مناسب‌سازی شهر کرمان برای معلولان کلید می‌خورد | تعیین تکلیف مسابقه طرح زیرگذر آزادی

محمد فرشاد، رییس شورای شهر کرمان در ابتدای این نشست با اشاره به بازدیدی که اعضای شورا و تعدادی از خبرنگاران از پناهگاه سگ‌های بلاصاحب داشتند، گفت که در این بازدید صحبت‌هایی مطرح‌شده بود که جنبه رسانه‌ای نداشت، اما دریکی از سایت‌های خبری آمده بود و بعدازاینکه مشخص شد که اشتباه از جانب خبرنگار بوده خبر ذکرشده حذف و عذرخواهی شد. اما از خبرنگاران می‌خواهیم که امانت‌دار باشند.

سید مهران عالم زاده، شهردار کرمان هم در این نشست شورا ضمن تبریک انتصاب فدایی به‌عنوان استاندار کرمان گفت که دکتر فدایی شخصیتی علمی و اخلاق مدار است و از اینکه به‌عنوان نماینده عالی استان درمیان ما حضور دارند خرسندیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و هرگونه تعاملی که نیاز باشد شهرداری و مجموعه مدیریت شهرداری با استانداری خواهد داشت و از ایشان هم انتظار داریم در این دوره همکاری و همراهی مضاعفی را با شهرداری کرمان در تأمین مالی پروژه‌های شهری داشته باشند.

وی در ادامه ضمن گرامی داشتن روز جهانی معلولان از تشکیل ستاد مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان خبر داد.

شهردار کرمان افزود: ستاد ویژۀ مناسب‌سازی شهر برای معلولان، همزمان با روز جهانی معلولان (سه‌شنبه) کار خود را در راستای مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهر برای معلولان آغاز خواهد کرد.

عالم زاده ادامه داد: اتفاق دیگر تدوین ضوابط معماری و شهرسازی در زمینه مناسب‌سازی شهر و ساختمان‌های عمومی برای معلولان است که این ضوابط تا یک ماه آینده در قالب کتابچه‌ای تدوین و منتشر خواهد شد. علاوه بر مناسب‌سازی فضاهای عمومی، صدور پروانۀ ساختمانی و پایان کار نیز بر اساس همین ضوابط خواهد بود.

وی ضمن تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان که در بازدیدهای مختلف مجموعه شهرداری را همراهی می‌کنند، اضافه کرد: دلسوزی و وقت گذاشتن مضاعف اعضای شورا در این حوزه موجب قوت و دلگرمی ما می‌شود که امیدواریم حاشیه‌هایی که بعضی مواقع ایجاد می‌شود موجب دلسردی اعضای شورا نشود.

شهردار کرمان با اشاره شصت‌و‌دومین اجلاس روسای شوراهای اسلامی کشور که در همدان برگزار شد، گفت: وجه تمایز این اجلاس با اجلاس‌های گذشته این بود که ضمن اینکه اعضا شوراها حضور داشتند، شهرداران کلان‌شهرهای کشور هم حضور داشتند که موجب شد موضوعات به‌گونه‌ای بررسی و مصوب شود تا برای اجرا مشکلی نداشته باشند که این موضوع نقطه قوت این اجلاس بود.

شهردار کرمان به حضورش در کمیسیون معماری و شهرسازی اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی کشور اشاره کرد و گفت: ازجمله مسایل مطرح‌شده در این اجلاس، تعیین تکلیف پیمان‌کاران بود. در کلان‌شهرهای مختلف قراردادهای پیمان‌کاران به دلیل افزایش قیمت مصالح و سایر موارد، با مشکل مواجه شده که در این نشست روش‌ها و شیوه‌های مختلفی که هرکدام از شهرداری‌ها با آن‌ها به نتیجه رسیده بود، به اشتراک و موثر واقع شد.

عالم زاده خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه مواردی که اعلام شد بحث بازدید از پروژه‌های شهری همدان و تبدیل میدان و بخشی از دو بلوار به پیاده راه در این شهر بود که موجب رونق اقتصادی و شورونشاط اجتماعی در این منطقه شده بود.

وی با اشاره به اینکه ما نیز در شهرداری کرمان این رویکرد و تصمیم را از قبل داشتیم گفت که اما این سفر موجب شد این موضوع را در اولویت‌های ویژه‌تری قرار دهیم و فردا شورای مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری با حضور اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران برگزار می‌شود و در آنجا اولین محوری که در شهر کرمان قرار است برای پیاده راه‌سازی اختصاص داده شود مشخص می‌شود و نهایتا در جلسه آینده شورا این پیشنهاد به صحن علنی شورا می‌آید و در صورت موافقت مقدمات اجرایی انجام می‌شود تا بتوانیم تا پایان سال حداقل یک محور را به پیاده راه اختصاص دهیم و مردم از مزیت آن بهره ببرند.

علی‌اکبر مشرفی، دیگر عضو شورای شهر کرمان در ادامه این جلسه خطاب به شهردار گفت که شما سال گذشته که به صحن شورا آمدید برنامه بسیار خوب و جامع ای را ارائه کردید که تحسین همه را برانگیخت، اما ممکن است در عمل به دلیل اینکه شرایط مقداری عوض شد اجرای آن برنامه با آن عظمت و بزرگی ممکن است خیلی عملی نباشد. با توجه به اینکه فصل بودجه است و برای اینکه بودجه‌ای مصوب شود باید برنامه ارائه شود و اهداف گرفتن بودجه مشخص باشد و تقاضا داریم اکنون دستوری بفرمایید یک برنامه اجرایی یک‌ساله و سه‌ساله که با توجه به شناختی از شهرداری پیدا کردید مدون و به شورا ارسال شود تا پس از تصویب آن برنامه، بودجه دریافت شود.

