در خصوص [آسيب هاى اجتماعى] همه نظاره گريم

آقاى “بلندى”اورژانس اجتماعی چه مرکزی است؟

مرکزی است که وقتی آسیب اجتماعی اتفاق می افتد با فوریت دخالت می کند.

چگونه دخالت می کند ؟

 مثل اورژانسهای بیمارستان پس از اطلاع از وقوع حادثه در کنار قربانی حاضر می شود و تا وقتی که فرد مورد نظر به شرایط پایداری نرسد اقدامات اورژانس اجتماعی ادامه خواهد یافت.

هدف کلی  اورژانس اجتماعی چیست؟

ساماندهی آسیب دیدگان  یا افراد در معرض آسیب اجتماعی از آسیب بعدی پیشگیری کنیم شاید هنوز آسیبی اتفاق نیافتاده باشد مثلا تولد فرزندی در یک خانواده متلاشی  اینجا ما ورود  پیدا می کنیم که فرد آسیب نبیند.

وقتی که آسیبهای گوناگونی پیش می آید نحوه عملکرد شما چه تفاوتی می کند؟

عباس بلندی معاون امور اجتماعی بهزیستی
عباس بلندی معاون امور اجتماعی بهزیستی

تلفن ۱۲۳ را داریم که از این طریق وقایع را دریافت می کنیم. در صورتیکه وقایع رخ داده در ارتباط با حوزه کاری اورژانس باشد دخالت می کنیم تیم متخصص در واحد سیار شامل روانشناس و مددکار در سطح شهر با خودروی خاص حاضر هستند.به محل حادثه می روند .چه تیم اورژانس در محل آسیب حاضر شود و چه آسیب دیده به صورت خود معرف به مرکز مراجعه کند چه از طریق سایر ارگانها معرفی شود وضعیت فرد بررسی می شود اگر مشکل به صورت سرپایی حل شد که آسیب دیده به منزل باز می گردد اگر مشکل خاصی وجود داشت در مرکز مداخله در بحران به مدت ۲۱ روز نگهداری می شود و خدمات روانشناسی و مددکاری دریافت می کند  اگر شرایط آسیب دیده به حالت طبیعی برگشت او می تواند به زندگی معمولی بر گردد اگر نه وضعیت قابل قبولی نیست مثلا کیس زن خشونت دیده ای است وی به خانه امن ارجاع داده می شود و درآنجا نگهداری می شود همچنین دختران آسیب دیده به خانه سلامت فرستاده می شوند چه فرد به منزل خود برگردد و چه در مراکز بهزیستی بماند به حال خود رها نمی شود ارتباطش با متخصصین مرکز باقی می ماند و وضعیتش تحت نظر قرار می گیرد.

نحوه فعالیت اورژانس در شهرستانها چگونه است؟

در شهرستانها امکان نگهداری ۲۱روزه وجود دارد برای نگهداری بیشتر فرد به مرکز استان فرستاده می شود.البته تمام اقدامات اورژانس اجتماعی با هماهنگی مقام قضایی انجام می شود و راجع به کودکانی که نیازمند نگهداری در مراکز “شبه خانواده” هستند مراکز “شبه خانواده” را در شهرستانها و مرکز استان داریم.

آیا در مورد زوجهایی که قصد طلاق دارند اورژانس اجتماعی فعالیتی انجام می دهد؟

زن و شوهرهایی که قصد طلاق دارند یا بصورت خود معرف و اغلب از طریق دادگاه به مرکز “مداخله در بحران” مراجعه می کنند تیم متخصص شامل مددکار روانشناس و کارشناس حقوقی سعی به برقراری سازش بین این افراد دارد که در سال گذشته ۲۰ درصد از این صنف مراجعین ما به سازش رسیدند. وقتی که بر سر سازش توافق شد باید این خانواده تحت نظر متخصصین بماند و مشکلات پیشرو با دخالت متخصص حل شود نباید افراد رها شوند.اما در مورد افرادی که چاره ای جز جدایی وجود ندارد کیفیت این جدایی مهم است و یکسری آموزش برای نحوه جدایی مهم است و اینکه پس از جدایی با فرزندشان چه کنند.

