزایی برای شهرداری، موجب سامان‌دهی تابلوهای تبلیغاتی نیز می‌شود.

* چناریان پیشنهاد داد که چهار میلیارد ریال برای خرید لوازم تحریر از طریق تهاتر با فروشگاه رفاه در اختیار کارکنان شهرداری قرار گیرد که با موافقت دیگر اعضای شورا، این پیشنهاد تصویب شد.

* خدادادی: سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب از سوی شهرداری کرمان مورد توجه شهرداری‌های دیگر شهرها قرار گرفته. اخیرا شهرداری تهران در نامه‌ای با تشکر از مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری کرمان به‌دلیل موفقیت در سامان‌دهی سگ‌های بدون صاحب، درخواست کرده این سازمان تجربیات و مستندات خود را در رابطه با سامان‌دهی سگ‌های بدون صاحب با شهرداری تهران به اشتراک بگذارد.

* معصوم‌زاده: تا سال 2050 از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود. فضای شهری کرمان برای سالمندان مناسب نیست. از شهرداری تقاضا داریم در این زمینه ورود کند.

* اعضای شورای شهر با درخواست یک موسسه مردم نهاد که قصد داشت در خیابان بحرالعلوم یک کانکس بزند و کافه کتاب ایجاد کند، مخالفت کردند. اعضا معتقدند که ایجاد کافه کتاب خوب است اما کانکس فضای شهر را زشت می‌کند.

حواشی انتخابات هیات رییسه شورای شهر کرمان| چه کسی به همه نامزدها رای منفی داد؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20657
1 نظر
  1. علی می گوید

    احسنت به شورایی که ماست مالی میکنه !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.