مرگ 6 نوزاد بمی در یک ماه به دلیل کمبود امکانات| «نه» بیمارستان‌های کرمان به پذیرش نوزادان بدحال

علی صدیقی، از کمبود امکانات درمانی در شهرستان بم گلایه کرده و گفته که نبود بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، جان نوزادان نارس را به خطر انداخته است: «با توجه به تولد تعداد زیادی نوزاد که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، به علت نبود بخش NICU در شرق استان این نوزادان در جلوی چشم مادرانشان جان می‌دهند.»

به گفته او، ماهانه، ٤٠٠ تولد در شرق استان و بم انجام می‌شود که در ماه ١٥ نوزاد نارس نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. از این تعداد هرماه چهار نوزاد به دلیل نبود این بخش، جانشان را از دست می‌دهند: «ماه قبل ٦ نوزاد به همین علت جانشان را از دست دادند.»

رئیس بیمارستان پاستور بم این را هم گفته که، نوزادان بدحال به جیرفت، کرمان، یزد و رفسنجان اعزام می‌شوند اما به دلیل کمبود تخت، پذیرش نمی‌شوند: «ساختمان بخش نوزادان NICU بم، برای بهره‌برداری نیاز به کمک دانشگاه علوم پزشکی استان دارد که به صورت ویژه نوزادان بم و شرق استان را پذیرش کند تا شاهد مرگ نوزادان نباشیم.»

رئیس بیمارستان پاستور بم، این موضوع را درجلسه شورای اداری بم که وزیر اقتصاد هم در آن حضور داشت، اعلام کرد.

مرگ ٦ نوزاد تنها در یک‌ماه، زمانی نگران‌کننده می‌شود که این اتفاق در یک شهرستان با ١٢٠‌هزار نفر رخ داده است.

مسئول بیمارستان پاستور بم، از نبود امکانات مراقب‌های ویژه نوزادان در این شهرستان گلایه می‌کند و محمدرضا عرب، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بم می‌گوید که قرار است ساخت بخش مراقبت‌های ویژه در قالب یک ساختمان، تا پایان امسال تمام و فروردین‌ سال آینده افتتاح شود.

او مرگ این نوزادان را تأیید می‌کند: «تا هفته گذشته من آمار مرگ ٤ نوزاد را داشتم. دو نوزاد، بیست‌و‌هشت هفته بودند که بالغ به شمار نمی‌رفتند و احتمال زنده‌ماندن آنها پایین بود. یکی دیگر از این نوزادان، معتاد به دنیا آمده بود، چراکه مادر اعتیاد شدید داشت و باید سم‌زدایی می‌شد. نوزاد دیگر، مبتلا به یرقان شدید بود، به همین دلیل همکاران ما پلاسما فرز را شروع کردند اما درنهایت نوزاد از دست رفت. گاهی پیش می‌آید که در چندماه یک نوزاد هم فوت نمی‌کند اما در یک‌ماه، چندین نوزاد جانشان را از دست می‌دهند.»

رئیس بیمارستان پاستور بم، گفته بود که بیمارستان‌های کرمان، جیرفت، یزد و کرمانشاه، نوزادان بدحال را به دلیل کمبود تخت، پذیرش نمی‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اما توضیح دیگری می‌دهد: «مرکز قطب‌درمانی ما، کرمان است، درصورتی که نوزادی بدحال باشد، معمولا به این استان منتقل می‌شود، اگر آنها تخت خالی داشته باشند، حتما پذیرش می‌کنند، اگر هم به دلایل غیرمنطقی نوزاد را پذیرش نکنند، قطعا تمام مکالمات ضبط شده و می‌توان موضوع را پیگیری کرد. این‌طور نیست که پزشکی بدون دلیل این نوزادان را پذیرش نکند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16050
1 نظر
  1. محمد می گوید

    متاسفانه مردم کرمان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند کاش مردم کرمان مطالبه گر بودند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.