نحوه عملکرد اورژانس اجتماعی در رابطه با کسانی که قصد خودکشی دارند چیست؟

متاسفانه این موارد کمتر اطلاع داده می شود اما موردی بوده که فرد قصد داشته خودش را پرت کند با صحبتهای متخصص مرکز منصرف شده است.در مورد فردی که اقدام به خودکشی کرده اما خودکشی موفق نبوده و فرد زنده مانده این فرد قطعا باید زیر نظر متخصص باشد که دوباره اقدام به خودکشی نکند،فردی که خودکشی موفقی داشته و فوت شده اکنون خانواده این فرد بحران زده و نیازمند حمایت متخصصین هستند.

 اقدامات اورژانس اجتماعی در مورد کودکان کار چیست ؟

برای کودکان خیابانی و کار یک مرکز نگهداری شبانه روزی و  مرکز حمایت آموزشی داریم در این مرکز مهارتهای زندگی آموزش داده می شود و در صورت امکان با خانواده کودک ارتباط برقرار میشود و سعی بر حمایت از کودک است.

آیا موارد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است ؟

متاسفانه بله و موارد کمی هم نبوده است حالا به دلیل غفلت،اعتیاد،مشکل روانی و… اتفاق افتاده مواردی داشتیم که در بیمارستان کادر درمانی متوجه آزار کودک شده و گزارش دادند. و  در صورت لزوم کودک از این خانواده جدا می شود.

در مورد کودکان معتاد اورزانس اجتماعی چه وظیفه ای دارد؟

بطور قانونی اورژانس اجتماعی نمی تواند فرد معتاد را قبول کند  چون مرکز درمانی نیستیم ولی مثلا وقتی کودکی تحت شرایط خانواده معتاد شده یا اصلا معتاد متولد شده در اینگونه موارد افراد تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی درمان می شوند سپس تحویل اورژانس می شوند.در صورتیکه فرد صاحب صلاحیتی در خانواده وجود داشت کودک به وی سپرده می شود در غیر اینصورت فرد در مرکز نگهداری می شود.گاهی روند قضایی طی می شود و خانواده کودک فاقد صلاحیت تشخیص داده میشوند و تحت شرایطی کودک به خانواده صاحب صلاحیتی به صورت فرزند خوانده سپرده می شود.

در مورد مبتلایان به اختلالات هویت جنسی فعالیتی انجام می شود؟

بله مبتلایان به این اختلالات هم در اورژانس اجتماعی تحت حمایت هستند.

  در مورد فرزند فراری از خانه یا زنی که به هر دلیل شب را بی سرپناه مانده است،چه اقداماتی انجام می دهید؟

دختر و پسران فراری از منزل همچنین زنان با این وضعیت را حمایت می کنیم.

روند رسیدگی به آسیب دیدگان تا  چه زمانی ادامه می یابد؟

زمانی که تیم تخصصی بهزیستی تشخیص دهد دیگر وضعیت نرمال است.

بطور کلی بعنوان یکی از مدیران بهزیستی نکته ای که بهتر است مورد توجه قرار بگیرد را بفرمایید؟

متاسفانه احساس مسئولیت اجتماعی پایین آمده گاهی کودکی در خانواده ای فاقد صلاحیت قرار دارد اما بستگان نزدیکش ( دایی، عمه، خاله، عمو)شرایط زندگی خوبی دارند اما حاضر به پذیرش این کودک نمی شوند.ترجیح بهزیستی این است که کودک از خانواده جدا نشود.خب در مراکز “شبه خانواده” که افراد زندگی می کنند نوع ارتباطات خانوادگی و اجتماعی را یاد نمی گیرند تلاش داریم حداقل هفته ای یک یا دو روز افراد در خانواده زندگی کنند .همه افرادی که در جامعه زندگی می کنیم مسئولیت اجتماعی داریم قرار نیست همه مشکلات توسط اورژانس اجتماعی حل شود.متاسفانه باید بگویم در بحث آسیبهای اجتماعی همه نظاره گریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4244
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.