مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان: جلوی هرگونه فعالیت تازه در کوه شاه را می‌گیریم.

مهندس رجبی زاده گفت که اداره منابع طبیعی استان در دو سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشته و از طرف سازمان جنگلها به عنوان اداره کل برتر کشور انتخاب شده است. وی به دو اقدام مهم و تاثیر گذار در  اداره منابع طبیعی استان اشاره کرد و گفت که  در اردیبهشت ماه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی با سرمایه یک میلیارد تومان و با هدف حمایت مالی از بهره برداران منابع طبیعی تاسیس شد.

این صندوق زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است. وی توضیح داد که ۵۱ درصد از سهام  صندوق متعلق به فعالان منابع طبیعی و مابقی  متعلق به دولت می باشد. رجبی زاده افزود که در این طرح تلاش شد جامعه هدف که بیشتر روستاییان و عشایر بودند، در قالب ۱۶ شرکت تعاونی بهره برداران منابع طبیعی سازماندهی و توانمند شوند. این اقدام به منظور پیشگیری از تخریب منابع طبیعی صورت گرفت، زیرا تجربه نشان داده است که هر چه فقر جامعه هدف بیشتر شود تخریب منابع طبیعی بیشتر است.

  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از تشکیل اتحادیه بهره برداران منابع طبیعی در ۲ ماه آینده خبر داد و گفت که به این ترتیب دولت می تواند مدیریت عرصه های منابع طبیعی و درآمد آنها را به اتحادیه واگذار کرده و فقط بر عملکرد آن نظارت داشته باشد. وی افزود که  بر اساس برآورد ما این اقدام نتیجه بسیار مثبتی خواهد داشت.

رجبی زاده گفت که اقدام دیگر منابع طبیعی استان کرمان ساخت اولین پایگاه تخصصی اطفاء حریق در شهرستان رابر است. احداث این پروژه از شهریور سال ۹۴  با ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار اولیه و ۹۰۰  متر زیر بنا آغاز شده  و تاکنون ۷۰ درصد از آن انجام شده است و قرار است در آینده به امداد هوایی نیز مجهز شود. نقشه این پایگاه به عنوان نقشه برتر انتخاب و به سایر استانها برای ساخت پیشنهاد شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تولید آب، تغذیه سفره های زیر زمینی و جلوگیری ازسیلابی شدن روان آبها در حوزه وظایف آبخیزداری است. وی حجم روان آبها در استان کرمان را حدود ۲میلیارد متر مکعب برآورد کرد و گفت که با احداث بندهای سنگ سیمانی، خشکه چین و ….  توانستیم ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این روان آبها را مدیریت کرده و جلوی حرکتهای سیلابی را بگیریم که نتیجه این اقدام اضافه شدن سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب به حجم سفره های زیرزمینی می باشد.

رجبی زاده در ادامه به مبحث توسعه پرداخت و گفت که برای توسعه نیاز به زمین است، اما باید توجه داشت که حفظ محیط زیست و عدم تخریب طبیعت بر توسعه اولویت دارد. به همین دلیل منابع طبیعی از جمله ادارات پر چالش است و در بعضی موارد متهم می شود که در راه توسعه مانع ایجاد می کند. درهمین ارتباط وی در پاسخ به سوال خبرنگار «کرمان نو» در رابطه با ساخت هتل بام در کوه صاحب الزمان و ایجاد معدن سنگ آهن در کوه شاه و اینکه آیا این دو مورد مصداق کوه خواری هستند یا خیر، گفت که قطعا بحث معدن کوه شاه مصداق کوه خواری است اما خوشبختانه با همراهی مردم و اقدامات موثر سمن ها (سازمانهای مردم نهاد، NGO ) این منطقه بکر جنگلی نجات پیدا کرد. وی قول داد که اداره کل منابع طبیعی استان جلوی هر گونه فعالیت تازه ای در این منطقه را خواهد گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت که این اداره کل درمورد کوه صاحب الزمان مسئولیت سازمانی ندارد، اما قطعا مسئولیت اخلاقی دارد. وی به وجود دو محدوده درخت کاری در روی کوه اشاره کرد و گفت که یکی از آنها با تلاش بزرگوارانی از جمله آقای شهید زاده و دیگری باهمت گروهی به نام همراهان سبز کوهستان با سرپرستی آقای منصوری به وجود آمده است. رجبی زاده گفت که خودش عضو گروه همراهان سبز کوهستان است و اداره منابع طبیعی نیز به این درخت‌کاری‌ها کمک زیادی کرده است، از جمله اهداء لوله های آبرسانی، اهداء نهال و … .  وی ابراز امیدواری کرد که با نظارت سازمان محیط زیست این پوشش گیاهی حفظ شده و پس از ساخت هتل بام، به جنگل قائم آسیب نرسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=3018
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.