این عضو شورا بار دیگر بر حذف دست‌اندازهای زیرگذر ابوذر تاکید کرد و ادامه داد: ساکنین خیابان همتی فر نیز تقاضا دارند خط تاکسی در آن محدوده راه‌اندازی شود.

رامین ارجمند، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورای شهر نیز به مسابقه‌ای که برای طراحی میدان آزادی برگزارشده بود اشاره کرد و گفت که بعد از دادن فراخوان از سوی شهرداری افرادی که در این مسابقه شرکت کردند نه‌تنها هزینه‌هایی را متحمل شده‌اند، بلکه اخذ وجهی هم به‌منظور شرکت در مسابقه از آن‌ها دریافت شده و باید نتیجه مسابقه اعلام می‌شد، اما متأسفانه این موضوع تاکنون لاینحل مانده و تعدادی مراجعه داشتیم که چرا نتایج اعلام نمی‌شود؟ من به نمایندگی از این دوستان می‌خواهم که این موضوع هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود تا وجهه شهرداری دچار خدشه نشده.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و نظارت شورای شهر کرمان نیز در ادامه این جلسه گفت که در هفته گذشته کمیسیون خدمات شهری دو بازدید داشت که متاسفانه حاشیه‌هایی را به همراه داشت، یکی از این موارد مهم بحث آرامستان بود. در این بازدید مطرح‌شده بود آرامستان به محدوده جاده جوپار برده شود، اما باید بگویم که در این محدوده سفره‌های آب زیرزمینی شهر کرمان قرار دارند ساخت آرامستان در آنجا ممنوع است.

وی تاکید کرد: بهترین جایی که بر اساس کار کارشناسی و تصویب در کمیسیون ماده 5 موردنظر قرارگرفته همین محل آرامستان جدید است.
سید محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان هم در ادامه گفت که در جلسه هم‌اندیشی پیرامون توسعه صنعت گردشگری شهر و استان کرمان که به میزبانی شهرداری و با حضور استاندار کرمان و مدیران گردشگری ۱۲ کشور جهان تشکیل، موارد زیر مطرح شد:

نبود پروازهای خارجی در کرمان یکی از مشکلات حوزه گردشگری است که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

از دیگر پیشنهادهای فعالان گردشگری، بهسازی ورودی‌های شهر کرمان و نصب المان‌هایی از آثار تاریخی و جاذبه‌های کرمان در ورودی‌های شهر بود که تقاضا داریم شهرداری ورود کند.

متاسفانه فرش کرمان به فراموشی سپرده‌شده که پیشنهادهای فعالان گردشگری کرمان، این بود که خیابان شهید باهنر، مثل گذشته به راستۀ فرش‌فروشان تبدیل شود. همچنین پیشنهاد شد که شهرداری کرمان برای فعالان فرش، بسته‌های تشویقی در نظر بگیرد تا با حضور فرش‌فروشان کرمان در خیابان شهید باهنر، این خیابان به تالار فرش تبدیل شود. در رابطه با پته و مس که دو شاخصۀ مهم دیگر کرمان هستند نیز باید همین اتفاق بیفتد.

میرحسینی در ادامه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که ایشالا در همه امور و کارهایمان که انجام می‌دهیم اول خدا را در نظر داشته باشیم و از انصاف خارج نشویم.

در پایان این جلسه شورای شهر کرمان نیز مشرفی، عضو شورای شهر کرمان، خطاب به رییس شورای شهر گفت:

در کرمان مساله آرامستان پیچیده شده محل جدید به‌واسطه فاصله خیلی زیاد مورد تایید تعداد زیادی از مردم نیست.

از سویی وضعیت سفره‌های زیرزمینی نسبت به سال های گذشته قطعا دچار تغییر شده و حتی می‌بینیم اداره آب و فاضلاب استان کرمان هم چاه‌های آب را در فاصله 100 متری از شهر می‌زند.

دستور بفرمایید استعلام دیگری گرفته شود که اطلاعات مربوط به سفره‌های زیرزمینی محدوده جاده جوپاری به چه شکل است.

فرشاد، رییس شورای شهر هم در پاسخ به مشرفی گفت: در شورای پنجم مصوبه‌ای برای اینکه آرامستان جدید، کجا باشد نداشتیم و به تصمیم شورای قبل احترام گذاشته شد و اما حالا پیشنهاد شما حتما لحاظ می‌شود.

در این جلسه شورا نیز با رای موافق 9 عضو شورا مصوب شد:

با توجه به مصوبه شورای چهارم خدمات نظارتی سه تقاطع باقی‌مانده (تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهدای خلبان، شهید الله دادی، شهید بادپا) از قرارداد قبل به قوت خود باقی بماند.

همچنین قرارداد نظارتی شرکت گارنو در خصوص دو پروژه آزادی و سربازان گمنام به‌صورت ترک تشریفات تا سقف اختیارات شورا با مشاور منعقد گردد و حق‌الزحمه نظارتی مشاور با توجه به تعداد نیروی نظارتی مورد تایید کارفرما از زمان شروع خدمات در قالب قرارداد جدید مطابق با قوانین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با کاهش یا افزایش مبلغ قرارداد تا سقف 25 درصد پرداخت گردد.

نگرانی مسوولان از افزایش سگ‌های ولگرد در کرمان | حامیان حیوانات به دنبال راه‌حل

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21524
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.